Prosječan sedamnaestogodišnjak sjedi u školskoj klupi, vjerojatno ne sluša nastavu i zamišlja se u nekoj od scena The Walking Deada. No ne i Max Verstappen. S nepunih 17 godina, on potpisuje ugovor kojim ulazi u naprestižnije automobilističko natjecanje na svijetu – Formulu 1.
Max Verstappen rođen je 30. rujna 1997. godine u Hasseltu u Belgiji. Dolazi iz obitelji kojoj profesionalni automobilizam nije nepoznanica – otac Jos bivši je vozač formule 1, majka Sophie Kumpen natjecala se u kartingu, dok je njegov ujak, Anthony Kumpen, vozač NASCAR-a. Iako Belgijac, utrkuje se pod nizozemskom zastavom i vozačkom licencom. Trkaču karijeru započeo je s četiri i pol godine u kartingu, gdje se u različitim serijama natjecao do 2013. godine. Osvojivši naslove u brojnim kategorijama, dobio je pažnju Van Amersfoort Racing momčadi koja se natječe u Formuli 3. Za njih se utrkivao čitavu 2014. sezonu, te je u ukupnom poretku vozača završio treći.
Najmlađi vozač u povijesti Formule 1
Uzevši u obzir skromno iskustvo mladog Belgijca, usljedilo je pravo iznanađenje kada se iste godine pridružio Red Bull Junior Racing Teamu, a još veće nekoliko dana kasnije, kada je potvrđeno da je upravo on novi vozač Scuderie Torro Rosso, momčadi Formule 1. Potpisom ugovora s tom momčadi, Verstappen je postao najmlađi vozač u povijesti Formule 1.
– Posebno se nadam kako će ga ljudi podržati, te neće njegovu mladu dob koristiti protiv njega, izjavio je njegov otac Jos. Upravo se to i dogodilo. Prije nego je odvezao ijednu utrku, protiv Maxa se, činilo se, okrenulo sve. Od medija koji su jedva čekali da mladić pogriješi i da to postane povod za pisanje članaka podrugljivog karaktera, do fanova sporta koji su u takvim tekstovima uživali. Izljevi mišljenja na društvenim mrežama rijetko su bili pozitivnog i podržavajućeg karaktera.
Uglavnom ga se prozivalo da je tatin sin (iako Verstappen stariji u Formuli 1 nikada nije ostvario značajniji rezultat), te da je njegovo vozačko mjesto kupljeno, ali i kako je ’prištavim tinejdžerima mjesto uz PlayStation.’ Pritisak javnosti vjerojatno je djelomično utjecao i na odluku Svjetske automobilističke federacije (FIA), prema kojoj se, od 2016. godine, vozači mlađi od 18. godine ne mogu natjecati u Formuli 1. Sve ono što bi utjecalo na psihu bilo koje odrasle osobe, Maxa, čini se, nije baš previše diralo. U svojoj prvoj utrci došao je do pozicije koja nosi bodove, ali je morao odustati pred sam kraj utrke radi kvara motora. Već u sljedećoj utrci kvalificirao se za šestu startnu poziciju, a utrku je završio sedmi, oborivši tako još jedan rekord, onaj najmlađeg osvajača bodova.
Osobnost prvaka
Iz utrke u utrku pokazivao je svoj nevjerojatan talent, motivaciju i fokusiranost, čak i nakon tehničkih kvarova i odustajanja.
– Ono što me impresionira kod Maxa je njegovo samopouzdanje. Imao je nekoliko sudara i dosta tehničkih poteškoća, ali se nastavio utrkivati kao da se ništa nije dogodilo, kaže bivši vozač i komentator, Martin Brundle.
Brundle ga uspoređuje i s najvećima u sportu, Schumacherom i Sennom, protiv kojih se je i osobno utrkivao.
– On posjeduje tu kombinaciju samopouzdanja, samouvjerenosti i čiste brzine. Jednostavno osjeća bolid i papučicu gasa. Kada vidiš njegova preticanja pomisliš kako bi ih i ti vrlo rado imao u svom CV-u. A on je samo tinejdžer!, zaključuje Brundle.
Nabolju utrku odvezao je u Mađarskoj, završivši na 4. mjestu, nadomak postolja. Momčad Torra Rossa samo je jednom u svom postojanju osvojila postolje, a niti u jednoj od prošlih 9 sezona nisu osvojili bodova koliko je Verstappen imao na kraju ove sezone. Njegov talenat, trud i rad prepoznali su i vodeći stručnjaci iz ovog sporta, pa je tako mladi vozač prošle subote osvojio čak 3 nagrade Svjetske automobilističke federacije – za Novaka godine, Osobnost godine i Potez godine. Sam priznaje kako mu je najdraža nagrada za Osobnost godine.
– Velika je čast ovojiti sve tri nagrade, ali najposebnija mi je ona za osobnost godine. Kada vidite listu vozača i direktora momčadi koji su osvajali ovu nagradu, onda mi je ona zasigurno najvažnija od ove tri, komentirao je mladi vozač.
Martin Brundle ne sumnja kako Verstappena čeka sjajna budućnost. – Verstappen će voziti za neku od momčadi koja konkurira za naslov prije svoje 20. godine. Ima sva obilježja Senne i Schumachera, po mom mišljenju. Mlad je momak, ali ima glavu iskusnog starca, kaže bivši vozač.
Može li Max Verstappen ostaviti iza sebe vozače poput Alonsa, Vettela i Hamiltona? Hoće li zaista jednoga dana ući u Hall of Fame vozača formule 1? Može li on sruštiti Schumacherov rekord od sedam naslova prvaka? Temelje za to postavlja već sada, a hoće li tako zaista biti, pokazat će vrijeme.