Izašle su upute za škole: Detaljno pojašnjeno kako bi trebalo raditi s učenicima izbjeglicama
I dalje ne prestaje ruska invazija na Ukrajinu, zbog čega je tu zemlju, prema posljednjim službenim podacima, već napustilo preko 1,7 civila, uglavnom žena i djece. Više stotina djece stiglo je do ovog tjedna i u Hrvatsku, a svi oni bit će ravnopravno uključeni u naš obrazovni sustav. Agencija za odgoj i obrazovanje (AZOO) objavila je smjernice u kojima je detaljno pojašnjeno kako bi škole trebale provoditi inkluziju učenika izbjeglica.
Iako gotovo nitko nije očekivao da će u 21. stoljeću na europskom tlu doći do ratne agresije jedne države na drugu, to se dogodilo. Zbog invazije Rusije na Ukrajinu, preko 1,7 milijuna izbjeglih civila život nastavlja izvan granica svoje zemlje. Nastavkom sukoba za očekivati je da će taj broj dodatno rasti. Za prihvat izbjeglica iz Ukrajine priprema se i Hrvatska, u koju je od početka ruske invazije stiglo oko 3.000 civila, a ponajviše su to žene i djeca.
Upravo je djeci školske dobi u Hrvatskoj omogućen nastavak školovanja pod uvjetima koji su ravnopravni onima u kojima se školuju naši učenici. Osnovnoškolci se upisuju u osnovne škole kojima pripadaju prema upisnom području, a srednjoškolci u postojeće smjerove iste ili srodne onima koje su pohađali u Ukrajini.
AZOO izradio smjernice za inkluziju učenika izbjeglica u škole
Kako bi pomogli odgojno-obrazovnim radnicima u informiranju djece i mladih vezano uz novonastalu situaciju, odnosno rat u Ukrajini, ali i informirali ih kako postupiti ako u njihovu školu dođe učenik koji je izbjeglica, u Agenciji za odgoj i obrazovanje (AZZO) izradili su smjernice s ciljem osnaživanja djece, mladih i roditelja u kriznim situacijama.
– Upute, preporuke i prijedlozi usmjereni su na podizanje razine svijesti prosvjetnih radnika u školama o prihvatu ranjive skupine, djece i mladih, izbjeglica iz ratom zahvaćenih područja te izgradnju socioemocionalnih vještina u razrednim odjelima kako bi se omogućilo zajedničko stvaranje mirnog okruženja u učionici u kojem djeca i mladi uče poštivati različitosti, stoji u uvodnom dijelu smjernica.
Prije svega, u smjernicama je naglašeno kao bi za uspješnu inkluziju ukrajinskih učenika stručni suradnici, nastavnici, ravnatelji, ali i učenici trebali raditi timski. AZOO predlaže i osnaživanje tolerancije u školama, a kada se učenici izbjeglice ocjenjuju i uključuju u redovitu nastavnu sredinu, na umu treba imati i to da se oni tek prilagođavaju na novu sredinu, kao i da će možda trebati stručnu pomoć ako pate od stresa ili traume.
Svoju ulogu imaju stručni suradnici, nastavnici, ravnatelji, ali i – učenici
Ravnateljima škola savjetuje se da osnuju tim za inkluziju djece izbjeglica i imenuju koordinatora, a ideja je da taj tim, među ostalim, napravi analizu resursa škole, snaga i prepreka te donese plan priprema koje uključuju organizacijske promjene, pripremu i stručno usavršavanje učitelja i stručnih suradnika i slično.
Škole bi trebale postaviti znakove na ukrajinskom, savjetuje se da učenici i nastavnici nauče pozdrave i osnovne riječi ukrajinskog jezika. Za učenike izbjeglice savjetuje se organizirati upoznavanje škole, a s njihovim roditeljima trebalo bi provesti intervju u svrhu utvrđivanja stupnja traumatiziranosti. Važno je i na početku organizirati roditeljski sastanak gdje bi roditelji učenika izbjeglica bili upoznati s funkcioniranjem škole. U svakom slučaju, podcrtavaju u Agenciji, važno je pokazati interes i empatiju.
Od velike pomoći u uključivanju učenika izbjeglica mogu biti i sadašnji učenici škole. Smjernice AZOO-a savjetuju da upravo vršnjaci budu ti koji će učenicima izbjeglicama pomoći kod učenja jezika, prilikom snalaženja u školi. Ideja je i da se djeca izbjeglice povežu s učenicima koji imaju slične interese, a ako su mlađi to povezivanje može se potaknuti kroz igru. U svakom slučaju, bilo bi dobro da škole uspostave sustav vršnjačke podrške, pripreme učenike i objasne im koja je njihova i uloga i koje su njihove odgovornosti. Pritom je važno da se ta obveza vršnjačke potpore ne nameće učenicima, nego bi to trebala biti njihova želja, a učenike treba motivirati da sami osmišljavaju nove načine podrške, savjetuje se smjernicama AZOO-a.
Smjernice AZOO-a detaljno možete proučiti u dokumentima u nastavku. Napomena: ako vam se dokumenti ne učitavaju, potrebno je osvježiti stranicu.