Ekskluzivni intervju s osnivačem Kahoota! Jamie Brookerom: ‘Učenici, nemojte odustati i ostanite znatiželjni’
Na nedavno završenom 10. Weekend Media Festivalu snažan fokus je stavljen na obrazovanje s brojnim tribinama. Jedna je pak bila posebna po tome što je publika bila vrlo involvirana. Tijekom predavanja svi su se zabavljali, pokazivali jedni drugima mobitele i svoje rezultate, a sve zbog Jamie Brookera, jednog od osnivača igre Kahoot! koja ima 50 milijuna aktivnih mjesečnih igrača. U ekskluzivnom razgovoru nakon predavanja, Jamie nam je otkrio pozadinu planetarno popularne igre, a dao je i savjet hrvatskim učenicima koji čekaju reformu obrazovanja.
Jamie Brooker je jedan od osnivača i savjetnik Kahoota!, a u Rovinju na Weekend Media Festivalu je govorio na pozornici Nordics Exposed kao Britanac. Pokrovitelj događaja je bila Norveška ambasada jer je Kahoot! norveški startup sa sjedištem u Oslu. Ako još niste čuli za ovu edukativnu platformu koja se igra u 180 zemalja diljem svijeta, niste dio populacije od 50 milijuna aktivnih mjesečnih korisnika. U travnju ove godine su probili brojku od 100 milijuna odigranih Kahoota!, a ljudi diljem svijeta napravili su preko 20 milijuna igara.
Cijela stvar funkcionira vrlo jednostavno. Ulogirate se na njihovu stranicu i kreirate svoj Kahoot! U učionici, radnom mjestu ili s grupom prijatelja čitate pitanja s kompjutera ili video zida. Na mobitelima odgovarate na pitanja, a ovisno o tome koliko ste brzi i točni, dobivate bodove. Posjetitelji Weekenda su imali priliku rješavati Kahoot! Jamie Brookera koji je sam postavljao pitanja. Za cijelo to vrijeme u publici je vladalo veliko uzbuđenje oko izmjena na prvih pet pozicija, iščekivalo se svako novo pitanje s veseljem i to je bio najbolji prikaz onoga što Kahoot! jest – edukativna platforma za učenje koja spaja ljude i pritom ih zabavlja te motivira.
O svemu tome, ali i o beta testiranju Kahoota! pričali smo nakon prezentacije s Brookerom, koji je ispričao anegdotu kada je prvi puta došao u razred testirati ovu igru. Jedan učenik iz zadnje klupe se ustao na zadnju klupu kako bi bolje vidio pitanja i sav se uzbudio oko igre. Sve nakon toga je povijest.
Kakav je bio osjećaj kada je prvi učenik ustao u učionici?
Bilo je poprilično nevjerojatno. Kada dizajnirate proizvode i usluge, imate hipotezu kako će nešto funkcionirati. Cilj je što brže nešto napraviti i ne trošiti previše vremena na neke greške koje napravite u hodu. Naučili smo puno i prije samog testiranja o komunikaciji ljudi i kako se ponašaju jedni prema drugima, ali ovo je bilo nešto specifično i prvi test u razredu. Bilo je veliko iznenađenje kada sam vidio mladog učenika koji je ustao na stol, sav uzbuđen oko igre. U tom trenutku mi njegova učiteljica govori da svi profesori u školi za njega komentiraju kako je najnezainteresiraniji učenik u razredu. Kada to čujete i kada vidite njega kako skače po zadnjoj klupi, možete zamisliti kakav je to emotivni trenutak.
Stalno pričam tu priču jer odlično sumira ono što želimo, a to je uzbuditi ljude oko učenja tako da otključaju svoj potencijal.
Rekli ste na predavanju da se Kahoot! ne koristi samo u učionicama, nego i u tvrtkama. Vjerojatno prema njima razvijate i neki poslovni model, kako to napreduje?
To pitanje ima dvije strane. Najbolji primjer koji vam mogu dati je 3.000 umirovljenika koji igraju Kahoot! da bi preko njega naučili što je Internet. Koriste isti proizvod koji vide učenici u učionici, ali oni ga koriste zbog nekih svojih razloga. To je dobar primjer kako dizajnirati inkluzivno iskustvo koje odgovara na potrebe brojnih ljudi.
Kada govorimo o prihodima, postoje dva smjera. Fokus kompanije bio na razvoju. Kahoot! je besplatan, a kada ne bi bio onda ne bi mogao biti inkluzivan. Paralelno s razvojem morali smo razmišljati gdje možemo uložiti energiju kako bi i zaradili. Sada smo došli do točke kada predstavljamo različite poslovne modele. Primjerice, tvrtke koje koriste Kahoot! dobiju neka dodatne pogodnosti, a igra se koristi u stvarno velikim tvrtkama diljem svijeta. Tamo se koristi za trening radnika, uključenost i društvene događaje. Ovisno o raznim potrebama, dobit će različite dodatne funkcije.
Druga strana je što smo mi ogromna distribucijska platforma koja doseže do raznih publika i učionica diljem svijeta. Stoga je to zanimljivo izdavačima koji distribuiraju sadržaj preko Kahoota!, kao i brendovi. Nedavno smo započeli suradnju s Disneyem. Dio smo njihovog akceleratora, istražujemo načine kako Disney može koristiti Kahoot! da bi dosegli do publike. Tako da ne postoji prilika samo za zaradu iz jednog poslovnog modela, nego više njih.
Pročitao sam da ne volite nazivate Kahoot! igrom, kako je volite nazivate?
