Pretraga

Mijenjaju se pravila nagrađivanja nastavnika, lavina reakcija na jednu odredbu: ‘Kao da smo u Survivoru’

A- A+

Posljednjih nekoliko godina Ministarstvo znanosti i obrazovanja nagrađuje 500 najuspješnijih odgojno-obrazovnih djelatnika. Nagrada je 10.000 kuna bruto, a zaposlenicima škola dodjeljuje se prigodno na Dan učitelja. Kriteriji za dodjelu ove nagrade propisani su posebnim Pravilnikom kojeg sada Ministarstvo znanosti i obrazovanja želi promijeniti. Najveća rasprava vodi se oko nove odredbe prema kojoj bi kandidati dobivali čak pet bodova ako im prijavu tajnim glasovanjem potvrdi učiteljsko, odnosno nastavničko vijeće.

nastavnica

Foto: D. Kovačević, srednja.hr

Ministarstvo znanosti i obrazovanja nedavno je u javnu raspravu uputilo Pravilnik o nagrađivanju učitelja, nastavnika, stručnih suradnika i ravnatelja u osnovnim i srednjim školama te učeničkim domovima. Njime se uređuju kriteriji nagrađivanja najuspješnijih djelatnika u području obrazovanja, istaknutih pojedinaca koji kontinuirano unaprjeđuju odgojno-obrazovni sustav u Hrvatskoj. Riječ je o nagradi uvedenoj prije nekoliko godina, iznosi 10.000 kuna bruto, a na Dan učitelja dobiva ju oko 500 odgojno obrazovnih djelatnika.

U kriterije koji se boduju ulaze mentorstvo učenika na natjecanjima, zatim predavanja, radionice i edukacije, rad u stručnim vijećima te udrugama. Boduju se i stručni članci, nastavni materijali i obrazovni sadržaji, a bodovi se dodjeljuju i za rad na projektima i aktivnosti na unaprjeđenju rada škole. Posljednja kategorija u kojoj je moguće prikupiti bodove jest rad na unaprjeđenju sustava obrazovanja.

Potvrda nastavničkog vijeća tajnim glasanjem mogla bi donositi velik broj bodova

No, uskoro bi se neki od kriterija koji se boduju mogli mijenjati, vidljivo je to iz prijedloga Pravilnika u javnoj raspravi. Za početak, do sada su se na javni poziv mogli prijaviti odgojno obrazovni djelatnici koji su ostvarili najmanje 15 bodova iz barem tri kategorije, a koji su izradili i primjenjivali inovativne metoda poučavanja, vrednovanja ili odgojno-obrazovnog rada u školi, koji su javno objavili o istaknuti znanstveni ili stručni članak i slično. Kriterij je bio i da su ostvarili uspjeh u radu na unaprjeđenju rada škole i odgojno-obrazovnog sustava.

Prema novom prijedlogu Ministarstva, na javni poziv za nagradu mogli bi se prijavljivati oni koji su ostvarili najmanje 20 bodova iz barem četiri kategorije i koji su ostvarili uspjeh u radu na unapređenju rada škole i imaju najmanje pet bodova u toj kategoriji.

Potpuno novi kriterij koji Ministarstvo želi uvesti jest potvrda prijave kandidata od strane učiteljskog, nastavničkog odnosno odgajateljskog vijeća tajnim glasovanjem, koja bi kandidatima donosila pet bodova. To je izazvalo lavinu reakcija u javnoj raspravi –  značajan broj sudionika taj kriterij smatra besmislenim tvrdeći kako u mnogim slučajevima drugi zaposlenici uopće nemaju niti mogu imati uvid u čitav njihov rad. Ili da, u slučaju većih kolektiva, niti ne poznaju sve kolege koji bi ovako trebali glasati za njih.

