Doznajemo koliku će satnicu nastavnici Povijesti imati u modularnoj: Novosti i za Biologe i PiG-ovce
Nakon silnih pisama, peticija i okruglih stolova zbog promjena u strukovnom obrazovanju uvođenjem modularne nastave, nastavnici Povijesti, Biologije te Politike i gospodarstva mogu se nadati određenim promjenama. Na konferenciji za ravnatelje strukovnih škola ministar Radovan Fuchs otkrio je kako bi nastavnici Povijesti trebali imati tri sata u modularnoj, umjesto četiri koja su tražili. Nastavnici Biologije također bi trebali ostati na svojoj trenutnoj satnici, samo što će njihov predmet ipak ostati u obliku modula i to obaveznoga.
Skoro godinu dana trajala je rasprava nastavnika Povijesti, Biologije te Politike i gospodarstva koji predaju u strukovnim školama s resornim ministarstvom oko modularne nastave. I dok su nastavnici slali pisma, pokretali peticije i organizirali okrugle stolove zbog smanjenja satnice u modularnoj nastavi ili zbog toga što njihov predmet postaje modul, odgovor Ministarstva znanosti i obrazovanja te Agencije za strukovno obrazovanje (ASOO) bio je da čekaju javno savjetovanje.
Ministar Fuchs najavio tri sata Povijesti u modularnoj
Ubrzo nakon što je javno savjetovanje završeno pokrenute su neke promjene. Tako su se za predmet Povijesti i Politike i gospodarstva osnovale nove radne skupine koje će doraditi modularne kurikulume za strukovne škole. Na konferenciji za ravnatelje strukovnih škola ministar Radovan Fuchs otkrio je koju bi satnicu u modularnoj nastavnici Povijesti, prema novoj odluci, trebali imati.
– Neće biti četiri sata Povijesti, nego će biti tri sata i mislim da će to biti u redu, komentirao je kratko Fuchs u svom govoru na konferenciji u Šibeniku ovog tjedna.
Podsjetimo, nastavnici Povijesti tražili su dva sata tjedno u četverogodišnjim strukovnim programima kroz dvije godine i dva sata u trogodišnjim strukovnim programima kroz jednu godinu. Kako će točno biti raspoređena tri sata koje je naveo ministar, bit će poznato nakon što nove radne skupine dorade postojeće kurikulume. Što će se konkretno mijenjati kod Politike i gospodarstva još se ne zna.
Ravnatelj agencije koja provodi reformu: ‘Ne bih sada išao pretpostavljati što će stvarno biti’
Nastavnici Biologije bili su zadovoljni time što će imati svoj modul, ali nisu bili zadovoljni što je on izborni. Zahtijevali su da se modul Čovjek i zdravlje i modul Održivi razvoj, koji će se provoditi umjesto klasičnog predmeta Biologije, uključe kao obavezni općeobrazovni moduli u sva trogodišnja i četverogodišnja zanimanja. Ravnatelj ASOO-a Mile Živčić je za portal srednja.hr komentirao nadolazeće izmjene i daljnju provedbu kurikularne reforme strukovnog obrazovanja.
– Ministar je danas spomenuo neke od mogućih rješenja, ali ja ne bih sada išao pretpostavljati što će stvarno biti. Vjerujem da će novoimenovane radne skupine, odnosno povjerenstva, naći najbolje rješenje u odnosu na ono što smo mi izvorno predložili u kurikulumima. Ministar je također spomenuo činjenicu koja je poznata, a to je da je 31. kolovoza zaključen javni poziv za stvaranje novih radnih skupina čiji je zadatak dorada i dopuna prijedloga predmetnih kurikuluma koji se odnose na nastavne predmete Povijesti, Politike i gospodarstva i stranih jezika. To zapravo samo po sebi pokazuje da je temeljem svih dosadašnjih komentara, osvrta i prijedloga došlo do kompromisa, najviše što se tiče Povijesti i PiG-a, rekao je Živčić za srednja.hr.
Biologija će sigurno biti obavezni modul, no pitanje je hoće li biti i u trogodišnjim programima
Istaknuo je da su nastavnici Biologije imali argumente koji su ‘počivali na interesima učenika’ i da su te argumente uvažili kao dobre i relevantne.
– I taj modul, koji se odnosi na nekadašnji predmet Biologije, a sada je to modul Čovjek i zdravlje, bit će uklopljen u strukovni dio kurikuluma. Tako da ja vjerujem da će, nakon zatvaranja javnog savjetovanja i formiranja novih povjerenstava, rješenje biti zadovoljavajuće za sve nas koji smo uključeni u ovu priču, izjavio je Živčić.
