Svi teže uspjehu, a jedan pokazatelja da ste daleko dogurali u tom pogledu je činjenica da ste na čelu manjeg ili većeg kolektiva. Biti lider nije samo funkcija nego se uz takvu titulu vezuje i niz kvalitativnih osobina. Max Bazerman, profesor poslovne psihologije na jednom od najcjenjenijih svjetskih sveučilišta Harvardu, preporučuje sedam knjiga koje bi trebao pročitati svaki lider ili onaj koji to namjerava postati.
Biti liderom ne podrazumijeva samo funkciju nego i mnoštvo obveza, odgovornosti, kao i socijalne vještine da možete pozitivno utjecati na sebi podređene. Većina ljudi želi biti na čelu pa i manjeg kolektiva, jer to obično sugerira da su dosegli određeni uspjeh. Profesor poslovne psihologije na Harvardu Max Bazerman, a prema novinaru Business Insidera i autor nekih vrhunskih naslova o ‘procesu donošenje odluka’ (engl. decision making), preporučuje sedam knjiga, koje bi trebao pročitati svaki lider ili onaj koji to tek namjerava postati.
Bazerman najviše vjeruje kolegama
Među sedam knjiga, koje pravi lider ne bi smio ne pročitati Bazerman je uvrstio različita područja. Od pregovaranja, ekonomije, antropologije te psihologije. Ono što je također znakovito da čak četiri prijedloga ovog profesora otpadaju na naslove koje su napisale njegove harvardske kolege, što i ne čudi znamo li da se ovo sveučilište po mnogim svjetskim ljestvicama svrstava na prvo mjesto, po kvaliteti.
Ta četiri naslova su ‘Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth and Happiness’ autora Richarda Thalera i Cass Sunstein. Knjiga između ostalog tematizira sučeljavanje racionalnog i osjećajnog u ljudima, prilikom donošenja odluka. Zatim slijedi ‘Happy Money: The Science of Smarter Spending’ kojemu su autori Elizabeth Dunn i Michael Norton. U ovoj knjizi se radi o tome kako veletrgovci uspijevaju i pokušavaju razumjeti svoje klijente te im naposljetku prodati proizvode koje nude.
Na Sveučilištu Harvard psihologiju predaje Joshua Greene, koji je autor također jedne od Bazermanovih preporuka. Radi se o naslovu ‘Moral Tribes: Emotion, Reason, and the Gap Between Us and Them’. Greene u ovoj knjizi pokušava propitati ljudski moral s filozofskog i psihološkog aspekta te čiste promatračke distance.
‘The Art and Science of Negotiation’ Howarda Raiffe se pak bavi, kako uostalom sugerira i naslov pregovaranjem kao znanosti i umjetnosti, gdje morate računati na različite stavove druge strane.
Nobelovac Kahneman također na popisu
Među svoje preporuke Bazerman je uvrstio i tri autora, koji ne predaju na njegovoj matičnoj ustanovi. Svakako treba naglasiti naslov ‘Thinking, Fast and Slow’, Daniela Kahnemana.
Naime ovaj američki profesor, izraelskih korijena, inače i dobitnik Nobelove nagrade za ekonomiju, se u knjizi bavi dvama načinima donošenja odluka. Prvi je brzi, intuitivan i emotivan, dok je drugi sporiji, savjetodavniji, racionalniji i logičniji.
Kahneman razotkriva neobične sposobnosti brzog razmišljanja, a s druge strane prokazuje zablude i predrasude te upozorava na velik utjecaj koji intuitivni dojmovi imaju na naše misli i izbore.
Preostale dvije preporuke su savjetnička iskustva Davida Gergena opisana u ‘Eyewitness To Power: The Essence of Leadership Nixon to Clinton’ te ‘The Big Short: Inside the Doomsday Machine’ Michaela Lewisa.
Na kraju treba naglasiti da je jedino Kahnemanova ‘Thinking, Fast and Slow’ prevedena na hrvatski, a nekoliko drugih naslova se može skinuti u pdf formatu.