Ne, zapravo je volim nazivati igrom, ali ne volim je asocirati s gemifikacijom ili kvizaštvom ili tako nečim. Za početak, nije riječ o gemifikaciji jer se tu radi o primjeni mehanike igre na svakodnevne zadatke. Kahoot! je igra koju igraš s drugima kako bi zajedno učili. Način na koji odlučiš igrati je svakakav. Primjerice, učitelj je može koristiti kako bi saznao gdje su njegovi učenici s trenutačnim znanjem u nekom određenom području. Mogu je koristiti za uvod u novo poglavlje ili za ponavljanje pred ispit. To vam dajem samo neke primjere, a drugi su u poslovnom svijetu. Stoga, to nije gemifikacija koja već ima negativnu stigmu, preiskorištena je i koristi se za površne stvari. Kroz gemifikaciju dajete nekome bedž jer je nešto dobro napravio, ali to je površno.
Cilj Kahoota je traženje unutarnje sreće i eksterni cilj, a to nije davanje bedža nego da damo korisnicima priznanje među njihovim prijateljima. Na top ljestvici koja se svima prikaže je samo pet imena i oni se osjećaju posebno. Ne prikazujemo pred svima one koji su najlošiji, ali zato njima javimo taj rezultat kako bi ih motivirali s porukom ohrabrenja. Kada točno odgovore, čestitamo im i oni tako osjećaju napredak.
Zato je to igra i igra je tu zbog specifičnog razloga, a kod nas je to da skupimo ljude te da ih učimo o specifičnoj stvari.
Kako vidite učionicu u 2030. godini i Kahoot!?
Puno ljudi se pita ima li mjesta za učionicu u 2030. u fizičkom obliku ili će se sve prebaciti online. Znanje je dostupno svima iz raznih izvora s obzirom na tehnologiju koju koristimo. Možemo saznati puno toga vrlo brzo, ali svejedno je potreban ljudski kontakt. Bilo bi nezamislivo ne spajati ljude. Učionica se razvija, a njome se spajaju ljude i razvijaju vještine u svijetu koji se konstantno razvija za poslove koje možda još niti ne postoje u ovom trenutku. Za mene je učionica budućnosti možda škola u koju nećemo dolaziti od 9 do 3, nego mjesto gdje će ljudi moći dolaziti u drugačijim trenucima. Mjesto gdje tvoje godine i sposobnosti neće biti krucijalne, nego je to mjesto gdje će ljudi dolaziti razvijati sebe i svoje vještine. U praktičnom smislu, zamišljam učionicu kao mjesto gdje se testiraju u različitim situacijama stvari koje su naučili u različitim situacijama. Što se tiče Kahoota! i te učionica, on to omogućava, spaja ljude u učionicu na fizičku lokaciju. Puno online tehnologija se bazira na udaljenosti korisnika. Uzmimo za primjer Mooc gdje ljudi online uče, ali uče samostalno. Kahoot ih pak zbližava pri učenju.
Razlog zašto Kahoot nužno ne treba gledati kao kviz jer mi kviz koristimo kao način za ulazak na tržište. Jer kada razmišljate koja je igra koju ljudi najviše vole, prilagodljiva na razne sadržaje i jezike, to je kviz te se može primijeniti na različite modele učenja. U budućnosti vidim Kahoot! platformu za učenje relevantnog sadržaja koje se konzumira u društvenoj atmosferi kroz igru učenja. Zapravo je brend za relevantno učenje dok se svijet stalno mijenja.
Jeste li ikada čuli za Photomath, hrvatska aplikacija koja je skinuta milijunima puta? Skenira matematički zadatak, pokaže postupak i rješenje. Tako da oni koji imaju problema s rješavanjem zadatka dobiju pomoć.
Zvuči vrlo pametno, to je dobar primjer onoga što sam rekao da postoje različiti načini kako doći do znanja te postoji puno pametnih proizvoda poput toga. To možete napraviti doma i pomoći si, ali kada dođete na nastavu možda imate dodatnih pitanja ili vam je nešto ostalo nejasno, a onda maksimizirate kvalitetno vrijeme koje ljudi provode jedni s drugima.
Zanimljivo je, koliko profesori zapravo imaju vremena za učenika individualno kada su u učionici. Možda sat vremena, a to nije puno, a morate ga jako dobro iskoristiti.
Imamo u Hrvatskoj veliku raspravu oko reforme obrazovanja i kako bi učionica mogla izgledati u budućnosti. Možda kratka poruka ohrabrenja za učenike koji čekaju te reforme. Imate li preporuku ne samo za Kahoot!, nego za druge inovativne platforme za učenje? Poruka za nekog tko se osjeća izgubljenim u razredu sa svim knjigama koje mora naučiti, što biste rekli tom učeniku?
Imamo uzrečicu u Kahootu!, a to je učenik koji stoji na stolu. Želimo učenika iz zadnjeg reda dovesti u prvi red iz pravih razloga. Moj savjet učenicima bi bio da ne odustaju. Znam toliko ljudi koji su uspješni, ali su u školi su se osjećali izgubljeni. Nisu tada pronašli stvar koja ih je uzbuđivala. Moj savjet bi bio da ostanu znatiželjni. Ta stvar koja vas uzbuđuje i motivira će doći. Kada govorimo o tehnologiji koji ste spomenuli. Morate koristiti tehnologiju koja je dobra za vas. Nije sve dobro za sve. Ne trebamo se fokusirati na tehnologiju, nego na ljude i kako otključati njihov potencijal, a onda ćete pronaći pravu tehnologiju za njih. Nemojte odustajati.