Kojih su struka ravnatelji škola? Možda nikad nećemo saznati jer MZO ne želi dati podatke
Dok se ravnatelji osnovnih i srednjih škola u javnosti nerijetko smatraju jednom od ključnih figura u obrazovnom sustavu, njihove pozadine i stručnosti ostaju gotovo obavijene velom tajni. Naime, Srednja.hr pokušala je doći do podataka o strukama i zvanjima ravnatelja osnovnih i srednjih škola, no Ministarstvo znanosti i obrazovanja nam je odbilo dati tražene informacije, pritom koristeći nevjerojatno neuvjerljive argumente poput toga da bi mogli krivo informirati javnost.
Ravnatelji osnovnih i srednjih škola imaju jednu od ključnih uloga u oblikovanju obrazovnog sustava, utječući ne samo na akademski uspjeh učenika, već i na školsku klimu, međuljudske odnose i motivaciju nastavnika. No, pitanje koje ostaje neodgovoreno je – tko su ti ravnatelji? Nažalost, podaci o ravnateljima u Hrvatskoj nisu javno dostupni, a Ministarstvo obrazovanja iz nekog razloga ne želi dijeliti te informacije.
‘Javnost bi mogla biti pogrešno informirana’
Kako bismo bolje spoznali tko su čelnici škola, pokušali smo istražiti kompetencije i pozadine ravnatelja. Postoje i određene pretpostavke u javnom mnijenju kako su ravnatelji najčešće nastavnici s manjom tjednom satnicom, poput nastavnika Tjelesnog, Glazbenog, Vjeronauka ili Likovnog. Zbog toga smo se i javili nadležnom Ministarstvu kako bismo pitali da nam pošalju te informacije, ali MZO nam ih je odbilo dostaviti.
– Nažalost, ne možemo pripremiti tražene podatke jer su škole različito unosile kategorije struka, sprema, radno mjesto zbog čega je navedeno teško upariti, stoji u prvom odgovoru iz Ministarstva.
Nakon prve odbijenice, pokušali smo preuzeti inicijativu, nudeći svoju pomoć u sistematiziranju podataka. Međutim, MZO se opet brzo povukao, odbijajući suradnju s riječima: ‘Ne, jer bi tijekom sistematiziranja moglo doći do greške pa bi javnost, ukoliko bi se takav podatak objavio, mogla biti pogrešno informirana’.
Što MZO zapravo skriva?
Ovo odbijanje suradnje ukazuje na nepovjerenje Ministarstva prema portalu Srednja.hr i našoj sposobnosti da odgovorno i točno obavimo svoj posao. Također, ono sugerira da MZO ima nešto za sakriti, ali srećom, ta pojava u našem društvu nije iznenađujuća. Javni interes za ovim informacijama postoji, a Ministarstvo bi trebalo dati odgovore građanima, roditeljima i učiteljima koji zaslužuju znati tko upravlja njihovim školama i kakvu stručnost (ili manjak iste) ravnatelji donose na tu poziciju.
Valja naglasiti i kako podaci postoje i dostupni su unutar prosvjetne struke, ali nisu javno dostupni. Isto tako, skrivanje informacija pod izlikom ‘potencijalnih grešaka u sistematiziranju’ neodoljivo podsjeća na pokušaj prikrivanja istine ili stvarnog stanja. Novinari samo rade svoj posao, istražuju pravo stanje stvari, a to ne mogu raditi bez podataka koje imaju samo određene institucije.
Ako MZO stvarno želi služiti interesima javnosti i ako je uopće problem u tome, trebalo bi samostalno upariti podatke te odgovoriti na jednu od vječnih tema – Tko su zapravo ravnatelji škola? Skrivanje tih podataka samo pojačava sumnje i nepovjerenje u sustav, a to nikako nije i ne može biti put prema boljem obrazovanju.
*Komentar je stav autorice i ne odražava nužno stav redakcije portala srednja.hr*