Za loše rezultate na ispitima slobodno okrivite roditelje: Uspjeh u obrazovanju baziran je na genima
Mnogim školarcima mogli bi se svidjeti rezultati novog
istraživanja o tome koliko genetika utječe na uspjeh u
školi. Naime, oni kojima sve na tom polju ne ide baš
glatko, mogu za to okriviti svoje roditelje.
Dosad se vjerovalo kako je za obrazovni uspjeh bitan
konstantan rad i trud, dok geni igraju sporednu ulogu.
Nova studija na gotovo sedam tisuća blizanaca pokazala
je ipak nešto drugačije – uspjeh u obrazovanju više
određuju geni nego okolina.
Uspjeh u školi može se objasniti genetikom
Istraživanje na šest i pol tisuća parova blizanaca
pokazalo je kako se varijacije u ocjenama iz engleskog
jezika, matematike i znanstvenih predmeta u velikoj
većini mogu objasniti miksom gena koji su preneseni s
roditelja na dijete.
Čak 62 posto razlika u rezultatima bilo je zbog DNA,
dok bi se ostalih 38 posto moglo objasniti ‘okolišnim’
faktorima, poput odgoja, prehrane i zdravlja. Iako je
genetika bitnija od okoline, nije sve u inteligenciji.
Mnogi drugi faktori, poput osobnosti i ponašanja,
također su pod utjecajem gena te tako utječu na
rezultate na ispitima. Čak i ono što učenici misle o
učiteljima može se na neki način promatrati kroz gene,
objavio je u izvještaju magazin ‘Proceedings of the
National Academy of Sciences‘.
Tijekom istraživanja provedenog na King’s College
London, znanstvenici su proučavali više od šest i pol
tisuća parova blizanaca. Oni su rješavali testove
inteligencije i ispite iz brojnih predmeta, ali i
ispunjavali ankete o osobnosti, ponašanju i vjeri u
vlastite sposobnosti.
Znanstvenici naglasili važnost gena naspram ostalih faktora
Također su ispitivani o stavovima prema školi,
nastavnicima te tome smatraju li da je život u njhovom
domu kaotičan te jesu li im roditelji pružili dovoljno
potpore kod rješavanja školskih zadataka.
Istraživači su potom usporedili odgovore identičnih
blizanaca koji dijele DNA, s onima koji ga ne dijele.
Znanost iza ovog dosta je komplicirana, no dozvoljava
znanstvenicima da shvate koliko su geni važni u
usporedbi s ostalim faktorima. Uz sve to, uključili su
i ocjene učenika.
Ipak nije sve uklesano u kamenu
Sveukupna analiza pokazala je kako su geni uključeni u
sve, od inteligencije, do samouvjerenosti i djetetove
percepcije o vlastitom domu i školskom životu.
Istovremeno, dokazano je da sve te stvari imaju veze s
rezultatima djece na ispitima, piše Mail Online.
– Važno je naglasiti kako ova teorija nasljeđivanja ne
znači da je sve uklesano u kamenu, već jednostavno
znači da se djeca razlikuju u tome koliko lakim ili
ugodnim smatraju učenje i da su mnoge takve stvari
uvjetovane genetikom, rekla je istraživačica Eva
Krapohl.