Već s pet godina naučimo da se poslovi dijele na ‘muške i ženske’: Evo zašto je to jako štetno
Znate li u kojoj dobi se kod djece pojavljuju ideje o rodno-stereotipnim zanimanjima? Između dvije i pol te pet godina. Ako četverogodišnja djevojčica izrazi zanimanje i želju da jednoga dana bude pilotkinja, tada njezini roditelji i odgojitelji imaju iznimno važan zadatak da je u tome podrže. Kako bismo im malo olakšali, pronašli smo platformu na kojoj mogu pronaći hrpu resursa za razumijevanje rodnih stereotipa.
Takozvani fenomen samoispunjavajućeg proročanstva pojavljuje se u situacijama kada netko jasno riječima i djelima izražava svoja očekivanja o osobinama druge osobe. S vremenom se druga osoba zaista počinje ponašati u skladu s tim očekivanjima, što dovodi do zaključka da su ta očekivanja istinita. Isti je princip i s rodnim ulogama.
Znate li u kojoj dobi se kod djece pojavljuju ideje o rodnostereotipnim zanimanjima? Između dvije i pol te pet godina. Ako četverogodišnja djevojčica izrazi zanimanje i želju da jednoga dana bude pilotkinja, tada njezini roditelji i odgojitelji imaju iznimno važan zadatak. Ako budu inzistirali na ideji da je to posao za muškarce te da u takvom poslu nema mjesta djevojkama, do odabira fakulteta ona će u to zaista i vjerovati.
Zašto do toga dolazi?
Još kao djeca u obitelji usvojimo ideje o tome što priliči djevojčicama i dječacima. Roditelji će, svjesno ili nesvjesno, djevojčice pohvaliti za uredan rukopis, dok će dječaka hvaliti kada dobije peticu iz matematike. Dječacima će govoriti o tome kako su oni hrabri i snažni, dok će djevojčice poticati da budu pristojne i brižne.
Ako se s takvim pohvalama susrećemo često, počet ćemo vjerovati da su nam te osobine stvarno urođene – i to ne samo nama, već i drugim djevojčicama, odnosno dječacima. Roditelji koji smatraju da karijera pilotkinje nije prikladna za djevojčice vjerojatno su i sami usvojili takve stavove u svojim obiteljima, a potom su odrastali u društvu koje ih nije poticalo da svoje stavove preispitaju.
Međutim, roditelji i ostali odrasli u našim životima, pogotovo nastavnici, imaju važnu ulogu. Ako potiču naš razvoj i ambicije neovisno o našem spolu, tada nam je (slikovito rečeno) samo nebo granica.
Jednakost IN, stereotipi OUT
Pod okriljem projekta namijenjenog otklanjanju rodnih stereotipa u školi Jednakost IN stereotipi OUT – nastavnici za buduće generacije na ovoj su platformi dostupni brojni edukacijski materijali koji mogu pomoći nastavnicima prepoznati stereotipe i aktivno doprinijeti ostvarenju jednakosti među učenicima i učenicama.
Svi trenutni, ali i budući nastavnici, pedagozi, logopedi, psiholozi, odgojitelji i roditelji mogu pregledati digitalnu knjižnicu i videogaleriju platforme te tako napraviti prvi korak prema promjeni ustaljenih obrazaca ponašanja koja se djeci nameću sa svih strana. Upravo ti obrasci oblikuju različita očekivanja od učenika i učenica, što utječe na njihovu sliku o sebi, odnose s drugima, na uspješnost u školi te na odabir budućeg obrazovanja i zanimanja.
Uz sve navedeno platforma nudi i pristup aplikaciji Treniraj trenera, gdje je moguće dobiti uvid u raznolike situacije – u učionici i izvan nje, u vrtiću, pri razgovorima odraslih i slično te se pritom može pročitati više o efikasnim načinima prepoznavanja i suzbijanja stereotipa u tim situacijama.
Autori projekta vas pozivaju da budete dio promjene i škole za budućnost.
Zanima li vas više o ovoj temi rodne ravnopravnosti, pročitajte i ostale tekstove koje smo objavili:
Već s pet godina naučimo da se poslovi dijele na ‘muške i ženske’: Evo zašto je to jako štetno
Zadirkivali su kolegu iz razreda jer želi postati frizer: Nastavnik im je genijalno odgovorio
Učenici o odijevanju u školi: ‘Većina dečki nosi hlače koje su kraće od suknji’
Česta dilema pri upisu faksa: Koga slušati, sebe ili roditelje?
Jesu li učenice lošije u matematici? ‘Kad cijeli život slušaš da si lošija, počneš u to vjerovati’
Učenica želi postati građevinarka, ali njeni roditelji ne odobravaju: Što biste joj vi savjetovali?