Pretraga

Obična titula ili stvarni vođa: Što znači biti predsjednik razreda?

A- A+

U šarenilu školskog života, jedna od poželjnijih uloga nekim učenicima je ona predsjednika razreda. To je osoba koja nosi titulu vođe svoje grupe vršnjaka i često je stavljena u središte pozornosti. No, je li uloga predsjednika razreda stvarno samo laskava titula ili nosi sa sobom dublje odgovornosti? Istražili smo ulogu predsjednika razreda iz različitih perspektiva kako bismo otkrili više o ovoj poziciji u školskom okruženju.

učenik podiže ruku u razredu pred učiteljicom

Foto: Unsplash

Od prvog razreda osnovne škole učenici, podijeljeni u razredne odjele, odabiru jednog predstavnika koji će u ime cijelog razreda voditi pregovore s profesorima da ipak pomaknu ispit za tjedan dana. Predsjednik razreda je u teoriji dužan donositi odluke i raditi u najboljem interesu razreda, a samim time bira se i predstavnik u vijeću škole preko kojeg mogu zastupati interesa učenika cijele škole pred ravnateljem i profesorima.

Prva slika koja nam pada na pamet kada pomislimo na predsjednika razreda obično su savršeno ispeglane odjevne kombinacije, ima besprijekornu frizuru i uvijek ima spremne riječi za govoriti pred razredom. Predsjednik razreda često se percipira kao netko tko ima savršene ocjene i nikada ne propušta dodatne zadatke ili domaće zadaće. To nije nužno negativno, a nerijetko nije ni daleko od istine. Zanimalo nas je zato, koliko zapravo ključnih odgovornosti ima predsjednik razreda, a koliko ih nismo ni svjesni.

Kako postati predsjednik razreda?

Istraživanje koje je Srednja.hr provela 2020. godine utvrdilo je kako u gotovo pola škola učenici mogu predložiti sami sebe za predsjednika razreda, ali sudeći prema odgovorima iz istraživanja, većina ipak koristi predlaganje drugih učenika za tu ulogu. U školama nije strana mogućnost ni da se kombiniraju različite metode, u izostanku striktnih državnih izbornih pravila, pa tako i razrednici u gotovo trećini slučajeva koriste izbore za predlaganje kandidata i kandidatkinja.

Izbor za predsjednika razreda često se provodi putem demokratskog glasovanja među učenicima. Ovaj proces promovira važnost demokracije i daje učenicima priliku da sudjeluju u donošenju odluka koje ih se tiču. Kandidati obično predstavljaju svoje ideje, obećavajući kako će poboljšati školski život, rješavati probleme i slušati potrebe svojih kolega. Ovo glasovanje pruža učenicima osjećaj odgovornosti i sudjelovanja u školskoj zajednici.

S tim na umu, predsjednik razreda trebao bi aktivno sudjelovati u odlučivanju u razredu i školi. Ta osoba uči o važnosti određivanja pravila izbora i potrebnih obilježja kandidata te o načinu provođenja izbora, razvija vještine sudjelovanja u izbornim procesima u razredu i školi kao glasač i kandidat. S druge strane, kako bismo razumjeli ulogu predsjednika razreda, prvo moramo razumjeti kako su birani. Većina škola organizira demokratsko glasovanje, gdje učenici biraju svog lidera. Ovdje se rađa prva odgovornost, a to je uvjeriti svoje kolege da ste najbolji izbor.

Izdvojeni članak
Učiteljica ispravlja ispit

Počela je nastava pa vas prigodno pitamo: Koliko ste razrednika promijenili u osnovnoj?

Ključne uloge predsjednika razreda

Jedna od glavnih uloga predsjednika razreda je zastupanje interesa učenika u razredu i školi. To uključuje rješavanje problema, komuniciranje i pregovaranje s nastavnicima kako bi se osiguralo da svi imaju pravedne uvjete za učenje. Također, sve se to može uklopiti u zaštitničku ulogu predsjednika razreda, koji s vremena na vrijeme mora postaviti neugodno pitanje nastavniku.

Predsjednik razreda ima odgovornost poticati slobodno izražavanje mišljenja među svojim kolegama. To znači poticanje rasprave i razmjenu ideja, čak i kad se ne slažu s vlastitim stavovima. Predsjednik sudjeluje u razmatranju prijedloga za kućni red škole, s obzirom na to da kućni red škole može utjecati na život svih učenika. Zbog toga je važno da predsjednik razreda sudjeluje u njegovom stvaranju i razmatranju promjena.

Predsjednik razreda ima ključnu ulogu u organizaciji događaja, kao što su školske priredbe, sportski turniri i humanitarne akcije. To zahtijeva dobru organizacijsku sposobnost i suradnju s različitim skupinama. Za kraj, kao lider razreda, predsjednik je odgovoran za pravodobno informiranje svih učenika o važnim događajima, promjenama u rasporedu i drugim bitnim informacijama.

Rođeni vođa ili titula bez odgovornosti?

Sada kada smo bolje razumjeli odgovornosti predsjednika razreda, valja razmotriti ovu ulogu iz dvije suprotstavljene perspektive. S jedne strane, predsjednik razreda može biti istinski lider, osoba koja inspirira svoje kolege, radi na rješavanju problema i aktivno se zalaže za bolju školu. U takvim slučajevima, predsjednik razreda postaje glas učenika, prenoseći njihove ideje i brige školskim vlastima te nastavnicima. Ova strana uloge ima potencijal za stvaranje pozitivne promjene u svojoj sredini.

S druge strane, postoje situacije u kojima predsjednik razreda postaje tek figura koja nosi titulu, ali ne ispunjava svoje obaveze. To može biti posljedica nedostatka interesa ili motivacije, ali također može proizaći iz neadekvatne podrške i mentorstva. U takvim slučajevima, uloga predsjednika razreda postaje puko lice bez stvarne odgovornosti, ambicije ili utjecaja.

Izdvojeni članak
mobitel u ruci

Osnovna škola zabranila mobitele, učenici to sjajno prihvatili: ‘Sada više razgovaramo, igramo se, šetamo’

Mali korak za velike promjene

U ulozi predsjednika razreda postoji mnogo više od titule. To je pozicija koja nosi sa sobom značajne odgovornosti i priliku za stvarnu promjenu. Predsjednik razreda može biti istinski lider koji zastupa interese svojih kolega i radi na poboljšanju školskog okruženja, ili može ostati tek figura bez stvarnog utjecaja. Kroz demokratski proces izbora, učenici imaju priliku odabrati osobu koja će ih predstavljati i donositi odluke u njihovo ime, što promovira važnost sudjelovanja i odgovornosti u školskoj zajednici.

Stoga, uloga predsjednika razreda nije samo  titula, već prilika za razvoj vlastitog predvodništva, podršku školskim projektima i promicanje demokratskih vrijednosti među mladima. S pravim pristupom, predsjednik razreda može postati stvarni pokretač promjena i pozitivnih inicijativa u školi.