Prava škola za život: U Rijeci imaju zanimljiv projekt koji mlade osnažuje za aktivno građanstvo
Učenici iz Rijeke već 17. godinu zaredom dobili su priliku predlagati ideje koje se tiču mladih. Na ovogodišnjoj ‘Akciji za 5’ mladi su razmišljali kako unaprijediti prostore za mlade u gradu. Pobjednički tim dobio je novac iz gradskog proračuna te u sljedeća dva mjeseca imaju zadatak provesti svoju ideju lova na blago. Pritom im pomažu koordinatori, no sam posao isključivo je namijenjen učenicima.
‘Akcija za 5’ projekt je grada Rijeke i riječke udruge Delta u kojem mladi od 14 do 19 godina dobivaju priliku osmišljavati projektne prijedloge o temama za mlade, a onu najbolju ideju grad na kraju financira iznosom od 5.000 kuna. Ove je godine na redu bila akcija s temom prostora za mlade. Tako je 40 učenika iz 12 riječkih srednjih škola razmišljalo o prostorima za mlade u kojima bi oni mogli provoditi slobodno vrijeme, samostalno organizirati aktivnosti i kreirati sadržaje, a trebali bi biti dostupni svim skupinama mladih.
Pobjednici organiziraju lov na blago
Dan ‘Akcije za 5’ izgleda tako da ujutro u Dječjoj kući u Rijeci učenici, uz pomoć koordinatora, pišu svoje prijedloge. Nakon toga u 16 sati u Gradskoj vijećnici Rijeka slijedi javno predstavljanje projekata i glasovanje za najbolje rješenje. Prije samog pisanja projekta, provodi se i pripremna radionica gdje učenici dobivaju potrebne materijale.
– Učenici su trebali promisliti o fizičkim i online prostorima na području Rijeke, kako bi ih mogli unaprijediti i preurediti. Srednjoškolci i srednjoškolke identificirali su nekoliko problema, a to je da su potrebna sigurna mjesta gdje bi se oni mogli družiti, slobodno izražavati i razvijati identitet uz kulturne i društvene sadržaje. Isto tako, naglašena je potreba za besplatnim ili cjenovno pristupačnim prostorom i sadržajima, rekli su za srednja.hr iz udruge Delta.
Ukupno pet timova izradilo je svoje ideje. Prvi tim predložio je uređenje unutarnjeg gradskog prostora koji bi mladima besplatno pružao interaktivne i pristupačne sadržaje. Drugi je predložio stvaranje online prostora za otvoreni razgovor o temama za mlade i to emitiranjem podcasta o idejama i interesa mladih. Time su učenici željeli potaknuti razvoj kritičkog mišljenja. Sljedeći tim želio je kreirati ‘dnevni boravak’ za mlade na tri lokacije, dok je još jedna od ideja bila istraživanje o problemima i potrebama mladih o gradskim prostorima.
– Vijeće učenika i učenica u napetom je glasovanju odabralo tim ‘Treasure hunt – riječka kultura’ u kojem će se organizirati lov na blago i druženje uz program. Učenici na početku misle da je komplicirano osmisliti projekt, ne znaju koliko određene stvari i usluge koštaju, trebaju li za neke aktivnosti dozvolu Grada ili nadležnih institucija. No, još je teže pobjedničkom timu jer imaju odgovornost da provede svoju ideju novcem iz proračuna. Za to imaju dva mjeseca vremena. Nakon pobjede, tim se sastaje i kreće se u provedbu projekta. U toj realizaciji mogu sudjelovati svi, a ne samo oni koji su pobijedili. Mi kao udruga dajemo im podršku, prostor za rad, resurse i kontakte, no proces je njihov. Ne radimo posao umjesto njih, nego ih potičemo na iskustveno učenje i preuzimanje odgovornosti. Na kraju provodimo evaluacijski sastanak te slavimo njihove pobjede, kazali su iz Udruge.
Ponekad pobjednički tim, napomenuli su iz Udruge, angažira veći broj mladih, nekada manji, no naglasak je na usvajanju vještina i osnaživanju mladih za aktivno građanstvo. Neki od njih kasnije se uključuju u volonterske aktivnosti u školi ili lokalnoj zajednici, neki osmišljavaju svoje inicijative, a drugi se pridružuju radu udrugama. Ovo je 17. put da se održava ovaj projekt, a najznačajnija promjena od početka provedbe je proces glasovanja. Naime, prije su svi učenici mogli glasati za najbolji projekt, a sada se formira Vijeće koje čini jedan predstavnik iz svakog time koji zatim boduju projekte po uspješnosti. Kriteriji su je li predloženi projekt vremenski izveden, prati li budžet, kakva je prezentacija i je li koristan za ciljanu skupinu i lokalnu zajednicu. Iz Udruge primjećuju da su učenici sve stroži te da su u svojoj ulozi poprilično kritični.
Učenici prvi put dolaze u gradske uprave
– Godinama smo razvijali mrežu suradnika u riječkim srednjim školama. To su najčešće nastavnici društveno-humanističkih predmeta, ali i stručni suradnici te knjižničari. Na početku svake godine objavljujemo poziv i temu akcije, naši suradnici predstavljaju program razrednim odjelima i tako prikupljaju zainteresirane. Broj učenika svake se godine prilagođava, a pri tome vodimo računa o podjednakoj zastupljenosti gimnazija i strukovnih škola te o dobi i spolu učenika, pojasnili su iz Udruge.
Program akcije želi učenicima pokazati kako mogu usvojiti vještine koje im mogu koristiti nakon završetka obrazovanja. Osim što dobivaju znanja o osnovama projektnog ciklusa, kao što su identifikacija problema, formulacija cilja, opisa aktivnosti i kreiranja proračuna, objasnili su iz Udruge, razvijaju i vještine prikupljanja, analize i vrednovanja ključnih informacija, uvažavanje stajališta s kojima se ne slažu, prezentacijske vještine i uvjeravanje da je baš njihova ideja pobjednička.
– Prošle godine pobjednički tim proveo je istraživanje o stavovima srednjoškolaca o mentalnom zdravlju. Ove godine akcija se ponovno provodi uživo, nakon što se zadnje dvije odvijala online. Kako bi projekt doveli na višu razinu, educiramo i gradske službenike o radu s mladima. Ako želimo naučiti mlade kako donositi odluke, trebamo ih dovesti u prostorije gdje se one i donose, a to su gradske vijećnice i gradske uprave. Ove godine akcija se proširila i na nove gradove pa se prvi put akcija održala u Otočcu i Pregradi, istaknuli su iz Udruge.
Mnogi učenici, dodali su iz Udruge, zbog projekta prvi put dolaze u gradsku upravu, stanu uz govornicu te razgovaraju sa zaposlenicima Grada. Tako smanjuju nepovjerenje u politiku i političke procese te uče kako odgovorno raspolagati javnim novcem.
– Akcija za 5 omogućava učenicima da iskuse cijeli proces planiranja i provedbe projekta. Poanta nam je osigurati mladima priliku za uspjeh i jednu zaokruženu priču što je sve potrebno napraviti za timsku realizaciju dobre ideje, zaključili su iz Udruge.