Iako su tek osmaši, pohađaju tečaj umjetne inteligencije: Osmislili su i vlastiti jezik na kojem računalu daju glasovne naredbe
Zahvaljujući trudu učiteljice Dalie Kager, osmaši velikogoričke OŠ Eugena Kvaternika započeli su popularni tečaj umjetne inteligencije ‘Elements of AI’. Kregar priznaje da su se prepali velike količine teksta koji trebaju proučiti, no ističe da njezini učenici već imaju iskustva s razvojem umjetne inteligencije.
– Besplatni tečaj na platformi Elements of AI pronašla sam u proljeće 2020. godine, kada sam istraživala koje bih alate i platforme vezane uz umjetnu inteligenciju mogla koristiti u nastavi s učenicima. Tada još nije bio preveden na hrvatski jezik, pa ga nisam uzimala u obzir za neki ozbiljniji rad u nastavi. Nedavno se na Facebooku pojavio oglas u kojemu se promovira baš taj tečaj odnedavno dostupan i na hrvatskom jeziku. S obzirom na to da moji osmaši upravo kreću s upoznavanjem baza podataka, a umjetna je inteligencija usko povezana sa znanosti o podatcima, kockice su se brzo posložile – preko noći smo se registrirali na platformu Elements of AI i započeli svoje putovanje, opisuje nam učiteljica mentorica Dalia Kager.
Zahvaljujući njoj, osmaši velikogoričke OŠ Eugena Kvaternika započeli su popularni tečaj umjetne inteligencije ‘Elements of AI’, koji su pripremili Reaktor i Sveučilište u Helsinkiju, a za čiji završetak i Sveučilište u Zagrebu dodjeljuje 2 ECTS-a. Tečaj koji preporučuje i finski veleposlanik trenutno pohađa ukupno 29 velikogoričkih učenika iz dva osma razreda.
– Svatko od njih radi individualno, a za bilo kakve nedoumice i pitanja, s obzirom da smo tek krenuli, koristit ćemo i našu virtualnu učionicu gdje možemo kroz suradnju doći do zaključaka i pružiti si međusobnu podršku. Osim certifikata, učenici će po završetku biti nagrađeni i s ocjenom iz informatike. Neki su sami po sebi motivirani novim izazovima, ali većinu učenika još uvijek za učenje motivira ocjena. Nadam se da ćemo i to, s vremenom, promijeniti. Naposljetku, nikakva ocjena ne može se mjeriti s osjećajem uspjeha, pojašnjava nastavnica.
Uplašili se jer zadatke mogu rješavati samo jednom
Priznaje i kako su se učenici su malo prestrašili s količinom teksta u tečaju koji trebaju proučiti, a kaže i kako ih plaši i činjenica da zadatke mogu rješavati samo jednom.
– Ipak, sviđa im se e-učenje jer sami mogu odrediti tempo rada i količinu sadržaja za proučavanje, a pri upisu smo odabrali opciju u kojoj nema vremenskog ograničenja u kojemu je potrebno završiti tečaj. Ipak, s obzirom na to, postoji opasnost da ga neki učenici neće završiti. Tu će do izražaja doći moja uloga voditelja i mentora koji pruža podršku i potiče na rad, napominje Kager.
Ističe da djeca uživaju u zabavnim aktivnostima, pa tako i u korištenju novih tehnologija i istraživanju.
– Bez obzira na uzrast, učenici umjetnu inteligenciju doživljavaju kao nešto jako fora, ali prava je umjetnost zadržati ih bar donekle u tom početnom stanju euforije. Svi vole ostati u svojoj zoni komfora, no zato su učitelji tu da im daju podršku u tom iskoraku prema novom i nepoznatom. A učitelji to mogu samo ako su i sami spremni pomicati vlastite granice, priča.
Na svoje je učenike ponosna jer kritički promišljaju – iz rasprava koje su vodili, dodaje, shvatila sam da su svjesni i prednosti i nedostataka umjetne inteligencije. Smatraju da društvo s njenom primjenom ima više koristi nego štete te da će njenim razvojem biti dostupne nove mogućnosti za napredak čovječanstva.
Osmislili vlastiti jezik i razvili sustav koji ga razumije
No, što je najbolje, učenicima OŠ Eugena Kvaternika ovaj tečaj nije prvi susret s umjetnom inteligencijom. Od početka školske godine su dio eTwinning projekta “AI in our classrooms” koji Kager vodi s kolegicom Elenom Žugec iz OŠ Pavao Belas. U njemu sudjeluje 27 učitelja iz Hrvatske, Albanije, Turske, BiH, Gruzije, Poljske, Rumunjske i Sjeverne Makedonije. Cilj projekta je kroz razne nastavne predmete upoznati učenike, ali i učitelje i nastavnike u učionicama diljem Europe, s umjetnom inteligencijom i primijeniti je u nastavnom radu, prije svega u poučavanju i to kroz multidisciplinarni pristup.
Galerija 7 Fotografija
OtvoriUčiteljica kaže kako su već koristili neke jednostavne platforme poput Teachable Machine i Emoji Scavenger Hunt koje možete pronaći na platformi AI Experiments with Google. Tako su učenici, primjerice, osmislili svoj izvanzemaljski jezik te glasovnim naredbama pokretali izvanzemaljca u Scratchu, a kroz Sat kodiranja i aktivnost “AI za oceane” naučili su kako funkcionira strojno učenje i kako se tehnologija, odnosno umjetna inteligencija, može koristiti, između ostaloga, i za zaštitu prirode.
– Prijavili smo se i za STEAM projekt “Škola budućnosti”. Ako nas odaberu među 40 škola, stvorit ćemo projektni tim učenika koji budu zainteresirani bez obzira na uzrast. Nadamo se samo da će nam u skoroj budućnosti epidemiološka situacija omogućiti zajednički rad u učionici, jer to je, u ovim pandemijskim vremenima i unatoč svim tehnološkim mogućnostima, postalo nešto vrijedno i neprocjenjivo, zaključuje Kager.