E-knjige su se prvi put pojavile 2007. godine, a rasprave o njihovoj korisnosti od tada ne prestaju. Te su dobre, te su loše, te se uvode u škole, te se zabranjuju. Od digitalizacije ne možemo pobjeći, o upotrebi i pitanjima vezanima za e-knjige će se još slušati, ali zanimljivi su podatci o razlici među spolovima kada se u ruke uzme električna verzija nečega što je do nedavno smatrano ženskim sportom.
Knjiga u digitalnom obliku, odnosno e-knjiga, namijenjena je čitanju na računalu, laptopu ili u novije vrijeme uređajima stvorenima posebno za tu namjenu, kindleu. Kao i sve novosti koje se pojave na tržištu, pogotovo vezane uz tehnologiju i tehnološki napredak, e-knjige posvuda nalaze svoje pobornike ali i protivnike.
Lakše, jeftinije, ekološki prihvatljivije
Elektroničke verzije printanih knjiga su u početku bile namijenjene laptopima i računalima, dok danas postoje uređaji stvoreni posebno za tu namjenu, popularni e-čitači ili kindleovi. Ti su uređaji tanji i lakši od knjiga te samim time i lakše prenosivi, a u taj mali uređaj možemo pohraniti desetke knjiga. Baš zato što im je okosnica digitalna, ne papirnata, sa sobom u svakom trenutku možete imati svoju kućnu biblioteku, a da niti jedno stablo nije posječeno. S obzirom da je digitalno izdavaštvo puno jeftinije, e-knjige se mogu kupiti po puno pristupačnijoj cijeni nego printane knjige u knjižarama, a postoji i veliki broj stranica koje nude besplatno preuzimanje e-knjiga.
Ipak, i old school knjige imaju svoje čari. Pravi bibliofili ističu kako im je za vrijeme čitanja vrlo bitan kontakt sa samom knjigom i njezin miris. Zbog osvjetljenja zaslona, osobe koje koriste e-čitače teže spavaju, teže pamtimo sadržaje koje čitamo na e-čitačima nego iz knjiga, a kod e-knjiga lakše zanemarujemo čitanje i okupiramo se drugim radnjama, prenosi The Huffington Post.
O porastu popularnosti korištenja e-knjiga govori i činjenica da je 2012. Amazon prodao više e-knjiga nego onih tiskanih, a upravo u edukaciji kao sferi života koja se najviše koristi čitalačkom praksom ima puno mjesta za digitalne promjene.
Lijeni čitači počinju svakodnevno čitati
U Hrvatskoj se koristi digitalizacije nastave još moraju prepoznati, odmah nakon što profesori nauče kako video na YouTubeu postaviti na cijeli zaslon, no drugdje u svijetu su e-udžbenici postali svakodnevica. U SAD-u čak dvije trećine škola koriste e-udžbenike, a iako je u Velikoj Britaniji taj broj puno manji, već godinama provode istraživanja i testna uvođenja e-udžbenika, navodi BBC.
The National Literacy Trust je u proteklih godinu dana provodio istraživanje o utjecaju korištenja e-udžbenika. Čak 40 škola i ukupno 800 učenika je koristilo e-udžbenike i opisalo svoje stajalište prema njima.
Iako je projekt trajao u prosjeku četiri mjeseca, učenici su čitanjem napravili višemjesečni napredak. Ono što iznenađuje jest razlika u čitanju između dječaka i djevojčica. Dok su djevojčice čitanjem napravile napredak od 7,2 mjeseca, kod dječaka se to penje na 8,4. Čak je i broj lijenih čitača smanjen, a njih 25% su počeli sa svakodnevnom čitalačkom praksom.
Dostupnost i adaptivnost
Djevojčicama je nedostajao upravo taj fizički osjećaj čitanja ‘prave knjige’, no dječaci su vidjeli sve pozitivne strane e-knjiga i iskoristili ih.
Upravo su činjenicu da do digitalne verzije knjige brzo i jeftino dođete iz udobnosti omiljene fotelje, kreveta ili tramvaja istaknuli kao bitnu prednost u odnosu na tekstualne knjige. Druga prednost jest sposobnost prilagođavanja e-čitača poput laganog zumiranja i prilagođavanja svjetlosti ekrana vlastitim potrebama.
Ono što vodi do spomenutog multitaskinga, odnosno jednostavno skakanje s čitanja knjige na uređaju do pregledavanja Facebooka je navelo dječake da čitaju više. Mogli su istovremeno čitati i socijalizirati se na društvenim mrežama.
Michael Rosen, pisac pjesama za djecu, je istaknuo koliko je bitno ne
odustati od tekstualnih knjiga stavljajući naglasak na fizičke
mogućnosti koje nudi tekstualna knjiga, a digitalna ne. Kada se radi o
ilustriranim knjigama smatra da se radi o potpuno drugačijem kontaktu s
knjigom i riječima koji je kod mlađe djece potrebno zadržati. Nasuprot
tome, starijim učenicima koji koriste udžbenike isključivo s tekstom je
svejedno.