Aktualizirana peticija o ukidanju produžne nastave: ‘Samo je eufemizam za darivanje ocjena’
Tomislav Paljak, državni tajnik u Ministarstvu znanosti i obrazovanja, dao je naslutiti da bi se dopunski rad, tzv. produžna nastava, koja je već nekoliko godina supstitut ljetnom ispitnom roku, uskoro mogla ukinuti. Nastavnici to traže već godinama – mreža prosvjetnih djelatnika 45minuta još je lani pokrenula peticiju za ukidanje tog dopunskog rada, a sada su je ponovno aktualizirali.
Kako smo pisali, u jeku rasprave u Otvorenom oko dopisa Sanje Musić Milanović kojim je na Klasičnu gimnaziju vršila pritisak nakon kojeg je njenom sinu promijenjena ocjena, poteglo se još jedno važno pitanje – dopunski rad.
Da pojasnimo, riječ je o onome što se kolokvijalno naziva produžna nastava, a koju polaze učenici koji imaju zaključene najmanje dvije negativne ocjene. Nastavnici s njima ponovno prolaze kroz gradivo koje je obrađeno i tijekom dopunskog rada mogu im zaključiti novu ocjenu.
Nastavnici još lani pokrenuli peticiju
Da bi se produžna nastava nadolazećom izmjenom Zakona o odgoju i obrazovanju mogla ukinuti, dao je u naslutiti državni tajnik u Otvorenom Ministarstvu obrazovanja, Tomislav Paljak, nakon kritike Željka Stipića, čelnika Sindikata Preporod.
– Slažem se, to ćemo ispraviti, treba vratiti ljetni i jesenski rok. I naravno, treba opravdati ocjenu, pa bila ona i dvojka. Niti dva posto učenika u srednjim školama danas ne pada razrede. Znači znamo o čemu govorimo i tu ste u pravu, to ćemo mijenjati, rekao je Paljak u Otvorenom.
Nastavnička mreža 45minuta nakon Paljkove izjave podsjeća da su još u lipnju 2021. godine pokrenuli inicijativu za ukidanje dopunskog rada nastavnika, za koji kažu kako je uveden ‘dok je još postojala neka nada i vjera u kriterije vrednovanja znanja’.
– Učenik je imao mogućnost ispraviti negativnu ocjenu pred tročlanom komisijom. Učenici su imali dvije mogućnosti ispravka negativne ocjene u potpuno jednakim i ravnopravnim uvjetima. Imali su dvije prilike popraviti ono što tijekom nastavne godine nisu svladali. U međuvremenu, dopunski rad, zapakiran lukavo u ‘ostale poslove nastavnika’, pretvorio se u: ‘ostale obveze samo nekih nastavnika’. Na kraju 2021./2022. školske godine, dopunski je rad potpuno izgubio svrhu i cilj. U zemlji odlikaša, dopunski rad nije ništa drugo do kazna nastavniku s minimumom kriterija i zato još jednom pozivamo Ministarstvo znanosti i obrazovanja da preispita odluku iz 2014. godine kojom je na najgrublji mogući način zaključna ocjena nastavnika dovedena u pitanje, poručuju članovi mreže 45minuta.
‘Dopunski je rad samo eufemizam za darivanje ocjena’
Dodaju i da niti jedan nastavnik ne može tijekom 10 ili 25 sati, koliko traje dopunski rad, nadomjestiti gradivo cijele godine.
– Dakle, dopunski je rad samo eufemizam za darivanje ocjena. Cijela je priča osmišljena kao i uvijek s jednim jedinim ciljem: stvaranjem lažne, idilične slike stanja uspjeha naših učenika koja se redovito i nepovratno strmoglavljuje već s prvim rezultatima državne mature. Ali tada više nikog nije briga za dopunski rad i njegov besmisao. Promjene je nemoguće provesti jednom odlukom i jednim korakom. Promjene je potrebno provoditi malim, sitnim i mudrim koracima, a ono što treba imati na umu i što treba biti uvijek na prvom mjestu – kvaliteta našeg obrazovanja i kriteriji koje u ovom trenutku niže ne možemo spustiti. Od sad pa nadalje, trebamo ih dizati. Neka ovo bude prvi korak, poručuju nastavnici okupljeni u mrežu 45minuta.
Do trenutka pisanja ovog teksta (7. srpnja u 9:52 h), peticiju je potpisalo 2.459 osoba, a oni koji žele potpisati ju mogu ovdje.