Informacije o tome kakve će se promjene po pitanju Biologije dogoditi nema niti Darija Ćedrić Vukušić koja je pokrenula inicijativu da moduli Biologije u modularnoj budu obavezni za sve učenike. Prema našim saznanjima, nastavnici Biologije bi s obveznim modulom samo u četverogodišnjim programima zadržali svoju trenutnu satnicu, a s obaveznim modulom i u trogodišnjim programima satnica bi im se povećala.
– Naš zahtjev je uključivao učenike trogodišnjih i četverogodišnjih zanimanja jer smatramo da svi učenici trebaju dobiti kvalitetno obrazovanje pod istim uvjetima jer su teme vezane za zdravlje, pravilnu prehranu, problematiku ovisnosti, spolno i reproduktivno zdravlje kao i teme o klimatskim promjenama i očuvanju okoliša bitne, ne samo učenicima, nego i njihovim roditeljima, ali i cijelom društvu. Na izvješću o provedenom e-Savjetovanju smo dobili različite odgovore: da je prijedlog nastavnika biologije djelomično prihvaćen i da će stručne primjedbe biti razmotrene u doradi strukovnog kurikuluma ili da se sadržaji vezani za zdravlje i održivi razvoj obrađuju kroz kurikulum međupredmetnih tema u osnovnoj i srednjoj školi. Moram napomenuti da se nikada nije radila evaluacija provođenja međupredmetnih tema ni stručnost nastavnika strukovnih predmeta u provođenju međupredmetnih tema vezanih za zdravlje ili održivi razvoj, poručila je profesorica Ćerdić Vukušić za srednja.hr.
‘Oni nastavnici koji su govorili da od toga neće biti ništa, sad su se našli pred zidom i govore da je prebrzo’
Neki nastavnici, ali i ravnatelji, u ovu priču o modularnoj su se uključili tek sada iako se na reformi radi od 2018. Samo tijekom prošle i ove godine smo o tome napisali više od 50 tekstova. Tako da dosta ljudi koji rade u srednjim školama još uvijek ne znaju što je uopće modul i stoga tvrde da je 2025./2026. – skoro osam godina od početka rada na reformi – prerano za uvođenje reforme strukovnog obrazovanja u sve strukovne škole u Hrvatskoj.
– Imate nastavnika koji su od početka ove priče o modularnoj u tome vidjeli nešto novo i inovativno i priključili su se tome od samog početka, dakle od radnih skupina i konferencija i oni znaju o čemu se radi. Oni nastavnici koje ovo nije zanimalo i koji su govorili da od toga neće biti ništa, sad su se našli pred zidom i govore da je prebrzo. Odgovore na pitanja koja oni sad očekuju od nas s pravom očekuju, a ja se nadam da ćemo mi tom očekivanju odgovoriti i to kroz podršku u narednom razdoblju kao bi se implementacija kurikuluma dogodila što bezbolnije, odnosno sa što manje problema, komentirao je Živčić.
Mobilni timovi koji će educirati nastavnike o modularnoj kreću na teren od prvog polugodišta
Naglasio se je da će se s mobilnim timovima u srednjim strukovnim školama pojaviti već u prvom polugodištu nadolazeće školske godine. Uz to, najavio je i kako će se u studenome održati i konferencija za strukovne nastavnike strukovnih škola, ali i posebna konferencija za stručne suradnike i to u prvoj polovici 2025. godine.
– Ono što nam je poseban vjetar u leđa je to kako reagiraju učenici koji su prošli prvu godinu eksperimenta. Svi mi postojimo zbog njih i svi mi moramo ako treba mijenjati sebe zbog njih. Mi smo morali promijeniti paradigmu kako bismo drugačije pristupili učenicima i pokazalo se da smo bili u pravu. Naravno, još ima mjesta za poboljšanja jer ni novi kurikulumi nisu za sva vremena nego i u budućnosti moraju pratiti tržište rada, a mi se moramo tome prilagođavati, poručio je ravnatelj Živčić.
Podsjetimo, tijekom prošle školske godine eksperimentalni modularni programi su se provodili u devet strukovnih škola, a od ove jeseni krenut će s provedbom eksperimenta i u drugim školama. Radi se o programima novih, modularnih kurikuluma koji će, prema najavama, ući u sve strukovne škole iduće školske godine. Izvješće o analizi eksperimenta možete pročitati ovdje.