Pretraga

[FOTO] Pogledajte kako su izgledale knjige domaćinstva iz 70-ih, 80-ih i 90-ih

A- A+

Udžbenici sedamdesetih i osamdesetih prestali su biti pisani samo za djevojke, već su se obraćali porodici kao nositelju domaćinstva. Desetljeće nakon, ovaj predmet je ukinut, a rasprave o tome treba li se ponovno uvesti u škole od tada ne jenjavaju.

Foto: Martina Gelenčir|srednja.hr

Pisali smo već i pokazali vam što su naše bake učile na Domaćinstvu. Radilo se tu o zaista opširnoj tematici, od detaljnog vođenja troškova kućanstva, uputstva kako pripremiti određena jela, prijedlozi menija za čitavu godinu. Pisani u stilu časopisa za žene, ovi udžbenici su davali detaljna uputstva prema kojima bi se jedna žena trebala brinuti o svome psihofizičkom zdravlju, ali i priprema djevojke za ulogu majke, neupitno pretpostavljajući da će svaka od njih to jednoga dana postati.

Izdvojeni članak

[FOTO] Što su na Domaćinstvu učile naše bake?

Porodica je nositelj domaćinstva

S vremenom, to se promijenilo. Iz perioda sedamdesetih i osamdesetih bilo nam je dostupno nekoliko udžbenika. Radi se o udžbenicima koji nisu pisani za određeni spol. U njima se prestaje spominjati žena kao domaćica i nositeljica domaćinstva, već je nositelj domaćinstva porodica. Svrha udžbenika bila je podučiti mlade kako organizirati uspješan zajednički život i rad vezan za zadovoljavanje raznovrsnih životnih potreba.

Također, udžbenici poučavaju djecu kulturnom ponašanju, te kako zadovoljiti svoje kulturne potrebe. Govori i o tome što bi sve trebao sadržavati suvremeni stan, kako bi trebale biti organizirane prostorije. Djeca su učila kako održavati dom, kako treba biti osvijetljen i zagrijavan. Manje detaljno nego udžbenicima tridesetih objašnjavano je kako raspodijeliti budžet. Budući da su pisane i za dječake i djevojčice, sadrže lekcije o tome kako rasporediti poslove po članovima obitelji.

Rastuća briga za kvalitetu ishrane i nedovoljno praktične nastave

Sve više pažnje posvećuje se u udžbenicima sedamdesetih kvaliteti prehrane. Stoga, velik dio sačinjavaju lekcije prepune informacija o namirnicama- njihov sastav, određene beneficije nekih jela i slično. Udžbenik Domaćinstvo za 6. i 7. razred osnovne škole iz 1973. osim navedenih pruža informacije i o kuhinjskom priboru te kako pravilno postaviti stol. Na kraju lekcija obično postoje i zadaci za vježbu, npr. vježba iz kulinarstva.

Izdvojeni članak

Prve domaćinske škole u 30-ima otvarale su se radi porasta rastava braka

U jednom od posljednjih udžbenika za domaćinstvo, Odjevanje i stanovanje iz 1992. gubi se svaki trag podučavanja praktičnih vještina. Knjiga je prepuna informacija o odjevanju- kako odjeća treba izgledati, vrste tekstila kao i načine na koje razlikovati vrste tkanina. Budući da su udžbenici bili namijenjeni uzrastu od 6. – 8. razreda osnovne škole, nije baš do kraja jasno zašto su sadržavali toliko lekcija s uputama o suvremenom stanovanju.

Loše pisani udžbenici, Domaćinstvo koje je postalo samo teorijski predmet, kao i praktična nastava koja se je u nekim školama održavala samo nekoliko puta godišnje vjerojatno su razlog potpunog nestajanja Domaćinstva kao obaveznog predmeta.

U nekim se školama ono danas održava u obliku izvannastavne aktivnosti, isključivo zahvaljujući dobroj volji nastavnika tih škola. Nastavnici smatraju kako učenje praktičnih vještina kao što su kuhanje i šivanje, te izrada ukrasa i slično, djeci pomažu da razviju finu motoriku. Osim toga, tu se primjenjuje znanje stečeno na drugim predmetima, npr. mjere za količinu, kao i dijeljenje i množenje iz matematike, mogu se primjenjivati u omjerima prilikom kuhanja. Stoga je za pretpostaviti kako bi povratak Domaćinstva, kao praktičnog, a ne isključivo teorijskog predmeta zaista bilo korisno.