– Javna je tajna da oni koji ‘malo više’ rade često budu kamen u cipeli onih koji ‘malo manje’ rade – i onda ćemo provoditi tajno glasanje kao da se nalazimo u nekoj reality emisiji tima ‘Survivor’ i čekati da ‘plemensko vijeće’ izbaci nekoga jer je bio malo iznad primjerenih standarda i dijelio je s kolegama drugih škola primjere dobre prakse, dok su ostali preuzimali materijale izdavača. Ova dopuna vrijedna pet bodova je bezobzirna, neozbiljna, bezobrazna i nemam dovoljno riječi u ovom trenutku za izreći svoje nezadovoljstvo osim komentara – ovaj stavak potrebno je izbrisati kao prijedlog Pravilnika, napisala je u javnoj raspravi Marijana Levar.

Izdvojeni članak
nastavnica

Ovo su imena 511 najboljih učitelja i nastavnika u Hrvatskoj, dobili su nagradu od 10.000 kn bruto

Nastavnici neće moći biti ponovno novčano nagrađivani u razdoblju od tri godine

Novost u Pravilniku je i da kandidati koji su nagrađeni novčanom nagradom ne mogu biti ponovno novčano nagrađeni u razdoblju od tri godine. To se i sto mnogim sudionicima javne rasprave ne sviđa – ističu kako svrha ovog nagrađivanja i jest kontinuitet kvalitetnog rada.

– Prošle godine sam nagrađena, a ove školske godine sam opet krenula od nule, kao i svi. Svi imamo iste uvjete i ne slažem se time da pauziram tri godine. Za mene je ovo vrlo degradirajuće i nemotivirajuće. Smatram da je to kazna za nas koji se trudimo svake godine i radimo. Moje pripremanje za projekte, predavanja, radionice, istraživanja… počele su u ljeto 2021. i očekujem da stari Pravilnik ostane na snazi za ovu školsku godinu. Za sljedeću školsku godinu potrebno je dobro razraditi Pravilnik i uvažiti neke naše prijedloge. Baš odličan primjer nekih mojih kolega vezan uz ovih tri godine pauziranja… trebamo li i u sportskim natjecanjima zabraniti sportašima, momčadima da se natječu jer su prošle godine bili najbolji ili trebamo li učenicima koji su bili najbolji na županijskim i državnim natjecanjima reći da se opet mogu natjecati tek za tri godine, napisala je u javnoj raspravi Martina Mikulaš.

Ipak, novi Pravilnik dozvoljavao bi prijavu istog kandidata svake godine, s time da ako taj kandidat ponovno bude predložen za nagradu, za svoj rad dobiva samo plaketu, kao i školska ustanova iz koje dolazi.

Izdvojeni članak

Vlada usvojila novi prijedlog Zakona o predškolskom, ali struka i dalje nije zadovoljna: Uložili su 30-ak amandmana

Dosta je zamjerki i oko bodovanja mentoriranja

Bodovi se, kao što smo već istaknuli, mogu ostvariti i za mentoriranje učenika na natjecanjima. Starim pravilnikom ona su se bodovala po učeniku ili ekipi, a sada po natjecanju.

Mnogi sudionici javne rasprave smatraju da taj kriterij nije dovoljno razrađen i da svakako treba razlikovati mentorstvo jednom učeniku na natjecanju od mentorstva skupini učenika. Neki su u javnoj raspravi i stava da bi se bodovi trebali dodjeljivati i za mentorstvo za županijska ili međužupanijska natjecanja, te prema osvojenom mjestu na natjecanju.

I prijašnjih godina, a i sada, dio odgojno-obrazovnih djelatnika isticao je da je problem u ovom nagrađivanju činjenica da dobitnicima ne piše broj bodova niti je obrazloženje za dodjelu dovoljno detaljno. Prilika da se to promijeni je novi Pravilnik, smatraju neki sudionici javne rasprave. Također, dobar dio sudionika navodi da novi Pravilnik nikako ne bi trebao stupiti na snagu krajem ove školske godine, nego eventualno početkom nove.

Koje još izmjene predlaže Ministarstvo, možete vidjeti na e-Savjetovanju na ovoj poveznici. Javna rasprava oko izmjena Pravilnika o nagrađivanju učitelja, nastavnika, stručnih suradnika i ravnatelja u osnovnim i srednjim školama te učeničkim domovima otvorena je do 11. lipnja.