Torbe i cipele za 2 €: Jeftino je, ali je li sigurno naručivati s aplikacije Temu?
Znamo za AliExpress, Wish ili Shein, ali Temu je nova zvijezda na nebu platformi za naručivanje jeftinih proizvoda. Kad kažemo ‘jeftinih’, zaista to mislimo. Otvorite li tu aplikaciju na svom mobitelu ili web pregledniku, zapljusnut će vas ponuda odjeće, ukrasa i raznih stvarčica za kuću od 50 centi pa nadalje. Zvuči primamljivo, ali je li sigurno i kako točno funkcionira?
Za Temu smo prvi puta čuli kroz iskustva korisnika društvenih mreža drugih dijelova svijeta. Od nedavno je dostupan i u Hrvatskoj, a od tada su društvene mreže prepune njihovih reklama. Vjerojatno ste i sami čuli njihov slogan, ‘shop like a millionare‘.
Njihova ponuda je stvarno ogromna. Tamo ćete pronaći sve od odjeće, tehnologije, proizvoda za ljepotu, dom, sport pa čak do namještaja. Osim što su svi njihovi proizvodi jako povoljni, Temu se od konkurencije razlikuje i po akcijama koje nekad zvuče predobro da bi bile istina.
Svakodnevno će vas informirati o 90 % sniženja na već jeftine predmete. Nudit će vam i akcije u kojima možete osvojiti besplatne poklone ili kupone u značajnim iznosima, a na brzu odluku pokušat će vas motivirati odbrojavanjem, tako da se osjećate kao da ponuda brzo ističe. Kupci mogu zaraditi i ‘kredite’ koje mogu potrošiti u drugim kupnjama kako bi snizili trošak svoje košarice.
Zašto je Temu tako jeftin?
Kao AliExpress, Wish, Shein i ostale slične platforme, Temu je Internet trgovina preko koje proizvode kupujete direktno od proizvođača. To znači da nema posrednika, zbog čega je sve jeftinije, a Temu osigurava samo slanje proizvoda.
Uz to, proizvodnja i radna snaga su puno jeftiniji u Kini nego u Europi, što za kupce znači i nižu cijenu proizvoda. Kao da ni to nije dovoljno, Temu nudi i besplatnu dostavu za baš sve narudžbe, istaknuli su na svojoj web stranici, ali na nju ćete čekati između 5 i 14 radnih dana.
No, kako bi si smanjili troškove, Temu je odredio i minimalni iznos narudžbe – 20 eura. Pokušate li u košaricu staviti manje od toga i otići na plaćanje, aplikacija će vas zaustaviti i ponuditi vam listu proizvoda između kojih možete odabrati kako biste došli do minimalnog iznosa narudžbe.
Temu je toliko uspješan zato što uspijeva privući ogroman broj kupaca. U travnju 2024. godine, Temu je preuzet preko 46 milijuna puta, objavila je stranica Statista. Iako od svake prodaje zaradi manje nego što bi za isti proizvod zaradila, primjerice, vaša lokalna obiteljska trgovina, činjenica da tamo dnevno kupuju milijuni ljudi dovoljna je da to nadoknadi.
Je li sigurno kupovati s Temu-a?
Odlučite li kupiti nešto s Temu-a, ne morate strahovati da kupujete s lažne stranice. Temu je prava web trgovina i proizvodi koje kupite će vam biti poslani. Ako vam se proizvodi ne svide, dođu oštećeni ili ne dođu uopće, imate pravo na povrat novca, objasnili su s Temu-a svoju politiku povrata.
Temu ima sestrinsku tvrtku Pinduoduo koja posluje u Kini. Pinduoduo funkcionira isto kao i Temu, a jedna je od najpopularnijih aplikacija za kupnju u Kini. Međutim, Google je ovu stranicu suspendirao iz svog Play Store-a zbog prisutnosti zlonamjernog softvera koji je ugrožavao osobne podatke korisnika, prenio je CNN.
Zbog toga, mnogi su bili nepovjerljivi prema Temu-u kad se ta aplikacija pojavila na našem tržištu. Temu od nas prikuplja podatke poput imena i prezimena, e-mail adrese, kućne adrese, broja mobitela i informacije o karticama. Riječ o je vrlo osjetljivim podacima koji ne smiju doći u krive ruke, stoga nije naodmet biti na oprezu.
Nismo oprezni samo mi kao kupci, već i europske institucije koje nadziru rad Internetskih trgovina. Europska komisija nedavno je dodala Temu na popis vrlo velikih Internetskih platformi. Jednostavno rečeno, sve platforme na tom popisu Europska komisija pojačano kontrolira kako bi nas zaštitila.
Popis velikih Internetskih platformi nastao je u sklopu važnog Akta o digitalnim uslugama. Donijela ga je Komisija, a riječ je o prvoj regulaciji digitalnih usluga u svijetu, čime je Europska unija postala predvodnik u pitanju prava građana na Internetu.
Evo kako smo zaštićeni na Internetu
Temu ima više od 45 milijuna mjesečnih korisnika u Europskoj uniji. Zbog toga su dodani na popis velikih Internetskih platformi, a Europska komisija će strogo pratiti drži li se Temu najstrožih pravila po pitanju zaštite kupaca.
Ukratko, sad smo još bolje zaštićeni od krađe naših osobnih podataka, kao i u slučaju da nam Temu proda krivotvorene, nesigurne ili ilegalne proizvode. Obvezni su paziti da nas ne izlažu svim tim rizicima, a Europska komisija će ih u tome nadzirati. Na tom se popisu ne nalazi samo Temu, već i AliExpress, Zalando, Shein, Amazon, ali i društvene mreže poput Facebooka, Instagrama, Snapchata, TikToka i druge.
Uz to, Europska komisija donijela i druga pravila koja nas štite na Internetu. Nedavno je Europa postala prvi, a zasad i jedini kontinent koji ima svoj propis o umjetnoj inteligenciji. Akt o umjetnoj inteligenciji koji zabranjuje primjenu AI-ja za narušavanje naše privatnosti i drugih prava.
Tu je i Akt o digitalnim tržištima koji brine o tome da velike digitalne tvrtke posluju pošteno, transparentno i sigurno. U zadnjih pet godina rada Europske komisije, digitalizacija Europe je podignuta na novu razinu, pa tako čak 80 % građana Europe ima pristup 5G mreži, a 56 % svih kućanstava ima najbrži optički Internet.
Ovo je samo dio toga što je Europska komisija učinila po pitanju digitalizacije Europe. Bavili su se i drugim važnim pitanjima, poput upravljanja našim podacima, digitalnim identitetom i zaštitom od kibernetičkih napada. Što se sve postiglo u zadnjih pet godina pročitajte u brošuri Obećanja Europi ispunjena: Priča o Komisiji Ursule von der Leyen.
Tekst je nastao u suradnji Native studija portala srednja.hr i Europske komisije