Pretraga

Otkud tolike naranče u trilogiji Kum?

A- A+

Na HRT-u se ponovno prikazuje kultna trilogija Francisa Coppole Kum. I neka se prikazuje. Neka su televizijska ponavljanja naporna i dosadna, zbog njih kolutamo očima i mijenjamo kanal. Ali filmovi ove trilogije toliko su legendarni da nam nekako ne smeta kada na njih ponovno naletimo mijenjajući kanale. Jeste slučajno primjetili koliko se često u Kumu pojavljuje simbol naranče? Slučajno? Ni slučajno!

Kum screenshot

Izdvojeni članak

Najbolje trilogije u filmskoj povijesti

Simbol naranče u trilogiji pojavljuju se od početka do kraja. Na početku prvog filma, Don, po starom sicilijanskom običaju, prima molbe na vjenčanju svoje kćeri. Dok se u Donovu uredu dogovaraju poslovi i poslići, na fešti, prvi put vidimo Salvateorea Tessija, koji se igra s narančom. Tessio je ubijen u drugom nastavku. U zadnjoj sceni zadnjeg nastavaka, Michael Corleone, glavni protagonist priče, umire sam, guleći naranču koju ispušta iz beživotnih ruku.

Između prve i posljednje scene, naranča je čest motiv. I najčešće nosi loše vijesti. 

Na primjer, prvi Don, Vito Corleone, umire igrajući se s unukom, dok u ustima ima lažno zubalo od kore naranče. Ranije u priči, na Vita je pokušan atentat baš u trenutku kada je kupovao naranče. Njegov nasljednik i najstariji sin, Sonny, poginuo je u zasjedi par trenutaka nakon što je prošao kraj plakata za- naranče. 

Kada prvi puta vidimo Woltza, lika koji se budi s konjskom glavom u krevetu, ispred njega je zdjela naranči. U drugom dijelu, kada pratimo uspon Vita od imigranta do Dona, naranče se pojavljuju u trenutku kada plati prvi reket don Fanucciju. Naravno, Vito poslje ubija Fanuccija. Na svakom mafijaškom sastanku, ispred glava obitelji nalaze se zdjele naranči. Naranče su prisutne kada se planiraju ubojstva, ukazuju na prikrivene negativce, i nagovještavaju smrt likova. 

U cijeloj trilogiji naranče, sok od naranče, slike naranči i narančasta odjeća pojavljuju se trideset puta i gotovo svaki put, kontekst u kojem se pojavljuju može se povezati sa smrću.

To naravno ne može biti slučajno. 

Izdvojeni članak

Pogledati prije čitanja: Ovi filmovi su bolji od knjiga prema kojima su snimljeni

Samo scenski element?

To priznaje i redatelj Fracis Ford Coppola. Doduše, on otklanja svu moguću simboliku iz naranči u filmu.

Kroz godine rezvile su se brojne teorije o tome zašto su naranče toliko prisutne u Kumu. Najosnovnija teorija, naravno, ide za time da su naranče glasnici smrti. U sva tri filma stalno netko umire ili se na nekoga puca ili se nekome prijeti ili se nečije ubojstvo planira. Povezati smrt i nasilje s narančama, koje se također često pojavljuju, vrlo je lako. Šanse da se netko pojavljuje u sceni s narančom, a da kasnije umre, izrazito su velike, jer puno likova iz trilogije u jednom trenutku nastrada. 

Druga najpopularnija teorije je da su naranče jednostavno simbol Sicilije, odakle svi mafijaši dolaze. I to na vrlo osnovnoj razini. Sicilijanska zastava sastoji se od crvenog i žutog polja, a crveno + žuto = narančasto. Uz to, naranče i citrusi oduvijek su jedno od osnovnih izvoznih dobara Sicilije, a začetci mafije i sicilijanskog organiziranog kriminala počinju upravo oko kontrole i zaštite voćnjaka. 

Coppola tvrdi kako ništa od toga nije istina. On kaže kako naranče jesu motiv u filmu, ali čisto vizualni. U DVD komentaru za trilogiju, tvrdi kako su naranče prisutne jer filmovima dominiraju mračne i zagasite boje, tako da su mu naranče dobro došle da malo razbije monotoniju. Nakon prvog filma shvatio je da ih je često koristio, pa je od njih svjesno napravio motiv.

Naranče su kasnije, kao referencu i hommage na kuma koristili i drugi redatelji. Najznačajnija je refernca u legendarnim Sopranosima, koji su se često referirali na kuma. Scena atentata na Tonya Soprana događa se u trenutku kada on na kiosku kupuje sok od naranče. 

Izdvojeni članak

Glumac koji je iz viših ciljeva odbio Oscara za najbolju glavnu ulogu

Ali…

Što god Coppola govorio, naranče imaju mjesto u narativu trilogije, i to jednom suptilnom, jedva primjetnom smislu.

U prvoj sceni filma, čovjek koji dolazi moliti don Vita za uslugu govori – I believe in America. America is where I made my fortune.. Gledatelj ovdje vrlo lako može zaključiti – aha – film je kritika kapitalizma. Mafija, nasilje, novac korijen svega, američki san. Sve to može uputiti na alegoriju nasilnog kapitalizma.

Možda Kum u neku ruku i progovara o kapitalizmu, ali kritika kapitalizma nije njegova osnovna poruka. Kum je trilogija o korijenima, kojima ne možemo pobjeći, o iskustvu imigranata koji mogu promijeniti kontinent, ali ne mogu promijeniti to što jesu. A naranče simboliziraju te korijene. Naranče jesu refernca na Siciliju, na mjesto odakle svi ti mafijaši dolaze. One predstavljaju stari svijet u novome, piše thisruthlessworld. 

U mnogočemu, saga Kum priča je imigrantskom iskustvu, o integraciji u novi svijet. Govore o jednoj univerzalnoj istini. Gdje god otišao, ne možeš pobjeći od sebe. 

Filmovi Kuma priču ne prikazuju kronološki. Priča počinje kada obitelj mladog Vita pobije lokalni boss kojem se Vitov otac zamjerio. Vito preživljava i bježi u Ameriku, gdje ga preimenuju u Corleone. Vito je šutljivo siroče, koje odrasta u marljivog radnika u dućanu, koji uzdržava ženu i dijete. Kada zbog mafijaškog reketa gubi posao,tek se onda okreće kriminalu. 

Kada Vito gubi posao, kući donosi voćku. I to ne naranču, nego krušku. Ta je kruška simbol njegovog Vitovog neuspjeha da postane Amerikanac. Kruška nema nikakve veze s njim, s Sicilijom, s njegovim korjenima. Kruška se pojavljuje kao kontrast naranči, koja predstavlja Siciliju. 

Sicilija je krvavo mjesto. Mjesto koje živi na zakonima obitelji i časti. Vito bježi od tog mjesta, ali u svome bijegu ne uspjeva. Izgubio je posao. Namagarčen je i nema kako prehraniti obitelj. U tom trenutku se pojavljuje kruška. 

Kada se počne baviti kriminalom, kada počne živjeti onako kako mu nalažu njegovi korijeni, kada plati prvi reket, prodavač mu poklanja naranču.

Naranče u kumu predstavljaju stari svijet. One ukazuju na to da likovi iz filma žive po pravilima koje nisu pravila novog svijeta u kojem se nalaze. Možda su godinama i kilometrima i godinama udaljeni od Sicilije, ali Sicilija i njeni zakoni nikada nisu otišli iz njih.