Kako školske obroke učiniti zdravijima? Učenice iz Omiša provele su istraživanje, a imaju i recepte
Učenice Osnovne škole ‘Josip Pupačić’ u Omišu provele su projekt kojim su znatno utjecale na zdravlje svojih vršnjaka. Uz pomoć svoje učiteljice biologije provele su projekt ‘Što je danas na jelovniku’. Provele su istraživnje o prehrambenim navikama učenika svoje škole i izradile knjižicu sa zdravim receptima koji učenicima i roditeljima olakšavaju planiranje školskih obroka.
Dvije učenice Osnovne škole ‘Josip Pupačić’ u Omišu, Nadalina Jerčić i Ena Stanić primijetile su u svom okruženju velik broj učenika s prekomjernom tjelesnom težinom. Kako bi podigle svijest svojih vršnjaka o važnosti pravilne prehrane, pod mentorstvom profesorice biologije Tamare Banović provele su projekt ‘Što je danas na jelovniku’ i pripremile kuharicu sa zdravim i ukusnim jelima koja su idealna za školske obroke.
Loše prehrambene navike učenika
Nadalina i Ena su primijetile kako njihovi vršnjaci na školskim odmorima jedu velike količine uglavnom nezdrave hrane. Neki se učenici bore s prekomjernom tjelesnom masom, zbog čega im je teško kretati se i provoditi određene aktivnosti na satovima Tjelesne i zdravstvene kulture. OŠ ‘Josip Pupačić’ nema organizirane školske obroke za učenike, već učenici sami donose hranu.
Loše prehrambene navike je uočila i škola, koja je prije nekoliko godina u kućni red uvela zabranu unošenja nezdravih grickalica te gaziranih i zaslađenih napitaka u školu. Unatoč tome, učenici su se i dalje hranili nezdravo, a Nadalina i Ena su odlučile nešto poduzeti.
– Brine se o organizaciji i provođenju edukacija o važnosti pravilne prehrane, ali mišljenja smo da učenici netom po edukaciji kratko pripaze na svoju prehranu, ali se vrlo brzo vrate lošim prehrambenim navikama. Dakle, unatoč tome što se o pravilnoj prehrani uči iz školskih udžbenika i unatoč tome što se u našoj školi o tome dosta govori, smatramo da je vršnjačko djelovanje među učenicima jako važno te da ako o ovoj temi učenici razgovaraju međusobno možemo utjecati na razvijanje pravilnih prehrambenih navika, barem kod nekih učenika, objasnile su učenice.
Više od 80 posto obroka sadrži nezdrave namirnice
Kako bi uspješno djelovale među svojim vršnjacima, Nadalina i Ena provele su istraživanje kojim su dobile uvod u to što njihovi vršnjaci jedu dok su u školi. Istražile su po jedan nasumično odabran razredni odjel od prvog do osmog razreda, odnosno ukupno osam razreda. Prvi dio istraživanja provele su u listopadu i studenom 2021. godine.
Nadalina i Ena su napravile analizu obroka koje su učenici tog dana ponijeli u školu. Obroke su pregledavale jednom tjedno za svaki razredni odjel i namirnice svrstavale u grupe jednakih ili sličnih obroka. Posebno su analizirale sadržaje sendviča, odnosno vrstu kruha i sadržaj.
Njihovo je istraživanje pokazalo kako više od 80 posto obroka koje učenici konzumiraju sadrži nezdrave namirnice koje uključuju proizvode od bijelog brašna, šećera, soli i nezdravih masnoća. Samo 19,4 posto učenika jede voće u školskom obroku, a niti jedan učenik se nije odlučio za povrće. Postotak učenika s pretilošću i prekomjernom težinom u ovom istraživanju je 25,58 posto što je manje od hrvatskog prosjeka koji iznosi 35 posto.
Radionice i razgovor o pravilnoj prehrani
Na temelju prikupljenih podataka Nadalina i Ena provele su radionice kako bi potakle kolege na promjenu loših prehrambenih navika. Učenicima su na satovima Prirode i društva, Prirode, Biologije ili Sata razrednika prikazani rezultati analize obroka. Razgovaralo se o prehrambenim navikama, a izdvojeni su primjeri dobrih obroka koji su upisani u digitalnu knjižicu recepata.
Učenici su potom sudjelovali u radionicama i kušali pripremljene zdrave obroke koji su se predložili kao alternativa nezdravim školskim obrocima. Zdrave obroke su pripremile Nadalina i Ena, a jela su odabrale pretraživanjem literature te su recepti i način pripreme predstavljeni učenicima.
Digitalna knjižica recepata
Nakon provedenih edukacija i objave digitalne knjižice recepata s primjerima školskih jelovnika, ponovno je napravljena analiza namirnica školskih obroka. Pokazalo se kako je većina učenika promijenila svoje prehrambene navike.
Nadalina i Ena odlaze u srednju školu, a učenicima OŠ ‘Josip Pupačić’ ostavljaju vrijedno nasljeđe. Digitalna kuharica dostupna je na Book Creatoru, a učenici je mogu sami nadopunjavati novim zdravim obrocima.