Kako će izgledati odmori, raspored i što je sa Školom na Trećem? Izašle nove, detaljne preporuke
Nakon epidemioloških uputa Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo za izvođenje nastave te uputa Agencije za odgoj i obrazovanje vezanih uz vrednovanje u idućoj nastavnoj godini, Ministarstvo znanosti i obrazovanja izdalo je novi dokument vezan uz modele i preporuke za novu školsku godinu. I dalje se preporučuje raspored prema kojem se nastava izvodi u blok-satima te se potiče organizacija odmora izvan učionica. Također, Škola na Trećem i dalje će se prikazivati te će i u idućoj godini na snazi biti tri modela nastave – uživo (model A), kombinacija nastave uživo i online (model B) te online nastava (model C).
– Povratak u dječje vrtiće i škole ključan je za odgoj i obrazovanje djece/učenika, a posebice za njihov emocionalni, kognitivni, socijalni i profesionalni razvoj. Osobito je važan za djecu i učenike u riziku te djecu i učenike iz ranjivih skupina. To je primarni razlog zbog kojeg je nužno osigurati da se sva djeca vrate u dječje vrtiće, a učenici u škole, stoji u najnovijim preporukama koje je za novu školsku godinu objavilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja.
I dalje se provode tri modela
Ipak, naglašeno je u istom dokumentu, unatoč navedenome, i dalje je potrebno voditi računa o epidemiološkoj situaciji i mjerama kojih se treba pridržavati.
Tako se i dalje planira provedba nastave prema tri modela – uživo u školi (model A), kombinacija nastave uživo i online (model B) te online nastava (model C). O primjeni pojedinih modela će, kao i do sada, odlučivati lokalni stožeri, dok prijedlog promjene modela lokalnom stožeru podnosi škola uz suglasnost osnivača.
Nema ni jedinstvene preporuke za organizaciju prvog dana nastave u ponedjeljak – iz Ministarstva navode da će svaka ustanova ‘pronaći najbolja rješenja uz provođenje epidemioloških mjera’.
– Prije 6. rujna 2021., odnosno prvoga dana nastavne godine, učenici trebaju biti obaviješteni o vremenu dolaska u školu te pridržavanju svih uputa, kao i o učionici u kojoj će se za njih izvoditi nastava. Upute koje su propisane vezano uz prijevoz, ulaz/izlaz, kao i sve druge primjenjuju se od prvoga dana. S obzirom na to da će učenicima biti podijeljeni i udžbenici, potrebno je razraditi protokol njihova preuzimanja. Trajanje nastave prvoga dana moguće je prilagoditi specifičnostima prostora i broja učenika, a poželjno je da s učenicima bude samo razrednik, a ne i drugi učitelji/nastavnici, piše u preporuci MZO-a.
Naglašavaju i kako škola može prvoga dana planirati i izvođenje nastave, što također ovisi o odluci svake škole.
Raspored se i dalje treba organizirati u blok-satima
Škole moraju na temelju broja učenika i ulaza u ustanovu utvrditi protokol dolaska, ulazaka i izlazaka za učenike te protokole kretanja po hodnicima, kao i detaljno razraditi plan održavanja higijene i propisane dezinfekcije.
U preporukama stoji i da su ravnatelji dužni omogućiti izvođenje blok-sata (dvosat ili trosat) za učenike od V. do VIII. razreda i učenike srednjih škola, ‘pri čemu je osobito važno smanjiti broj dana održavanja nastave u jednom tjednu učitelja/nastavnika koji rade u dvije ili više škola’.
– Činjenica je da blok-sat (dvosat ili trosat) ovisno o programu/kurikulumu, aktivnostima i očekivanim ishodima određenoga nastavnog predmeta i planiranom broju sati u jednom tjednu može imati prednosti i nedostatke, ali kako je jedan od glavnih ciljeva sačuvati zdravlje učenika, odgojno-obrazovnih radnika i obitelji učenika i zaposlenika, preporučeno je da se nastava održava u blok-satu (dvosat ili trosat), osim za učenike razredne nastave, piše u najnovijem dokumentu kojeg je izdalo Ministarstvo.
Moraju se organizirati odmori izvan učionica
Jedno vrijeme bilo je zabranjeno u školama održavati odmore izvan učionice. Sada se preporučuje suprotno, a posebno se potiče izlazak učenika na otvoreno.
– Nužno je tijekom boravka učenika u školi organizirati odmore na koje učenici mogu izaći iz učionice. Posebno se preporučuje da učenici izađu na otvoreno tijekom odmora kada god to vremenske prilike dopuštaju. Odmori izvan učionice nužni su zbog očuvanja tjelesnog i mentalnog zdravlja i dobrobiti učenika te zbog boljeg održavanja i usmjeravanja pažnje tijekom nastave, piše u preporukama Ministarstva.
U istom dokumentu navodi se i da se dnevni raspored sati izvodi s početkom koji ovisi o definiranom rasporedu ulaska u školu. Isto tako, postoji mogućnost da u određenim slučajevima nema školskoga zvona koje označava početak nastave, kraj ili početak nastavnoga sata.
– Prehrana se može organizirati u blagovaonici na način propisan Uputama HZJZ-a pri čemu učenike u blagovaonicu vodi učitelj koji je s učenicima prije toga imao nastavu. Ako se prehrana organizira u blagovaonici, nužno je izraditi raspored boravka u blagovaonici pri čemu se vodi računa o dobi djeteta i vremenu ulaska učenika u školu, a moguće je i postavljanje pregrada na stolovima na način propisan Uputama, stoji u preporuci Ministarstva.
Nastavlja se emitiranje Škole na Trećem
Ovu školsku godinu učenici će započeti nastavom uživo u školama i većina se nada da će se ona tako većinski odvijati kroz čitavu godinu. No u slučaju prelaska na online nastavu, takva nastava podrazumijeva dvosmjernu komunikaciju na daljinu na relaciji učenik-učitelj, kao i samostalni rad učenika od kuće, ističu u Ministarstvu.
– Budući da učenici razredne nastave u toj dobi nisu spremni samostalno koristiti digitalne alate, Ministarstvo nastavlja suradnju s javnom televizijom (HRT) – ‘Škola na Trećem’ za najmlađe učenike. Za starije učenike (od V. razreda osnovne škole nadalje), kao potporu nastavnicima, učenicima i roditeljima, s ciljem da svi sadržaji i učenje budu dostupni svim učenicima u uvjetima nastave povezanima s bolesti COVID-19, Ministarstvo je na poveznici objavilo videolekcije za sve nastavne predmete koji se poučavaju u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi i gimnazijama, piše u preporukama.
Najnovije modele i preporuke Ministarstva za novu nastavnu godinu koja započinje u ponedjeljak možete proučiti u nastavku. Napomena: ako vam dokument nije vidljiv, potrebno je osvježiti stranicu.