Profesor fizike Josip Prević iz Gimnazije Daruvar proglašen je najboljim profesorom fizike u 2016. godini na dodjeli, koju u sklopu projekta Najmentor/ica već šest godina organizira INA. Uglavnom princip natječaja je takav da studenti imaju priliku nominirati profesora ili profesoricu iz srednje škole koji su u njima potaknuli želju za učenjem i napredovanjem te usadili ljubav prema prirodnim znanostima.
Za profesora Previća, dirljivu je nominaciju napisala sad studentica, a inače bivša njegova učenica Andreja Kebrle, a Iva Henčel je organizirala ostale da sudjeluju u slanju videa i skupljanju glasova.
– Jako sam im zahvalan. Ova mi je nagrada najdraže priznanje koje sam ikada dobio jer dolazi od mojih bivših učenika. Oni su mi time poručili da su bili zadovoljni mojim radom, rekao nam je profesor Prević.
U intervjuu koji smo napravili s njim, pročitajte i kako je uspio postići da fizika postane omiljeni predmet daruvarskih gimnazijalaca, kako su njegovi učenici primili vijest o tome da je najbolji profesor fizike, što mu predstavlja zadovoljstvo u radu u školi i još mnogo zanimljivih pojedinosti.
Koliko dugo predajete u Gimnaziji Daruvar i koje sve predmete?
U Gimnaziji Daruvar radim već 25 godina. Počeo sam raditi početkom 1992. godine kad su se naša daruvarska djeca vratila iz izbjeglištva u Češkoj. U početku sam predavao fiziku i informatiku, a kasnije kad se povećao broj učenika, odnosno razrednih odjela, samo fiziku. Inače, prije toga sam 10 godina radio inženjerske poslove u Tvornici pumpi u Daruvaru. Proizvodili smo vijčane pumpe za brodogradnju, a ja sam bio zadužen za kontrolu kvalitete i informatizaciju praćenja proizvodnog procesa.
Kako je došlo do toga da budete nominirani za najprofesora odnosno najmentora? Koje svoje ljudske, a i poslovne osobine smatrate važnim za to da ste na kraju zavrijedili ovo laskavo priznanje?
Moji bivši učenici koji su sada studenti vidjeli su natječaj i sjetili se svog gimnazijskog profesora fizike. Andreja Kebrle je napisala tekst za nominaciju, a Iva Henčel organizirala ostale da sudjeluju u slanju videa i skupljanju glasova. Jako sam im zahvalan. Ova mi je nagrada najdraže priznanje koje sam ikada dobio jer dolazi od mojih bivših učenika. Oni su mi time poručili da su bili zadovoljni mojim radom.
Načuo sam da ste imali veliki doček ispred svoje škole, kada ste dobili ovu nagradu? Možete li nam opisati taj doček te reći koliko je Vama to sve značilo?
Kad je vijest o nagradi objavljena, došao sam u školu i na hodniku me dočekao pljesak stotinjak mojih učenika. Malo mi je bilo i neugodno jer nisam navikao na takve iskaze podrške, ali sam nakon par trenutaka shvatio da se oni iskreno raduju zbog mene. Primio sam taj doček kao lijepu gestu i osjetio veliku sreću i zadovoljstvo. Nakon toga su uslijedile brojne čestitke mojih bivših učenika preko fb-a. Neke od njih nisam vidio deset ili dvadeset godina. Te sam kratke poruke podsjećanja na minuli rad i na moj utjecaj na njihove živote doživio kao neprocjenjivi dar koji sam tako neočekivano dobio.
U vijesti da ste dobili nagradu za najmentora, koja je objavljena na Facebooku Gimnazije Daruvar, stoji da ste generacijama uspjeli usaditi ljubav prema svome predmetu. Kako ste to uspjeli, obzirom na to da učenicima uglavnom fizika nije jedan od omiljenih predmeta?
Kod nas u Gimnaziji Daruvar, fizika je za većinu učenika omiljeni predmet. Trudim se da tako i ostane te da moj interes za fiziku prenesem učenicima. Ovaj svijet u kojem živimo za mene je čudesno uređen. Volim kad ga moji učenici uz fizikalne zakone i moju pomoć otkrivaju. Zato mi nije teško prenositi to čuđenje, zanimanje i oduševljenje fizikom. Volim kad im je tako zanimljivo da svi zašute, nastane muk, i onda na kraju kažu: Aahaa!
Nemamo baš puno opreme za izvođenje pokusa pa se služim improviziranim jeftinim pomagalima. Velika nam je pomoć „Fizika ekspres“ projekt Studentske sekcije Hrvatskog fizikalnog društva čiji je cilj popularizacija fizike. Nakon demonstracije atraktivnih pokusa koje izvode studenti PMF-a naglo poraste zanimanje za fiziku.
