Pretraga

Kćeri u kuhinji, sinovi u polju, a ove gimnazijalke u podcastu traže promjene: ‘Ljudi, 21. stoljeće je’

A- A+

Gimnazijalke iz Srednje škole Marko Marulić u Slatini voditeljice su podcasta ‘Št@ ima?’. Učenice Hana Lovreković, Anja Koić, Hana Jukić i Gita Špoljarić pričaju o raznim temama, sve u sklopu fakultativne nastave podcast čiji je kurikulum pripremila profesorica engleskog, Sanja Špoljarić. Cilj podcasta je da učenici govore za učenike. Četiri gimnazijalke su se dotakle i probleme seksizma, koji se u ruralnim sredinama očituje i time da se od muškaraca očekuje da rade u polju, a od žena da pripremaju hranu i pospremaju nakon ručka.

Spolna nejednakost i dalje je veliki problem u Hrvatskoj. Pogotovo u manjim sredinama. U to smo se uvjerili prije nekoliko tjedana, kada su redakciju portala srednja.hr posjetili učenici Srednje škole Marka Marulića iz Slatine. Ovi učenici u sklopu svoje fakultativne nastave, uz pratnju profesorice engleskog, Sanje Špoljarić predano rade i uče o podcastu. Vrlo su zainteresirani za novinarstvo i općenito funkcioniranje medija. U to su nas uvjerili zanimljivim pitanjima koje su postavljali novinarima i urednicima naše redakcije.

Št@ ima u Slatini? Nejednakost u podjeli poslova između braće i sestara

Podcast slatinskih učenika, naziva ‘Št@ ima?’, pokriva razne teme koje zanimaju učenike iz Slatine, ali i šire. U trenutku pisanja ovog članka, objavili su 16 epizoda u svojoj prvoj sezoni koja je startala ove školske godine. Dok sve epizode imaju sjajno ‘popeglani zvuk’, vrsnu produkciju i odličnu kemiju među motiviranim voditeljicama, njihova deseta epizoda, ‘Plačeš kao curica’, posebno se istaknula. Objavljena na Dan žena, u njoj voditeljice pričaju o spolnoj nejednakosti. Tri učenice trećeg razreda opće gimnazije u Maruliću: Hana Lovreković, Anja Koić i Hana Jukić, s njihovom kolegicom iz drugog razreda, Gitom Špoljarić, istaknule su više primjera nejednakosti. Među njima se posebno ističe to što se u Slatini od sinova očekuje da se bave poljoprivrednim poslovima i brinu o životinjama koje uzgajaju. Za to vrijeme, kćeri moraju pripremati i pospremati stol za ručak.

– Mi smo svi rođeni u nekim, recimo, više tradicionalnijim obiteljima gdje je žena, nažalost, uvijek u kuhinji. Ona uvijek priprema jelo i mora pospremiti sve. Naljutilo nas je to, jer, 21. stoljeće je ljudi moji. Moramo se jednostavno pomaknuti dalje i pronaći taj balans između muškog i ženskog, da imamo svi prava, rekla nam je Anja prisjećajući se snimanja te epizode.

Naše sugovornice su istaknule i da feminizam nije mržnja prema muškarcima već jednostavno borba da žene budu u istom rangu kao i muškarci. Prije emisije su se pripremale kako ne bi samo nagađale o ovoj iznimno važnoj temi. Upitane o reakciji publike u školi, rekle su da su dobile puno poruka podrške. No, kako su nam navele, ‘naravno da su muški reagirali malo na drugačiji način’.

Izdvojeni članak
mikrofon i laptop, snimanje podcasta

U ovoj školi učenici imaju svoj podcast: ‘Trudimo se sami postaviti primjer drugima’

I naša pratiteljica suosjeća s voditeljicama podcasta: ‘Sve poslove na obiteljskim feštama ja radim’

Tema njihovog podcasta potakla nas je da i sami provjerimo doživljavaju li sličnu podjelu poslova i naši pratitelji. Na Instagramu smo pitali naše pratitelje ‘tjeraju’ li ih roditelji da rade određene poslove samo zato što su muškog ili ženskog spola. ‘Da. Pranje suđa, brisanje i usisavanje je za žene’, ‘Da. Ćaća uvijek kaže žensko si, na tebi je da očistiš’, neki su od komentara naših pratitelja. Jedna naša čitateljica može se zbilja do detalja poistovjetiti s voditeljicama podcasta ‘Št@ ima?’.

– U široj obitelji sam jedina cura. Tako da sve poslove na obiteljskim feštama ja radim, rekla je naša pratiteljica.

