Zašto ljudi plaćaju pretplatu za serije i glazbu, ali ne i vijesti? Imamo odgovor na to pitanje
Danas svi imaju Netflix, Spotify, HBO, ali i dalje se nevoljko pretplaćuju na news portale. Prije su vijesti bile svima dostupne, besplatno, dovoljno je bilo spojiti se na internet. Sada portali uvode pretplate, ali ljudi se žale. Zašto plaćaju za serije i glazbu, ali ne i vijesti – naši Marko, Duje i Matej imaju odgovor.
U devetoj epizodi redakcija podcast naši Marko, Duje i Matej pričaju o pretplatama. Zašto danas plaćamo da bismo slušali glazbu, gledali filmove, čitali vijesti? Na što lakše dajemo novac i zašto? Koja je uopće svrha pretplata, i što dobivate, konkretno, pretplatom na srednja.hr+, samo su neka od pitanja o kojima su prodiskutirali glavni urednik i novinari našeg portala.
Plaćamo za komfor
Jako puno ljudi ne zna uopće što je pretplata i čemu služi pa se naš trojac potrudio, odmah u startu, to objasniti. Pretplata je plaćanje za korištenje sadržaja. Glazba, serije, filmovi mogu se gledati besplatno online, no to ne znači da su besplatni. Kad plaćamo, plaćamo za nečiji rad, intelektualno vlasništvo, materijale i resurse koje su uložili. Nekad plaćamo i za svoj komfor.
– I dalje velik broj ljudi tvrdi zašto bi plaćali za nešto što je besplatno? Mene to užasno nervira, jer te stvari nisu besplatne. Gledan Netflix, HBO, Spotify, plaćam Audible, sve to koštaju, pjevači, knjiga, film, glumci, resursi, materijali koji se koriste. Pretplata je plaćanje za korištenje usluga, kazao je Duje.
Matej se složio s tim da ljudi kod nas još ne razumiju poantu pretplate, no mlađe generacije, poput njegovih zoomera, koriste i plaćaju pretplate. Onda to pokažu svojim roditeljima pa se i roditelji polako navikavaju.
– U startu gledam da prođem što jeftinije, više manje servisa nudi obiteljske pakete pa više korisnika podijeli iznos. Mislim da su to super ponude, ispadne mi oko nekih možda 50 eura mjesečno, kazao je Matej.
Puno ljudi plaća pretplatu, ali nisu svjesni
Netflix, Spotify, Playstation kao servisi za glazbu, serije i gejmanje nisu ništa novo. Prije su ljudi izdvajali novac, kako su se prisjetili naši novinari, na videoteke, kazete i cd albume, plaćali su igraonice. Sad samo imamo drugi medij i model plaćanja.
– Većina ljudi plaća pretplatu u Hrvatskoj i to bi trebali osvijestiti. Manji dio ne plaća pretplatu za digitalne medije i to je problem, no, imaš pretplatu za mobitel, plaćaš za pozive, sms, internet, ratu za mobitel. Većina ih plaća pretplatu za HRT, posredno od toga radio stanice dobivaju novce. Ljudi su upoznati s tim konceptom, samo mobitel nikad nije bio besplatan, uvijek si ga morao plaćati. I da moraš platiti internet. Neke servere, neke ljude koji će raditi u korisničkoj podršci, istaknuo je Marko.
Da bi se ljudi naviknuli na to da je normalno plaćati, recimo, news portale mjesečno, za uslugu koju im daju, treba vremena. Uzrok tog problema je još prije 20 godina.
– Dosta smo slabi oko kazni za piratstvo i ljudi su se naviknuli početkom 2000-ih da mogu sve skinuti besplatno. Počeli su se navikavati kad je izašao Netflix, mislim da ljudima samo treba više vremena. Oni koji probaju, razumiju razliku, kazao je Matej.
‘Za bolje škole’
Ljudi ipak nevoljko plaćaju pretplate na portale. Imaju dojam da je sadržaj prije bio besplatan, a sad se naplaćuje. Dolazi to još od vremena prije kad je internet tek pušten u komercijalnu upotrebu, ništa nije bilo regulirano, sve se preuzimalo i praktički ‘kralo’. Danas u serijama i glazbi plaćaju najviše komfor, a u medijima to često ne prepoznaju.
Srednja.hr početkom je ove školske godine, u rujnu, uvela pretplatu koja je dosta drugačija od onoga što se inače nudi na medijskom tržištu. Odlučili smo ne zaključavati sadržaj, već stvoriti zajednicu i potaknuti ju da stvara s nama.
– Esencijalna uloga je ono što bi trebali prodavati. Mi se bavimo novinarstvom da vi ne bi imali problema u životu, da bi vaše dijete išlo u bolje škole. Mislim da je to dosta dobar razlog i ne mogu to nabrijati na nešto bolje. Želim da se ljudi pretplate na srednja.hr jer dok postojimo školski će sustav biti bolji. Imamo tri modela pretplate: za učenike, studente i umirovljenike, za građane i za firme/udruge/pravne osobe. Pravne osobe mogu objavljivati samostalno članke na portalu i dobiti reach koji mi imamo, ispričao je ukratko Marko.
O tome kako Generacija Z gleda na pretplatu i hoćemo li ikad postići da ljudi krenu financirati neovisne novinare, saznajte u cijeloj epizodi u videu ispod.