Forum za slobodu odgoja: O akademskoj čestitosti i problemu plagiranja bitno je progovarati od školskih dana
Aktualna tema posljednjih nekoliko mjeseci u hrvatskom javnom prostoru jest (upitna) akademska čestitost i plagiranje u našoj znanstvenoj zajednici. Tema je otvorena slučajem ministra Barišića, za koji je nacionalni Odbor za etiku u znanosti i visokom obrazovanju donio mišljenje da se radi o plagijatu. Iako je hrvatski politički vrh u posljednjih mjesec dana relativizirao spomenuto mišljenje, sutra će se u Saboru raspravljati o iskazivanju (ne)povjerenja Barišiću. A kako bi s temom akademske čestitosti i problemom plagiranja na vrijeme bili upoznati i učenici, pobrinuo se Forum za slobodu odgoja.
Forum za slobodu odgoja, neprofitna, nevladina i nestranačka organizacija, čiji je cilj promicati implementaciju obrazovnih standarda suvremenog demokratskog društva u hrvatski obrazovni sustav, jučer je objavila publikaciju pod nazivom ‘Kako s učenicima razgovarati o akademskoj čestitosti i plagiranju‘.
– Publikaciju smo napravili zbog važnosti i aktualnosti teme u našem javnom prostoru, a kojeg mladi itekako prate i o tome pitaju svoje učitelje. Stoga smo pripremili niz aktivnosti za učitelje kako mogu razgovarati s učenicima o akademskoj čestitosti, plagiranju, citiranju i korištenju drugih izvora, kaže Mario Bajkuša, direktor razvoja i programa iz Foruma za slobodu odgoja, ujedno i autor publikacije.
Bajkuša dodaje kako se radi o teškoj temi, no upravo su publikacijom željeli ohrabriti učitelje da joj pristupe sustavno, poštujući vrijednosti struke i akademske čestitosti.
Mogućnost izvođenja u predmetima poput Hrvatskog jezika, Etike, Vjeronauka…
Nastavne aktivnosti u publikaciji namijenjene su za izvođenje u srednjim školama, kako gimnazijama, tako i u strukovnim školama. Autor ističe kako se one mogu izvoditi u cijelom nizu predmeta, poput Hrvatskog jezika, Etike, Vjeronauka, Sociologije, Filozofije, međupredmetne teme Građanskog odgoja i obrazovanja. U sklopu strukovnih predmeta, postoji dodatna mogućnost učitelja s ciljem upućivanja učenika u profesionalnu etiku određene struke.
– Ova je publikacija poziv i poticaj učiteljima i stručnim suradnicima da s učenicima rade na poticanju, njegovanju i razvijanju akademske čestitosti. Nadamo se da će što više škola i učitelja preuzeti publikaciju, koristiti je izravno u svom radu s učenicima te nam se javiti s povratnim informacijama, poručuje Bajkuša.
Publikacija je sastavljena od dva dijela: prvi se sastoji od uputa za nastavnike, a drugi su nastavni listovi za učenike u kojima trebaju prepoznati slučajeve plagiranja, pogrešnog citiranja ili akademskog integriteta. Sastoji se od pet nastavnih aktivnosti: pojam autorstva, akademska čestitost (autor ju je podijelio u dva dijela), osnovna pravila citiranja te senzibilizacija učenika na izbjegavanje plagiranja.
Važnost njegovanja akademske čestitosti od najranijih školskih dana
Autor ističe kako akademska čestitost i očuvanje akademskog integriteta pripadaju među općekulturne i civilizacijske vrijednosti i može ih se smatrati aktivnim i odgovornim sudjelovanjem u demokratskom razvoju društva.
– Upravo njegovanjem akademske čestitosti od najranijih školskih dana aktivno potičemo cjeloživotno učenje te osobni rast učenika. Iz svega navedenog, razvidna je značajna uloga obrazovanja u razvoju načela akademske čestitosti kod učenika, ističu iz Foruma za slobodu odgoja.
O neophodnosti ovakve publikacije govore i nedavni rezultati istraživanja koje su proveli Zrinka Ristić Dedić i Boris Jokić s Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu. Naime, gotovo trećina učenika osmih razreda osnovnih škola ‘često’ i ‘gotovo uvijek’ prepisuje domaće zadaće. Osim toga, većina ih šapće kolegama prilikom usmenog ispitivanja, a više od 60 posto njih smatra kako su za upis na fakultet od učenja važnije stvari poput osobnih veza, snalažljivosti i nepotizma.
Publikaciju ‘Kako s učenicima razgovarati o akademskoj čestitosti i plagiranju’ možete besplatno preuzeti ovdje.