Pretraga

Zove se Ante, ali i izgleda kao Ante: Ovaj fenomen objašnjava zašto smo dobri u pogađanju imena

A- A+

Za Doriana Graya, junaka romana Oscara Wildea ste svi čuli, ali jeste li znali kako je po njemu nazvan i jedan psihološki fenomen? Riječ je o efektu Doriana Graya, prema kojem stereotipi povezani s imenima utječu na izgled, ponašanje i percepciju osobe koja nosi određeno ime.

ante rebic

Foto: YouTube screenshot

Loša djela Doriana Graya ocrtavala su se na njegovom portretu, a nešto slično se događa i nama danas. Bez brige, nitko ne može vidjeti na vašem licu jeste li starijoj ženi u tramvaju prepustili mjesto, ali naša imena svejedno znatno utječu na način koji nas se doživljava, našu osobnost, pa čak i fizički izgled, tvrde neki psiholozi. Fenomen je po Wildeovom antijunaku nazvan efekt Doriana Graya.

Dobri smo u pogađanju imena

Nekoliko studija je pokazalo da ljudi s iznenađujuće visokim postotkom uspješnosti mogu pogoditi kako se određena osoba zove iako o njoj nemaju drugih informacija, osim slike njezinog lica. Jedno istraživanje provedeno u Izraelu je pokazalo kako ljudi mogu točno pogoditi nečije ime u 28 posto slučajeva. Ispitanima je pokazana slika osobe s četiri imena u zadatku višestrukog odgovora i ispitanici bi prilično često odabrali pravo ime.

No, čini se da nije riječ samo o pihološkom fenomenu, jer je i računala moguće ‘istrenirati’ da češće odaberu pravo ime. Francuski istraživači su skinuli više od 100 tisuća fotografija s aplikacije za upoznavanje i algoritam u više od polovice slučajeva točno odabrao između pravog i lažnog imena, piše Quartz. Računala su također korištena kako bi se utvrdilo koji dio lica je najvažniji prilikom prepoznavanja i pokazalo se da je to područje oko očiju.

Izdvojeni članak

Čudni psihološki razlozi zbog kojih će se netko zaljubiti u vas

Stereotipi i samoispunjavajuće proročanstvo

Jedno moguće objašnjenje za efekt Doriana Graya govori kako imena dolaze s cijelim nizom stereotipa i očekivanja koja su povezana s njima. To može utjecati na način na koji vas drugi ljudi doživljavaju, ali i na vaše ponašanje i fizički izgled. Primjerice, ako se ime Ante asocira s muževnošću, okolina će se prema dječaku koji nosi to ime ponašati u skladu s očekivanjima koja se povezuju s tim imenom. Ante će taj obrazac usvojiti i sam i ponašat će se muževnije u skladu s očekivanjem. To može utjecati i na njegov fizički izgled, pa će primjerice Ante odabrati vrlo kratku frizuru kako bi istaknuo svoju muževnost.

Ako naše ime utječe na izgled i osobine, može potecijlno utjecati ina zanimanje koje biramo. Ako izgledamo kao učitelji, hoćemo li upravo zbog toga odabrati zanimanje učitelja? Ili je zapravo obrnuto i počinjemo izgledati kao učitelji kad se počnemo baviti tim poslom? Istraživači rade na boljem razumijevanju tog fenomena koji nam može pomoći shvatiti zašto ljudi biraju određene poslove, kao i dati nove uvide u cijeli proces zapošljavanja, piše Forbes.