Gimnazija Daruvar je kvalitetna i dobro organizirana opća gimnazija. U njoj se velika briga vodi o svakom učeniku. Daruvar je malo mjesto i kod nas se ne upisuju samo djeca sa 5,0. Unatoč tome, uz veliki trud postižemo jako dobre rezultate i veselimo se kad vidimo da naši učenici napreduju.
Većina se naših učenika sprema za studiranje društvenih znanosti. Četvrtina (ili ponekad trećina) učenika je prirodno zainteresirana za fiziku, ali ja nastojim zainteresirati i sve ostale.
Zato vodim računa o djeci kojoj je matematički jezik odbojan: a to su vrlo često umjetničke duše, budući likovnjaci, glazbenici, pjesnici i književnici … Oni vole riječi, a ne simbole, vole sintetiku, a ne analitiku … Njih smetaju fizikalna pojednostavljivanja stvarnosti i redukcionizam. Ne vide nikakav smisao u tome.
Njima objašnjavam da je fizika slika prirode, a ne sama priroda i ako preuzmu te neke naše fizikalne pojednostavljene slike o prirodi da će se lakše snalaziti i u stvarnim situacijama i stvarnom životu. Bolje će razumjeti svijet u kojem živimo.
Kao što glazba, likovna kultura, beletristika i kazalište proširuju vidike fizičarima, tako i njima fizika može proširiti vidike. Ljudi su različiti, na različite načine doživljavaju svijet, a mi ih sve trebamo razumjeti i jednako poštivati. Moju zadaću kao profesora fizike vidim u pomaganju učenicima da što lakše usvajaju znanje i napreduju prema svojim životnim ciljevima, a ne da ih onemogućavam u tome. Uvijek im dajem do znanja da vjerujem u njihove sposobnosti i da će sigurno biti uspješni ako se potrude.
Dakle, ne robujem matematičkom jeziku, iako naglasim da je taj jezik fizičaru koncizniji i efikasniji od svakodnevnog. No, većini mojih učenika taj bi jezik bio odbojan i zato se trudim sve opisati točno, ali na jednostavan, jasan i popularizatorski način. Ako se cijelo vrijeme samo rješavaju numerički zadaci, onda to većini sigurno neće biti zabavno. Ali, objašnjenja primjene fizike u raznim uređajima koje učenici svakodnevno koriste, intrigantne biografije poznatih fizičara i zanimljive povijesne bilješke o razvoju znanosti čine fiziku zabavnom, manje odbojnom i čak i omiljenom. Kad je potrebno, ponudim dopunske sate tako da nitko ne mora ići na instrukcije.
Već ste iskusan profesor – što Vam još uvijek predstavlja zadovoljstvo predavanja u školi?
S druge strane, za talentirane učenike koji vole fiziku držim dodatnu nastavu. Tamo možemo ići u dubinu, raditi sve puno detaljnije i matematički opisati. Dodatna fizika mi je najdraži dio posla. U tom radu zajedno uživamo, a pri tome ne maltretiramo ostale. Zbog toga oni mogu uspješno sudjelovati na natjecanjima, postići odlične rezultate na maturi i na kraju bez problema upisati željeni studij.
Kao član astronomskog društva „Kumova slama“ sudjelujem svake godine u proljeće u organizaciji poznate manifestacije „Deset dana astronomije“. Uz radionice i promatranje noćnog neba nudimo i popularizatorska predavanja vrhunskih predavača kao što su Dijana Dominis Prester, Davor Horvatić, Korado Korlević, Vladimir Paar, Ivica Puljak, Tijana Prodanović, Ante Radonić, Davorka Radovčić i mnogi drugi. Na tim predavanjima bude u prosjeku oko 200 ljudi svih uzrasta od učenika do umirovljenika, što je veliki broj za naše malo mjesto.
Kao profesor kojeg su prepoznale generacije učenika, možete li nam otkriti za kraj, koje osobine volite kod svojih učenika, a koje Vam baš i nisu omiljene?
Kod učenika volim znatiželju, radoznalost, kritično promišljanje i otvoreno postavljanje pitanja. Sva su pitanja u procesu učenja dobrodošla i korisna. Ne volim kad su učenici lijeni i nezainteresirani i kad pokušavaju varati na ispitima. Što ne volim to i ne dozvoljavam, pa takvih slučajeva kod nas gotovo da i nema.
Za kraj nam je profesor Josip Prević otkrio da učenike često o fizikalnim zakonitostima prirode poučava baš u prirodi.
