Već nakon pet godina ozbiljnog bavljenja glazbom upisao prestižnu Akademiju u Beču
Sveučilište za glazbu i primijenjenu umjetnost u Beču jedno je od najcjenjenijih u svijetu, a za upis na studij dirigiranja ogromna je konkurencija. Proteklih pedeset godina svega je par Hrvata uspjelo upisati taj program, a mladom talentiranom glazbeniku Andreju Veselu to je uspjelo, iako se vrlo kasno ozbiljnije počeo baviti muzikom. Tijekom srednje je većinu vremena trošio na glumu i veslanje, a s redovitim vježbanjem počeo je tek nakon upisa na Muzičku akademiju u Zagrebu. Znanje koje je dobio tijekom studija te talent i karizma omogućili su mu upis na prestižnu Akademiju.
Andrej Vesel se kroz srednju školu aktivno bavio veslanjem i glumom pa je svoju ulogu pronašao u Gavellinoj ‘Antigoni’ i predstavi ‘Generacija 91-95’ kazališta Montažstroj.
Zbog različitih interesa prilično je kasno počeo ozbiljnije vježbati sviranje, međutim, nakon što je prije pet godina završio gimnaziju odličnim te Glazbenu školu Vatroslava Lisinskog ipak se odlučio za muziku te je upisao klavir na Muzičkoj akademiji u Zagrebu.
Semestar u Beču 18 i pol eura
To je moj životni put i ono što me najviše ispunjava
– To moj životni put i ono što me najviše ispunjava. Toliko to volim da sam posljednjih pet godina posvetio isključivo klaviru i glazbi. Unatoč svim problemima uspio sam postići vrhunske rezultate u Zagrebu, a sada to planiram nastaviti i u Beču, ispričao nam je Andrej.
Na zadnjoj godini fakulteta otišao je u Beč na razmjenu, gdje je uz redovne predmete prošao i prijemni te završio pripremnu godinu dirigiranja u trajanju od dva semestra, a pri kraju Erasmusa je položio i prijemni za studij u europskoj prijestolnici klasične glazbe.
– Kroz tih godinu dana sam zavolio dirigiranje te sam odlučio otići na prijemni koji je prilično težak i naporan, a iz Hrvatske ga je u posljednjih pedeset godina svega par ljudi uspješno položilo i upisalo Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, izjavio je Andrej te nam istaknuo kako smatra da je i zagrebački studij kvalitetan, ali ovaj u glavnom gradu Austrije za sve je ‘klasičare’ ipak nešto posebno.
Žiriju je najvažnije da u kandidatu prepoznaju potencijal
Osim toga, u Beču su puno veće mogućnosti, a sa svjetski priznatom diplomom ipak će mu biti lakše probiti se u žestokoj svjetskoj konkurenciji. Upravo se zato odlučio prijaviti na izuzetno zahtjevan prijemni koji se se sastoji od eliminacijskog i finalnog kruga u koji ulaze samo najbolji.
– Važno je imati kvalitetno predznanje i u dirigiranju, a u tome mi je puno pomogla pripremna godina koju sam završio tijekom razmjene. Nakon što sam prošao prvi krug i potvrdio svoje teoretsko znanje i kvalitetan sluh, u finalu me čekalo sviranje klavira, sviranje primavista, dirigiranje i veliki intervju pred profesorima koji su provjeravali naše znanje iz povijesti glazbe i opće kulture, prisjetio se Andrej teškog prijemnog u Beču.
Iako svaki od potencijalnih studenata mora pokazati široko teorijsko znanje, izvrstan sluh, vrhunsku tehniku u sviranju i dirigiranju, Andrej nam objašnjava kako je izbirljivom žiriju na kraju ipak najvažnije da prepoznaju talent i potencijal s kojim oni mogu raditi sljedećih pet godina.
Profesor je u Andreju prepoznao karizmu i veliki potencijal
Mladi Zagrepčanin je pri sveobuhvatnom testiranju pokazao vrhunsko znanje, ali i karizmu, zbog koje se na kraju za njega i založio profesor Johannes Wildner te je odlučio da će pod njegovim mentorstvom razvijati svoj način komunikacije s orkestrom.
– Moj veliki plus je bio što završavam klavir u Zagrebu u klasi profesora emeritusa Vladimira Krpana pa već imam odlično znanje iz tog područja, međutim, većina ljudi koji upišu dirigiranje u Beču već su prije nešto završili pa sam ja jedan od mlađih u generaciji, objasnio je Vesel.
Na bečkom Sveučilištu za muziku i primijenjenu umjetnost skoro pola studenata su stranci. Na prvoj godini s Andrejom će studirati muzičari iz Italije, Japana, Njemačke, Rusije, SAD-a te Sjeverne i Južne Koreje. Talenti iz cijelog svijeta bit će mu odličan poticaj da i sljedećih pet godina nastavi s marljivim vježbanjem i napretkom.
– Sad mi je plan što prije diplomirati u Zagrebu, kako bi se sljedeće godine mogao posvetiti isključivo dirigiranju, jer taj je studij u Beču poseban, jako težak i opširan. U prvom semestru imam čak 20 predmeta, što je više nego u općoj gimnaziji pa ne znam kako ću i kada imati vremena za vježbanje, požalio nam se Andrej, ali nam je u nastavku priznao kako se veseli što će se u sljedećih pet godina dodatno razvijati kao glazbenik, a osim toga će naučiti njemački i talijanski.
‘Najvažnije je uspostaviti kvalitetnu komunikaciju s orkestrom’
U dirigiranje većina ljudi ulazi tek nakon što su već završili neke fakultete i stvorili karijeru iza sebe. Mnogi bi mogli pretpostaviti da se radi o lagodnom poslu, Andrej nam tvrdi da je to jedna vrlo naporna i neizvjesna profesija.
Iako su upisne kvote akademija za taj smjer vrlo male, još manji dio se po završetku studiranja uspije probiti i napraviti neku veliku karijeru.
– Svatko razvija jedan svoj način izražaja. Najbitnije je da se uspostavi kvalitetan kontakt s orkestrom, da te oni u potpunosti razumiju i da možeš preko orkestra prenijeti svoju glazbenu ideju publici. Tako ću i ja u sljedećih pet godina razviti svoju gestikulaciju i način izražavanja, rekao nam je Andrej Vesel i dodao kako će na to sigurno utjecati i njegovo iskustvo u glumi.
‘Tek sada moram iskoristiti sve svoje vještine i dodatno produbiti svoje znanje’
Andrej se prilično kasno počeo ozbiljno baviti klasičnom glazbom, redovito je počeo vježbati tek nakon upisa na ‘Muzičku u Zagrebu’. Dok su njegovi kolege svoje tinejdžerske dane proveli vježbajući za natjecanja on je svoje proveslao i odglumio.
Međutim, uz pomoć svog iznimnog talenta koji su prepoznali već u vrtiću, od 18 godine je sve svoje zaostatke nadoknadio krvavim radom, a tako planira nastaviti i na jednoj od najpoznatijih svjetskih muzičkih akademija.
– To što sam ja upisao dirigiranje u Beču i dalje zapravo ne znači ništa. Ja tek sada moram iskoristiti sve svoje vještine i dodatno produbiti svoje znanje. To je isključivo pitanje krvavog rada i nekih predispozicija kao što su sluh, muzikalnost i karizma, naglasio je za kraj budući hrvatski dirigent.
Pogledajte u videu na dnu članka kako izgleda i zvuči nastup Andreja u izvedbi druge Lisztove balade u Dubrovnikovom Kneževom dvoru.