Ministarstvo je izdalo nove preporuke za ocjenjivanje u modelu nastave koji kreće u svibnju
Od 11. svibnja u škole se vraćaju učenici razredne nastave, dakle oni od 1. do 4. razreda. No, ne svi – kod kuće ostaju oni s respiratornim bolestima, kronični bolesnici, učenici u doticaju s kroničnim bolesnicima i učenici čiji barem jedan roditelj radi od kuće ili je na bolovanju. To znači da će dio đaka pohađati klasičnu nastavu, a drugi dio nastavlja s nastavom na daljinu, što je Ministarstvo nazvalo mješovitim modelom nastave. MZO je danas objavio preporuke oko toga kako će se ona organizirati i kako će se tijekom mješovite nastave ocjenjivati.
– Na temelju zaključka Vlade Republike Hrvatske od 23. travnja 2020. plan je otvoriti škole za razrednu nastavu za određene skupine učenika i uz primjenu preporuka Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo (HZJZ). Naime, u trenutku kad se obnavljaju gospodarske aktivnosti očekuje se da će roditelji početi raditi izvan kuće pa je u skladu s time potrebno uspostavljati određene funkcije odgojno-obrazovnog sustava. Omogućiti djeci i učenicima povratak u dječje vrtiće i škole, i time im omogućiti nastavak uobičajenog obrazovnog procesa, također je jedan vid oporavljanja situacije u kojoj smo se našli. Dodatno, za učenike je korisno da se vrate u školu, ako je to epidemiološki prihvatljivo, zato što je kvalitetu nastave lakše osigurati u školama, a i socijalizacija je važan aspekt učenikova odgoja i obrazovanja. I dalje je najvažniji cilj briga o cjelovitom razvoju i dobrobiti djeteta, stoji u uvodu nove preporuke Ministarstva za organizaciju i ocjenjivanje tijekom mješovite nastave.
Učeniku se ne treba svaki dan pregledavati zadaća
Mješovita nastava znači da će se dio učenika vratiti u škole, a drugi dio i dalje će pohađati nastavu na daljinu. Prema uputi HZJZ-a, to su učenici respiratornim bolestima, kronični bolesnici, učenici u doticaju s kroničnim bolesnicima i učenici čiji barem jedan roditelj radi od kuće ili je na bolovanju.
– Svim učenicima treba osigurati dostupnost poučavanja, nastavnih materijala i potpore u učenju. Učitelji pri tome upotrebljavaju materijale objavljene na Školi na Trećem, odabrane udžbenike i druge obrazovne materijale. Prikupljanje, pregled i vrednovanje uradaka i zadataka učitelj treba redovito provoditi, i to na sličan način i prema jednakim kriterijima za sve učenike u mješovitom modelu nastave. Međutim, to ne znači da se svaki dan svakom učeniku trebaju pregledati sve zadaće, već učitelj može odlučiti kad će koji učenici predati zadaće i za koje predmete, stoji u preporuci Ministarstva za vrednovanje.
Dalje se navodi da vrednovanje u razrednoj nastavi u mješovitom modelu nastave, kao i u nastavi na daljinu, treba biti ‘usmjereno vrednovanju kao učenje i za učenje (formativnom vrednovanju) i davanju povratnih
informacija učenicima koje ih ohrabruju i potiču na istraživanje i učenje, ocjenjivanje je, pritom, u
drugom planu.’
Što se sve može ocjenjivati?
Ponovljeno je i da se zaključna ocjena na kraju nastavne godine temelji na ocjenama koje su učenici dobili tijekom cijele nastavne godine, uključujući i nastavu na daljinu i nastavu koja se izvodi u mješovitom modelu. Pritom se sve odrednice iz Uputa za vrednovanje i ocjenjivanje tijekom nastave na daljinu primjenjuju se i u mješovitom modelu.
– U gotovo svim predmetima može se vrednovati aktivnost učenika u diskusijama i domaćim zadaćama, aktivnost se može vrednovati i barem jednom ocjenom iz odgovarajućeg predmetnog područja. Nadalje, u gotovo svakom predmetu moguće je napraviti i jedan složeniji zadatak u obliku plakata, prezentacije, projekta, istraživačkog rada, kritičkog prikaza ili problemskog zadatka. Takav se rad može vrednovati rubrikom ili nekim drugim načinom koji jasno prikazuje elemente i kriterije vrednovanja. Dakle, barem dvije ocjene do kraja nastavne godine mogu dobiti svi učenici u gotovo svim predmetima u mješovitom modelu nastave bez obzira prate li nastavu kod kuće ili u školi. Ono što treba posebno naglasiti je da sadržaji koje učitelji poučavaju i kasnije vrednuju trebaju biti usmjereni na bitno, a ne na sporedne detalje ili činjenice. Inovativne metode vrednovanja uključuju izradu projekata, plakata, rješavanje problema, izradu eportfolija, jednostavnije istraživačke radove, praktične radove, projekte koje učenici rade samostalno ili u suradnji s drugim učenicima i sl. Za sve te metode učenicima je potrebna učiteljeva, ali i vršnjačka potpora, kao i postupnost u njihovoj izradi koju će pratiti i povratne informacije koje će se davati učeniku na različitim stupnjevima izrade, piše u novoj uputi MZO-a.
Za učenike s teškoćama stručni suradnici trebaju pripremiti program rada i zadaće za pomoćnike u nastavi.
Novu preporuku Ministarstva za vrednovanje u mješovitoj nastavi možete pročitati u nastavku, a ako vam dokument nije vidljiv, osvježite stranicu.