Forsira li se reforma u strukovnim školama? ‘Prije bismo rekli da godinama kasnimo s uvođenjem’
Strukovne škole iduće školske godine uvode modularnu nastavu kao dio reforme strukovnog obrazovanja, no mnogi nastavnici još nisu dovoljno informirani o tome. Agencija za strukovno obrazovanje (ASOO) od 2021. organizira radionice i edukacije kako bi pripremila nastavnike, ali unatoč naporima, postoje kritike o nedosljednosti u prenošenju informacija. U razgovoru za naš portal ravnatelj ASOO-a Mile Živčić otkrio nam je što sve još čeka nastavnike koji će morati provesti ovu reformu iduće školske godine.
Modul i CSVET bodovi samo su neki od pojmova koji su novi nastavnicima u strukovnim srednjim školama. Vezani su uz reformu strukovnog obrazovanja – modularnu nastavu koja u sve strukovne škole dolazi za manje od godinu dana. Stoga smo od Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih (ASOO) koja radi na ovoj reformi od 2018. tražili da nam odgovore na ključna pitanja koja su u ovom trenutku bitna za nastavnike i ravnatelje u strukovnim školama. S obzirom na to da modularna nastava ulazi u sve strukovne škole iduće školske godine 2025./2026., ASOO smo pitali do kada škole moraju napraviti svoj dio posla, odnosno kurikulum ustanove koji će biti potrebno uskladiti s novim kurikulima za modularnu nastavu.
– Prema Zakonu o strukovnom obrazovanju članak 8, st. 12. Kurikulum ustanove za strukovno obrazovanje donosi ustanova najkasnije do 31. kolovoza tekuće godine prije početka školske godine u kojoj se počinje primjenjivati. Iako je rok za donošenje kurikuluma ustanove 31. kolovoza, važno je naglasiti da planiranje treba započeti ranije jer priprema i izrada kvalitetnog kurikuluma zahtijeva uključivanje svih dionika unutar škole. Također, potrebno je vrijeme za analizu i prilagodbu, za dogovor i razradu projektnih ideja, kao i za suradnju među nastavnicima. Pripreme uključuju i izradu rasporeda, definiranje zaduženja te osiguravanje ostalih potrebnih sredstava, kako bi se uspješno implementirali novi kurikuli, rekao nam je ravnatelj ASOO-a, Mile Živčić.
Do kraja prosinca ove godine ASOO planira održati radionice u svim strukovnim školama
Kako bi se nastavnike pripremilo za reformu, ASOO je još u lipnju 2021. godine počeo s radionicama koje su se održavale u školama. Nastavnike su upoznali s temama ishoda učenja, planiranja procesa učenja i poučavanja prema ishodima učenja, situacijskog učenja i poučavanja te vrednovanja. Od sredine 2022. godine, teme su proširene i na modularne strukovne kurikule.
– U razdoblju od lipnja 2021. do rujna 2023. održano je ukupno 220 radionica u 220 škola, pri čemu je obuhvaćen 2.031 nastavnik. Tijekom listopada i studenoga 2023. godine održano je 13 regionalnih radionica za strukovne nastavnike, 16 radionica za ravnatelje, stručne suradnike i satničare. Na radionicama je sudjelovalo ukupno 814 nastavnika/ravnatelja/stručnih suradnika i satničara iz 264 strukovne škole. Temeljem iskustava i povratnih informacija iz ovog ciklusa stručnog usavršavanja, razvili smo ideju mobilnih timova i sadržaje novih radionica. Novi ciklus radionica u strukovnim školama započeo je u rujnu 2024. godine. Do 21. studenoga 2024. mobilni timovi posjetili su 197 škola s ciljem obuhvata svih strukovnih nastavnika u školama. Važno je naglasiti da se u polivalentnim školama istovremeno održava nekoliko radionica (sektorskih, međusektorskih ili podsektorskih), zbog čega je do sada održano ukupno 393 radionice. Iako su ciljana skupina strukovni nastavnici, redovito se priključuju i ravnatelji, članovi stručne službe te nastavnici općeobrazovnih predmeta, navodi Živčić.
