Nevjerojatni filter preplavio je TikTok: Neki kažu da bi ga trebalo zabraniti
Nevjerojatno realistični filtar Bold Glamour, preplavio je TikTok. Više od 10 milijuna korisnika testiralo ga je u videozapisima, a broj onih koji su ga samo isprobali, višestruko je veći. Iza takvog tehnološkog čuda, stoji umjetna inteligencija i tehnologija strojnog učenja.
Filtri na društvenim mrežama, daleko su od novosti i nema osobe koja ih nije koristila. Njihov je izbor uistinu raznolik, od filtra koji vas pretvara u psa ili mačku, pa sve do onih koji vam stave ‘tri tone’ šminke na lice i totalno vam promjene izgled. Međutim, poprilično je očito kada neka osoba na društvenim mrežama koristi filtar takve vrste, zbog čega im popularnost polako, ali sigurno opada.
No, uz napredovanje AI-ja i ostale tehnologije koja se odvija ‘iza kulisa’, dobili smo filtre koji su gotovo – realistični. Jedan od njih je Bold Glamour filtar na TikToku, koji već tjednima korisnike ove društvene mreže ostavlja zapanjenima. O tom su filtru pisali i svjetski mediji, nazivajući ga ‘zastrašujućim’, a neki čak smatraju da bi ga se trebalo i zabraniti.
Drugačiji od tradicionalnih filtara
Što god da o njemu mislili, Bold Glamour jedan je od najimpresivnijih TikTok filtara i pokazuje pravu moć AI-ja. TikTok je, također, prošloga mjeseca izbacio nekoliko generativnih AI filtara, koji mijenjaju crte lica korisnika u stvarnom vremenu. Riječ je o filtrima koji uklanjaju obrvu, ‘napućuju’ usne i slično.
Kako za The Verge objašnjava Luke Hurd, konzultant za proširenu stvarnost koji je radio na Snapchat i Instagram filtrima, AI filtri uvelike se razlikuju od onih tradicionalnih. Naime, tradicionalni filtri uzimaju vaš 2D feed kamere i mapiraju lice na 3D model te se vrlo lako mogu iskriviti kada ih se ‘blokira’. Kod AI filtara to, naravno, nije slučaj, što su zasigurno doživjeli svi koji su ih isprobali.
Bold Glamour transformira lice korisnika na potpuno različiti i impresivniji način. Dodaje oštre konture na rubu lica i nosa, a poboljšava i ten. Uz to, može ispuniti obrve i napraviti ih simetričnima te povećati usne. No, najvažnije je to da filtar se ne iskrivi kada preko kamere stavite ruku ili brzo pomičete lice, što je mnogima nevjerojatno.
Hurd kaže da Bold Glamour za sve to vjerojatno koristi tehnologiju strojnog učenja Generative Adversarial Networks, odnosno GAN.
– Filtar koristi aspekte vašega lica i uspoređuje ih sa skupom podataka slika, koje odgovaraju vašim obrazima, očima, obrvama, usnama i tako dalje. Tehnologija, na kraju, spaja dva skupa slika u jedan. Ako se to učini dovoljno brzo, postiže se broj sličica u sekundi za video i next-level učinak kakav imamo s Bold Glamourom, govori Hurd za The Verge.
@chiaraking But why do i like it #boldglamour #boldglamourfilter
Impresivno, ali ne i revolucionarno
Istaknuo je i kako postoje drugi filtri koji djeluju na sličan način, poput teenage looka na TikToku i onoga koji vam promijeni spol na Snapchatu. No, razlika leži upravo u činjenici da je Bold Glamour ‘suptilan’, odnosno da korisnika dovoljno promijeni da se to primijeti, ali i da je dalje uvjerljivo.
S druge strane, Memo Akten, asistent Vizualne umjetnosti na Sveučilištu u San Diegu, kaže da Bold Glamour je svojevrsna prekretnica i pokazatelj čudnovatog ‘post-stvarnog’ svijeta, ali da ta tehnologija nije u potpunosti revolucionarna.
– Tako nešto već je bilo moguće na računalima uz korištenje specijaliziranog softvera, ali je, osim spomenutog softvera, zahtijevalo i nešto tehničkog razumijevanja. TikTokov filtar radi u stvarnom vremenu na mobitelima kojima imaju pristup milijarde ljudi, bez potrebe za tehničkim znanjem, a izgleda u potpunosti uvjerljivo, napominje Akten za The Verge.
Ipak, treba biti svjestan da postoji sve više dokaza da su filtri za ljepotu štetni za mentalno zdravlje, ponajviše zbog nerealnih očekivanja koja postavljaju onima koji ih koriste. Istraživanje o društvenim utjecajima filtara koju su 2021. godine proveli istraživači Sveučilišta City u Lonodnu, otkrilo je da 94 posto žena osjeća pritisak da mora izgledati na neki određen način, dok je njih 90 posto priznalo da koristi filtre dok uređuje svoje fotografije za društvene mreže.