Ministarstvo izdalo upute za mlade koji kupuju online: Ovih šest stvari morate znati
Možda više nego ikada prije, u prošloj smo godini kupovinu obavljali online putem. Prednosti je više, a glavne su svakako da je takav način kupnje brži i jednostavniji te se obavlja iz udobnosti vlastitog doma. Ministarstvo gospodarstva izdalo je letak namijenjen mladima školskog uzrasta koji kupuju online. Kroz njega mogu upoznati svoja prava vezana uz online kupnju, posebice ona vezana uz povrat novca.
Svake se godine sredinom ožujka obilježava Svjetski dan porava potrošača. Time se nastoji ukazati na potrebu educiranja i podizanja svijesti potrošača o njihovim pravima. Ove je godine Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja izdalo e-letak ‘Oprezno s online kupovinom!’ koji je namijenjen djeci školskog uzrasta, jednoj od najranjivijih skupina kada je riječ o kupovini putem interneta.
Koliki je rok za povrat novca i odgovori na druga važna pitanja
Kroz letak se mladi mogu upoznati sa svojim pravima kada je riječ o online kupovini te odgovara na šest važnih pitanja, a pravila se odnose na kupnju unutar Europske unije.
- Možeš se predomisliti u roku od 14 dana – Klikom na KUPI sklopljen je kupoprodajni ugovor s trgovcem. Međutim, taj ugovor imaš pravo raskinuti u roku od 14 dana od dana zaprimanja proizvoda.
- Imaš pravo na povrat novca – Ako odlučiš vratiti proizvod u roku od 14 dana od zaprimanja, trgovac ti mora bez odgađanja izvršiti povrat novca. Obrati pažnju na to da će povrat novca izvršiti tek nakon što mu je proizvod vraćen ili dostavljen dokaz da je proizvod poslan natrag.
- Zašto je bitno čitati Opće uvjete poslovanja svake online trgovine? – Svaki odgovoran trgovac na web
stranici objavljuje opće uvjete poslovanja kojima informira kupce o načinu narudžbe, plaćanja, dostave, ali i povrata proizvoda i novca. Ako na stranici internetske trgovine toga nema, savjetujemo da putem nje ne kupuješ. - Tko snosi troškove povrata? – Ako je zaprimljen ispravan proizvod, ali ga ipak ne želiš zadržati, snosiš trošak povrata proizvoda. Ako je zaprimljen proizvod s nekim materijalnim nedostatkom, trgovac preuzima troškove povrata proizvoda.
- U kojim slučajevima ne vrijedi jednostrani raskid ugovora? – Pravo na povrat nećeš imati kada kupuješ proizvode kojima ubrzo ističe rok trajanja, proizvode napravljene po mjeri, karte za vlak, ulaznice za koncerte ili za zapakirane nosače podataka kojima je skinut omot.
- Kako funkcionira zamjena/reklamacija proizvoda? – U slučaju kada kupljen proizvod ima nedostatak, a trgovac je o tome na vrijeme obaviješten, možeš, po svom izboru, tražiti popravak stvari, zamjenu stvari ili sniženje cijene. Ako je zatražen popravak stvari ili zamjena stvari, a to nije moguće ili nije omogućeno u razumnom roku, možeš zahtijevati sniženje cijene stvari ili povrat novca (raskid ugovora).
Kako se informirati o drugim pravima?
Uz poviše spomenutih šest stvari na koje bi mladi trebali obratiti pažnju prilikom online kupovine, kroz edukativni letak Ministarstva gospodarstva upozorava se i da bi se prije same kupnje trebali upoznati s uvjetima trgovca, važno je da se kupnja obavlja u provjerenim trgovinama.
Također, za sigurniju kupovinu robnih marki, kupnju je dobro obavljati na službenim stranicama ili provjerenim multibrand stranicama kako bi se izbjegla kupovina krivotvorene robe. Važno je, kao i kod svake kupnje, sačuvati svu dokumentaciju vezanu za kupovinu. Letak Ministarstva gospodarstva možete preuzeti ovdje.
Inače, iz Ministarstva gospodarstva kažu kako je tijekom 2020. godine putem Centralnog informacijskog sustava za zaštitu potrošača zaprimljeno je 3.536 upita. Ukupan broj zaprimljenih poziva putem besplatnog potrošačkog telefona bio je 5.667.
– Upiti potrošača u najvećoj mjeri odnosili su se na materijalni nedostatak, jamstvo za ispravnost prodane stvari, online prodaju, povrat/zamjenu ispravnog proizvoda, usluge elektroničkih komunikacija, prikupljanje i naplatu miješanog i biorazgradivog komunalnog otpada, električnu energiju, javnu vodoopskrbu i odvodnju te pitanja oko iznosa računa za javne usluge, priopćeno je iz MINGOR-a.
Informacije vezane za prava potrošača građani mogu dobiti putem besplatnog telefona za informiranje potrošača 0800/414-414 ponedjeljkom, srijedom i petkom od 10 do 14 sati. Uspostavljen je i prvi hrvatski središnji portal za potrošače ‘Sve za potrošače’, koji u suradnji s ostalim dionicima politike zaštite potrošača omogućuje pregled svih potrošačkih tema i aktualnosti na jednom mjestu.