Za lošije ocjene dječaka krivi su nastavnici koji preferiraju djevojčice, tvrdi istraživanje
Djevojčice nisu u školi nužno bolje od dječaka, ali obično dobivaju bolje ocjene jer su im nastanici naklonjeniji, pokazalo je istraživanje provedeno u Italiji. Kada su nastavnici ocjenjivali anonimne testove, dječaci su ostvarivali bolje rezultate u matematici od djevojčica. Nastavnici su naklonjeniji djevojčicama jer su ponašanja koja se društveno percipiraju kao ženska prihvatljivija u učionicama, smatraju stručnjaci.
Djevojčice već generacijama dobivaju bolje ocjene u školi od dječaka. Razlog tome može biti to što nastavnici preferiraju djevojčice i daju im bolje ocjene, pokazalo je istraživanje provedeno u Italiji. Nastavnici preferiraju djevojčice zbog ponašanja, a jedan od razloga može biti i pozitivna diskriminacija prema djevojčicama za koje se obično smatra kako nisu dobre u matematici, prenosi Telegraph.
Bolji rezultati kod anonimnog ocjenjivanja
Istraživanje provedeno u Italiji pokazalo je kako prilikom ocjenjivanja anonimnih testova dječaci postižu bolje rezultate u matematici. Međutim, kada nastavnici ocjenjuju svoje učenike, rezultati djevojčica nadmašuju one od dječaka. Prosječna ocjena koju djevojčice u Italiji postižu je 6,3, dok dječaci u prosjeku ostvaruju ocjenu 5,9 koja nije dovoljna za prolaz. Slični rezultati su i u Engleskoj, gdje 60 posto djevojčica ostvaruje ocjenu 5, dovoljnu za prolaz, u usporedbi s 58 posto dječaka.
Istraživači sa Sveučilišta u Trentu analizirali su više od 400 tisuća testova kako bi došli do rezultata. Smatraju kako nastavnici preferiraju ponašanje djevojčica u razredu. Naglasak se stavlja na tišinu, preciznost, pristojnost i disciplinu, koji su, kako navode istraživači, tradicionalno shvaćeni kao ‘ženska’ ponašanja. Nastavnici preferiraju takvo ponašanje, pa ga i nagrađuju prilikom ocjenjivanja.
Pozitivna diskriminacija
Druga teorija navodi kako nastavnici provode pozitivnu diskriminaciju djevojčica, za koje se tradicionalno smatra kako su lošije u matematici. Kako bi ih ohrabrili i potaknuli na trud u predmetima poput matematike i fizike, nastavnici ih manje strogo ocjenjuju.
– Učitelji precjenjuju djevojčice na isti način na koji se ponekad precjenjuju manjinske skupine, kako bi izbjegli negativne stereotipe. Postoji snažna poveznica između dobrih ocjena i kasnijeg obrazovnog uspjeha, poput veće šanse da ćete biti primljeni u prestižno sveučilište i manje šanse da ćete napustiti školu, objasnila je Ilaria Lievore, jedna od autorica istraživanja.
‘Ružičasta edukacija’
Razlike u školskom uspjehu između dječaka i djevojčica nedavno su privukle pozornost i u Mađarskoj, gdje je kontroverzni konzervativni premijer Viktor Orban sa suradnicima sastavio izvješće u kojem je upozorio na problem ‘ružičaste edukacije’, odnosno veće zastuplenosti nastavnica u odnosu na kolege. O toj temi smo razgovarali s Branislavom Baranović, znanstvenicom i voditeljicom međunarodne mreže Gender and Education. Ona je obasnila koncept feminizacije obrazovanja.
– U literaturi se govori o feminizaciji obrazovanja pod kojim se najčešće podrazumijeva nadzastupljenost žena u obrazovnoj djelatnosti i visokom obrazovanju u odnosu na muškarce, te promjene u metodama poučavanja, vrednovanju ishoda učenja, stilu rukovođenja koje su primjerenije učenicama nego učenicima. To je, primjerice, preferiranje metoda poučavanja koje zahtijevaju verbalne, komunikacijske i socijalne vještine, a manje ‘učenje kroz rad’, odnosno primjene znanja u rješavanju konkretnih problema koje implicira aktivno učenje i više ‘leži’ muškarcima, objasnila je.