Pretraga

Državna Agencija za strukovno dobila packu iz Sabora jer su smanjili satnicu nastavnicima Povijesti

Nastavnici Povijesti su početkom ove godine krenuli u borbu za satnicu u strukovnom obrazovanju koje u bliskoj budućnosti čeka velika reforma po principu modula, odnosno modularne nastave. Na njoj već godinama radi državna Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. Time neki predmeti kao takvi nestaju i postaju moduli, dok se onim predmetima koji po definiciji ostaju predmeti, poput Povijesti, izgledno smanjuje satnica. Nastavnici Povijesti pokrenuli su inicijativu te su dobili potporu saborskog Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu koji je preporučio ASOO-u da nastavnicima Povijesti ne bi trebalo dirati satnicu.

u pozadini školska ploča u učionici, ispred crno bijelo mile živčić iz asoo-a, vesna bedeković iz HDZ-a i radovan fuchs iz mzo-a

Foto: Canva | Screenshot

Na reformi strukovnog obrazovanja radi se još od 2018. godine. To je jedna od najvećih modernizacija strukovnog obrazovanja u Hrvatskoj u posljednjih 30 godina i ona bi trebala uskoro i zaživjeti. Velik broj nastavnika, ravnatelja i ostalih stručnih osoba iz državne Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih već šest godina radi na izradi 120 novih kurikuluma za strukovne škole te na uvođenju modularne nastave.

Državna agencija radi na reformi strukovnog obrazovanja već šest godina

Važno je naglasiti kako je na reformi radila upravo državna agencija, odnosno ASOO i to pod nadležnosti Ministarstva znanosti i obrazovanja. U toj reformi modularne nastave neki predmeti bi kao takvi ‘nestali’ i postali bi moduli, dok bi neki predmeti ostali u tom obliku. U module bi tako prešla Fizika, Kemija, Biologija i Politika i gospodarstvo, dok bi Povijest, Geografija, Vjeronauk i Etika ostali predmeti kao takvi.

I dok su se nastavnici PiG-a i Biologije još prije pobunili što njihovi predmeti postaju moduli, početkom ove godine pobunili su se i nastavnici Povijesti koji tvrde kako im se satnica, iako njihov predmet ostaje predmet, znatno smanjuje u reformi, kao i gradivo koje bi učenici u strukovnim školama obrađivali. Da je satnica manja nego prije vidljivo je iz kurikuluma za novo strukovno zanimanje koje je napravljeno po principu modula.

Izdvojeni članak
mile živčić i radovan fuchs u crno bijelom u pozadini zblurani hodnik škole

Borba za satnicu na savjetovanju za novo strukovno zanimanje: Evo što traži dio nastavnika

Saborski Odbor za obrazovanje agenciji rekao da ne smiju dirati satnicu nastavnika Povijesti

No, osim što su se nastavnici Povijesti javili u komentarima na e-Savjetovanju, svoju inicijativu za zadržavanje trenutne satnice poslali su i Odboru za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskog sabora. Upravo je taj Odbor, na čijem je čelu Vesna Bedeković (HDZ), podupro inicijativu nastavnika Povijesti u strukovnim školama i dala packu ASOO-u.

– Odbor je u konkretnom slučaju Vaše predstavke aktom od 7. srpnja 2023. uputio na nadležno postupanje Agenciji za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih te Ministarstvu znanosti i obrazovanja aktom od 4. siječnja 2024. godine kao nadležnim tijelima za reformu strukovnog obrazovanja. Nadalje, na 59. sjednici Odbora (održanoj u svibnju 2023. godine) članovima Odbora prezentirano je Izvješće o modernizaciji strukovnog  obrazovanja od strane ravnatelja Agencije za strukovno  obrazovanje i obrazovanje odraslih. U tom smislu, na sjednici je istaknut prijedlog Agenciji da pro futuro iznađe rješenje s ciljem da se broj nastavnih sati povijesti, kao opće obrazovnih predmeta, u strukovnim školama ne smanjuje. Također, istaknuto je da, s obzirom na važnost povijesti kao pitanja identiteta, povijest kao predmet treba biti zastupljen i u strukovnim programima, stoji u odgovoru Odbora za obrazovanje nastavnicima Povijesti.

Izdvojeni članak

Nastavnica koja je radila na modularnoj: ‘Doći će do odljeva kadra koji je nespreman na promjene’

Nastavnici Povijesti: ‘Agencija je dužna uvažiti i primijeniti ono što joj nalaže Sabor’

Kako su nam iz inicijative Nastavnika Povijesti objasnili, ovakav odgovor saborskog Odbora za obrazovanje ‘znači da su prepoznate manjkavosti i pogreške unutar reforme’ te da su njihovi argumenti  za očuvanje satnice bili ‘u potpunosti utemeljeni i ispravni’.

– Reforma je od velike državne važnosti, u nju su uložena ogromna financijska sredstva i to ne da ona bude korak unatrag, već unaprijed u strukovnom, ali i u društveno-humanističkom dijelu obrazovanja. Ponudili smo konkretne prijedloge, rješenja i pomoć u izradi kurikuluma nastave povijesti. U e-Savjetovanju novog strukovnom zanimanja, Tehničara 3D tehnologije, isto su učinili odsjeci za povijest svih filozofskih fakulteta i druge relevantne institucije. Agencija je dužna uvažiti i primijeniti ono što joj nalaže Hrvatski Sabor kao najviše predstavničko tijelo jer je osnovana da bi unutar obrazovnih politika pronašla najbolja rješenja za učenike koji pohađaju strukovne programe, poručili su Nastavnici Povijesti.

Izdvojeni članak

Reforma strukovnog obrazovanja je nužna: Ovo su dobre i problematične stvari kod modularne nastave

Hoće li Odbor jednako tako podržati ostale nastavnike koji bi također mogli ostati bez dijela satnice?

Ravnatelj ASOO-a Mile Živčić na naš upit je odgovorio kako ne može komentirati odgovor saborskog Odbora, ali je rekao kako će se na temelju pristiglih komentara i prijedloga na e-Savjetovanje na jedan od strukovnih kurikuluma ‘donijeti odluka o mogućim izmjenama’. Hoće li Odbor za obrazovanje reagirati i u slučaju nastavnika PiG-a, Biologije, ali i Geografije koji su se također žalili na satnicu i module na e-Savjetovanju, predstoji za vidjeti. Valja napomenuti da neki od njih, poput konkretno nastavnika Biologije, već imaju podršku od dva saborska odbora – Odora za obitelj, mlade i sport i Odbora za zaštitu prirode i okoliša.

– Mi smo odavno udruženi u našim školskim zbornicama, dapače podržavaju nas sve kolege. Zajedno radimo i pratimo što ASOO planira jer znamo da reforma strukovnog dijela nikako ne bi trebala implicirati izbacivanje općeobrazovnih i humanističkih sadržaja. Kao ljudi od prakse i iskustva nećemo dopustiti da se uništi taj aspekt srednjoškolskog obrazovanja. Ako bi netko i dalje htio to provesti u trenutno predloženom obliku trebao bi još jednom dobro promisliti o dugoročnim posljedicama po naše učenike i Republiku Hrvatsku, poručili su Nastavnici Povijesti.