Otkrio nam je i kako se do kraja prosinca ove godine planira održati radionica u svakoj strukovnoj školi u Hrvatskoj s čime bi se pristupilo svakom strukovnom nastavniku i upoznalo ga se s modularnom nastavom. Poslije zimskih praznika mobilni timovi će i dalje posjećivati strukovne škole od siječnja 2025. godine kako bi se edukacija nastavnika nastavila.
ŠTO NASTAVNICI UČE NA RADIONICAMA ASOO-a?
I. RADIONICA
Na prvoj radionici sudionici se upoznaju s temeljnim kurikulskim dokumentima: standardima zanimanja i standardima kvalifikacija upisanima u Registar HKO-a, Nacionalnim kurikulumom za strukovno obrazovanje, sektorskim kurikulumom te njihovim sastavnicama. Također, nastavnicima se prezentiraju smjernice za primjenu strukovnih kurikula kao vodič za lakše snalaženje u planiranju nastave. Analiziraju se primjeri modula i skupova ishoda učenja, primjeri vrednovanja te se u međusobnoj suradnji raspravlja o planiranju i provedbi procesa učenja i poučavanja prema modularnom konceptu nastave. Razmjenjuju se ideje i postavljaju temelji zajedničkim aktivnostima nastavnika kroz koje će učenici ostvariti planirane ishode učenja te postupke vrednovanja u okviru jednog ili više modula. S ravnateljem i satničarom predlažu se hodogrami realizacije u skladu s mogućnostima vlastite škole.
Detaljna razrada aktivnosti iz izabranog modula te realizacija koja osigurava učenicima ostvarenje ishoda učenja u školi, regionalnom centru kompetentnosti ili kod poslodavca, nastavnici planiraju i izvode u razdoblju između dvije radionice, unutar pet mjeseci, između termina prve i druge radionice u istoj školi. O provedenim aktivnostima nastavnici trebaju izraditi prezentaciju s ugrađenim slikovnim i video materijalima. Dio radnog zadatka je i analiza smjernica za primjenu strukovnih kurikula u pojedinom sektoru te davanje prijedloga za njihovo poboljšanje.
II. RADIONICA
Na drugoj radionici nastavnici će predstaviti osmišljene i realizirane aktivnosti te suradnički raspraviti o prezentiranim rješenjima i rezultatima. Također, podijelit će primjere dobre prakse i ideje korisne svim nastavnicima u implementaciji novih strukovnih kurikula.
Neki nastavnici su nam se požalili na edukacije mobilnih timova
Prijedloge, ideje i rješenja prikupljene tijekom prvog i drugog ciklusa radionica ASOO će, tvrdi Živčić, primijeniti za stvaranje novih planova za treći ciklus radionica koji će započeti na jesen 2025. godine – što bi značilo da će nastavnici imati potporu mobilnih timova ASOO-a i tijekom prvih mjeseci od uvođenja modularne nastave školske godine 2025./2026. No, nastavnici s kojima smo pričali tvrde kako nisu baš zadovoljni edukacijom mobilnih timova jer se, navodno, prenose različite informacije. Ravnatelj ASOO-a tvrdi kako savjetnici u mobilnim timovima imaju standardizirani sadržaj edukacija i da se nastavnicima komuniciraju iste poruke.