– I na kraju da priznam: najviše volim povesti učenike na planinarenje. Naša je gimnazija poznata po tome. Na hodanju u prirodi puno se bolje upoznamo nego u razredu za vrijeme redovne nastave. Tu možemo pričati o fizici, astronomiji, raznim zanimanjima i zapošljavanju i o svim drugim životnim temama. Uz naša lokalna brda oko Daruvara omiljena odredišta su nam Kalnik, Gorski kotar, Učka, Velebit i Dinara. Zato ću priložiti nekoliko slika s naših pohoda, za kraj nam govori profesor Prević.
Galerija 8 Fotografija
OtvoriNo, ni to nije sve. Nagrađeni profesor Prević je dobio mnoštvo poruka podrške, zahvala i lijepih riječi nakon što je dobio priznanje. Neke od najdražih komentara za svoj veliki uspjeh, podijelio je s nama.
Dennis: Čestitam, profesore! Vjerujem i znam da potpuno zasluženo nosite ovu laskavu titulu!
Drago mi je da su generacije učenika prepoznale vašu posvećenost poslu kojeg volite i da to sada znade cijela Hrvatska. I dalje Vam želim puno uspjeha, što privatno, što poslovno!
Jedan je profesor Prević!
Uvijek ću se sjećati vaših riječi i savjeta koje ste mi davali… kako ste me ohrabrivali onda kada mi je to najviše trebalo.
Sjećam se npr. vašeg savjeta kada sam bio 2. razred, bio sam završio 1. razred s dobrim uspjehom i ja sam time bio totalno razočaran i počeo sam sumnjati u sebe i svoje sposobnosti.
Tada sam čak razmišljao da ni ne pokušavam ništa studirati…
Vaše riječi su bile: Nemoj biti lud, pa ti si pametan dečko, to što si ti 1. razred završio s trojkom tebe ne sprječava da studiraš ono što voliš i što želiš…
Od toga trenutka dobio sam više samopouzdanja i počeo sam se više truditi u školi, sve ocjene sam podigao za barem jednu, a neke za čak i više, na kraju sam i maturirao s odličnim – to mi je bio ogroman vjetar u leđa.
Za sve to ste zaslužni samo vi i vaša jedna rečenica, pet minuta što ste sa mnom porazgovarali i praktično mi promijenili razmišljanje, naravno na bolje…
Možda ćete se čak i vi sjetiti tog trenutka kada ste mi rekli tu rečenicu (iako je to bilo davno), ja se je sjećam kao da ste mi je jučer rekli. Dogodilo se to u informatičkoj učionici za vrijeme malog odmora između 6. i 7. sata, mislim da je bio utorak…
Daša Častek Čestitke! Sjecam se onoga: “ostanite jos samo 5 minuta da vam objasnim!”, dok Vedran Babić odgovara: “profesore, hocemo stici na Santa Barbaru?” 😀 Mene su na faksu pitali tko mi je predavao fiziku, i oslobodili su me dijela ispita jer sam bila najbolja na vjezbama. A sve zato sto nas je drzao i objasnjavao jos i pod odmorima! 🙂
Krunoslav Lukaš Čestitam profesore…. Uz Vas ni fizika nije bila tako strašna…
Saša Bosanac U 15 godina mojeg obrazovanja Vi ste jedina osoba koja je uvijek davala 100% od sebe. Veliki naklon gospodine Previću. Zaslužili ste mnogo više od ovog simboličnog priznanja 🙂
Sandra Opacic Meni je objasnjavao kad je mene i Janu vozio doma s nekog koncerta, e to nisam nis zapamtila.
Boženka PS Profesore čestitam !Prije 12-13 godina moja kćer a vaša bivša učenica Nermina Serdarević imala je dilemu da li ste vi stvarno tako dobar ili se pravite tako dobrim .Ne znam na kakve kušnje Vas je stavila no rezultat je bio da ste Vi prvi čovjek kojeg ona zna a da je stvarno DOBAR.Ova nagrada je sigurno višestruko zaslužena.LP
Andrea Karlovic Popovic Profesore, cestitam na nagradi 🙂 bas sam sretna zbog vas jer ste ju zaista zasluzili 🙂 i vasi stari ucenici su puno toga naucili od vas sto ce pamtiti cijeli zivot i prenositi znanje na djecicu 🙂
Biljana Ignatovska Dragi NAJprofesore, privilegija je bila učiti od Vas, a još k tome imati Vas i za razrednika! Velika čestitka, svi smo jako ponosni!
Danijela: Hvala vam, dragi profesore za sve što ste činili za nas a i za generacije iza nas! Vaša toplina i očinski lik (ako smijem tako reći) su me pratili u lijepom sjećanju i nakon mog odlaska iz Daruvara. Božji blagoslov vama i cijeloj obitelji!