Apel oko PiG-a, sve je potrebniji mladima: ‘Izloženiji su dezinformacijama i teorijama zavjere’
Politika i gospodarstvo mora ostati obvezan predmet i nakon uvođenja modularne nastave u strukovne srednje škole. Poručili su to zajednički Gong i GOOD inicijativa povodom prvog dana nastave u školskoj godini 2024./25. Istaknuli su da bi reforma strukovnog obrazovanja završila sa 70 posto srednjoškolaca koji bi izgubili PiG kao predmet. Navode da su PiG i građanski odgoj važni za obrazovanje mladih koji su sve podložniji dezinformacijama. Bez tih znanja, navode, ne mogu sudjelovati u društvu i njegovati kulturu demokracije.
S prvim danom nastave u školskoj godini 2024./25., udruga Gong i GOOD inicijativa ponovili su svoj zahtjev da Politika i gospodarstvo (PiG) mora ostati obvezni predmet u srednjim strukovnim školama. Ponovili su svoje strahove da bi najavljena reforma srednjoškolskog obrazovanja rezultirala s gubitkom PiG-a u obveznoj nastavi 70 posto srednjoškolskih učenika.
‘Većina mladih ostaje bez znanja o demokraciji’
Iz Gonga su poručili da bi to značilo da od iduće školske godine ‘većina mladih u Hrvatskoj ostaje bez znanja o demokraciji, političkom sustavu i kulturi društva u kojemu žive i rade’. Ova udruga ističe da svi društveni akteri imaju obvezu doprinositi kvalitetnijem demokratskom ambijentu, a PiG je tim važniji uslijed aktualnih problema u društvu.
– Mladi odrastaju u društvu u kojem građani i građanke sve manje vjeruju u demokraciju, imaju nisko povjerenje u institucije i medije, a sve su izloženiji dezinformacijama i teorijama zavjere zbog čega im obrazovni sustav mora ponuditi obvezan sadržaj i znanja o demokraciji, politici i gospodarstvu društva u kojem žive i u kojem planiraju raditi i aktivno sudjelovati, pojasnili su iz Gonga svoju zabrinutost.
Dodali su da je doprinos kvalitetnom demokratskom ambijentu obveza svih društvenih aktera. No, navode i da je takav ambijent neodrživ ako sami građani nisu informirani i ne sudjeluju aktivno u društvu. Stoga ističu da školski nastavnici i obrazovni sustav moraju mladima pružiti politička znanja i poznavanje osnovnih principa jednog političkog društva.
– Nesporno je da je nastavu u srednjim strukovnim školama potrebno modernizirati i prilagoditi promjenama na tržištu rada. Takva modernizacija nikako ne bi smjela ići na štetu općeg obrazovanja koje mladima daje neophodno znanje da bi sutra aktivno sudjelovali i brinuli za zajednice u kojima žive. Stoga pozivamo sve političke i stručne aktere da ne promatraju pasivno najavljene reforme već da javno podrže zadržavanje Politike i gospodarstva kao obveznog predmeta u strukovnim školama, ističu iz GONG-a.
Agencija tvrdi: PiG će biti izborni modul
Kao što smo ranije pisali, satnice iz predmeta Povijesti, Biologije i PiG-a nakon najave reforme strukovnog obrazovanja vruća su tema za nastavnike ovih predmeta. No, prošlog je tjedna ministar znanosti, obrazovanja i mladih (MZOM), Radovan Fuchs poručio da će biolozi imati jednaku satnicu i nakon uvođenja reforme, ali će njihovi moduli biti izborni. Otkrio je i kako bi nastavnici Povijesti trebali imati tri sata u modularnoj, umjesto četiri koja su tražili.
Što se tiče konkretno PiG-a, još nije poznata budućnost ovog predmeta u sklopu modularne nastave. Poznato je da će se kurikulumi još dorađivati, između ostalih i iz PiG-a, iako nije poznato koje se promjene, u odnosu na dokument iz javne rasprave, mogu očekivati. Nastavnicima PiG-a još u prosincu prošle godine nije bilo jasno kako bi njihov predmet mogao postati modul u strukovnim školama pa su zbog svega pokrenuli peticiju.
Tada je Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih navela da se PiG neće ukinuti. Umjesto toga, može se očekivati izborni ili fakultativni modul istog imena. No, čak i ako se PiG ne ukine, već doista postane izborni modul, Gong brine što PiG ne bi bio obvezni predmet.
Građanski odgoj ne provode svi nastavnici: ‘Ohrabrujemo učitelje da budu kreativni’
Pored PiG-a čiju satnicu u modularnoj nastavi tek trebamo vidjeti, Gong navodi da već više od 10 godina zagovaraju uvođenje Građanskog odgoja i obrazovanja kao obveznog predmeta. No, kako navode, nijedna vlast do sada nije pokazala političku volju za to, već građanski odgoj postoji samo kao međupredmetna tema. Gong se, međutim, brine da nema dovoljno prostora za obradu ove teme. Istaknuli su i da istraživanja pokazuju da ne provode svi učitelji i nastavnici građanski odgoj. Sami nastavnici tvrde da u satnici nemaju dovoljno prostora za kvalitetnu provedbu.
– Teme iz područja građanskog odgoja mogu se poučavati i kao dodatna aktivnost, kroz inicijative, projekte ili edukacije, pa ohrabrujemo učitelje i nastavnike da budu kreativni i uključe učenike u nove načine poučavanja tema demokracije i ljudskih prava, poručili su iz Gonga.
Iako su neke županije i gradovi uveli građanski odgoj kao izvannastavnu aktivnosti, Gong poziva takve lokalne zajednice da još više promoviraju takav sadržaj i objasne učenicima zašto je on važan. Jedan od tih primjera je i fakultativni predmet ‘Škola i zajednica’ (ŠIZ). ŠIZ se već provodi u Gradu Zagrebu, Primorsko-goranskoj te Krapinsko-zagorskoj županiji. Od ove godine po prvi put stiže i u Istarsku županiju.
– Rezultati državne mature, ali i istraživanje političke pismenosti učenika završnih razreda srednjih škola pokazuju da je političko znanje mladih nisko. Učenici i učenice strukovnih škola, posebice trogodišnjih programa, ostvaruju lošije rezultate kod ispitivanja političkih znanja i vještina nego njihovi vršnjaci gimnazijalci. Zato je nužno raditi na uvođenju Građanskog odgoja i obrazovanja za sve učenike i u svim školama te kvalitetnijoj nastavi Politike i gospodarstva, participativnijim metodama rada i približavanju tih sadržaja učenicima različitih programa, zaključili su iz Gonga.