Zanimljivo, jedna pratiteljica je rekla da nju tata tjera cijepati drva jer ‘po ćaći, što se mora nije teško’. Diskriminatornu podjelu poslova doživljavaju i muški članovi obitelji. Jedan naš pratitelj nam je poručio: ‘Tata me uvijek tjera da mu pomažem cijepat drva i kosit jer sam muško i to su ‘muški poslovi’. No, među brojnim odgovorima, našlo se i onih koji nemaju problema sa spolnom diskriminacijom u svojoj obitelji. No, zato imaju brdo obaveza.

– Ja, kao muški član obitelji, radim sve. I ‘vanjske’, fizičke poslove i ‘unutarnje’, vezane za odjeću, suđe, prašinu, stol i slično. Kod nas nema segregacije na muško-žensko. Svi rade sve, otkrio nam je naš čitatelj.

Profesorica pomaže u promociji podcasta: Dijeli QR kodove na stručnim vijećima

Dok je podcast ‘Št@ ima?’ vrlo popularan u Srednjoj školi Marka Marulića u Slatini, učenici se nadaju proširiti ga i dalje. Najprije u svojoj županiji pa onda i šire. Na tom tragu, profesorica Špoljarić nam je rekla da na stručnim vijećima profesorima dijeli QR kodove s linkom na emisiju.

– Naš podcast rade učenici za učenike o konkretno su svojom tematikom namijenjeni učenicima srednje škole. Zbog toga je do nove publike i najlakše doći preko profesora. Nedavno sam bila na županijskom vijeću gdje su drugi profesori bili jako zainteresirani i postavljali su milijun pitanja, prepričala nam je profesorica Špoljarić.

Ipak, smatra da bi trebali malo popraviti strategiju jer ipak im slušanost nakon tih sastanaka nije porasla onoliko koliko su se nadali. No, zadovoljna je da se u njihovom podcastu ipak veći naglasak stavlja upravo na učenike. U usporedbi s nekim drugim školskim podcastima koje je primijetila, a koji joj se ne čine da razmišljaju o publici. Umjesto toga, vode razgovore s ravnateljem, nekim liječnikom o ovisnostima, umjesto ovog fokusa kao u Srednjoj školi Marka Marulića gdje žele da podcasti budu proizvod učenika.

– Mislim da je podcast dosta spontana i ležerna forma i ne treba puno stvari tu popravljati. Svaki stvaratelj svog sadržaja prilagođava sadržaj svojoj publici i interesima. Ne treba raditi promjene u tom mediju jer on sam sebe oblikuje ovisno o vremenu u kojem se nalazi, ustvrdila je nastavnica kurikularnog predmeta.

Izdvojeni članak
solidarnost

Ljudska prava su vječno pitanje, interes mladih ohrabruje: ‘Možda društvo ima bolju budućnost nego sadašnjost’

‘Imamo stariju demografiju i moramo ovo jednostavno približiti i mladima koji su odgajani na taj način’

Učenice voditeljice s kojima smo razgovarali dodale su i da se nakon podcasta situacija glede spolne ravnopravnosti nije nešto previše popravila u Slatini. Ali, Gita nam je objasnila glavni motiv oko vođenja podcasta koji se obraća njihovim vršnjacima.

– Ne kaže se za ‘džabe’ da na mladima svijet ostaje. Imamo stariju demografiju i moramo ovo jednostavno približiti i mladima koji su odgajani na taj način. Upozoriti da je ovo zbilja problem koji se ne bi trebao promovirati, komentirala je Gita važnost razgovora o nejednakostima između muškaraca i žena u društvu.

Doznali smo i da među našim sugovornicama, samo Hana Lovreković ima brata. No, u njenoj obitelji se o ovoj temi vrlo otvoreno pričalo. Štoviše, Hanina mama je potaknula svoju kćer da im ovo bude tema epizode podcasta.

– Mislim da se već jako dugo preferira takav način života i živi u kućanstvima tako da se ne može odmah situacija promijeniti jer su čuli nešto na podcastu. Mi ne možemo iskorijeniti nečije mišljenje, već možemo samo taj trend malo promijeniti. Da ne bi svi ljudi razmišljali kako su pojedinci pa da tu jednostavno ne mogu ništa. Mislim da mi kao učenice trebamo druge učenike osvijestiti da bi se nešto trebalo poduzeti po tom pitanju. Realno, ne možemo mi promijeniti mišljenje nečijeg mame ili tate, zaključile su dvije Hane, Anja i Gita, međusobno se nadopunjavajući na sjajno usklađen način kakav i možete čuti u njihovom podcastu ‘Št@ ima?’ na ovoj poveznici.