– Prihvaćamo da je moguće da određene poruke budu shvaćene na različite načine, što može proizlaziti iz specifičnosti sektora ili pojedinačnih interpretacija. Članovi mobilnih timova koriste iste prezentacije, plan održavanja radionica i pristup, pri čemu se sadržaji prilagođavaju specifičnim potrebama sektora, modulima i primjerima koji se koriste. Prije početka održavanja radionica po školama, savjetnici Agencije proveli su edukacije za članove mobilnih timova u okviru njihovih nadležnih sektora. Edukacije su uključivale praktične upute i smjernice za održavanje radionica te simulacije radionica kako bi se osigurala dosljednost. Savjetnici Agencije su također popratili rad svakog člana mobilnih timova tijekom prvih održanih radionica kako bi pružili podršku i osigurali kvalitetu provedbe, objasnio nam je Živčić.
‘Ne smatramo da se ‘forsira’ uvođenje novih strukovnih kurikula, već bismo prije rekli da godinama kasnimo s uvođenjem’
Dodao je i je za prosinac, nakon završetka prvog ciklusa radionica, planirano održavanje zajedničkog sastanka svih članova mobilnih timova s ciljem razmjene iskustava, dojmova i izazova te će se analizirati povratne informacije kako bi se prilagodio pristup za idući ciklus radionica. Mnogi nastavnici pitali su se i zašto se uvođenje reforme u sve strukovne škole ‘forsira’ od iduće školske godine.
– Ne smatramo da se ‘forsira’ uvođenje novih strukovnih kurikula, već bismo prije rekli da godinama kasnimo s uvođenjem. Uvođenje novih, modularnih strukovnih kurikula proces je koji se javno komunicira od 2021. godine, što je vidljivo i kroz veliki broj stručnih usavršavanja, radionica te obuhvaćenih nastavnika i medijskih objava. Ova transformacija usmjerena je na stvaranje fleksibilnog i suvremenog sustava strukovnog obrazovanja. Brzi tehnološki razvoj i promjene u industrijama zahtijevaju praćenje tih promjena i brze prilagodbe u obrazovanju. Zakon o Hrvatskom kvalifikacijskom okviru propisuje potrebu za cikličkim usklađivanjem strukovnog obrazovanja potrebama tržišta rada. Taj ciklus uključuje analizu potreba, izradu standarda zanimanja, standarda kvalifikacija i strukovnih kurikula. Nakon toga slijede implementacija, praćenje, vrednovanje i unaprjeđenje. Njegovanje kulture kvalitete podrazumijeva kontinuirano usklađivanje i poboljšanje kurikula, a bez implementacije ne možemo procijeniti koliko smo uspješni, govori nam Živčić.
‘Ako ćemo čekati da svaki nastavnik kaže da je spreman, bojimo se da to nikad nećemo dočekati’
Iako se aktivnosti za uvođenje modularne nastave sufinanciraju iz EU fondova, Živčić nam tvrdi kako završetak projekta ne nameće vremensku obvezu implementacije novih kurikula u škole. Smatra kako agencije nije zakazala u svom načinu komuniciranja i edukacije nastavnika o modularnoj, iako postoje mnogi koji o tome i dalje ne znaju ništa.
– Brojčani podatci ukazuju na neupitnu angažiranost Agencije u diseminaciji relevantnih informacija u procesu pripreme za implementaciju novih strukovnih kurikula, no za uspješan završetak nužna je i angažiranost svakog nastavnika unutar sustava strukovnog obrazovanja kao i njihova otvorenost za promjene. Transformacija strukovnog obrazovanja nužna je zbog učenika jer mora odgovarati potrebama svijeta rada i cjeloživotnog učenja te omogućiti učenicima kvalitetno i suvremeno obrazovanje. Iz perspektive nastavnika koji trebaju implementirati nove strukovne kurikule, a još važnije, modularnu nastavu, informacija i edukacija nikad nije dovoljno – i to je razumljivo. Ali, ako ćemo čekati da svaki nastavnik kaže da je spreman, bojimo se da to nikad nećemo dočekati. Uvijek ćemo imati nove nastavnike koji tek ulaze u škole i nastavu, novoizabrane ravnatelje – to bi bio začarani krug, poručio je ravnatelj ASOO-a.