Moja profesorica u srednjoj ponekad je govorila ‘kaj’: Treba li zbog toga biti kažnjena?
Nacrt novog Zakona o hrvatskom jeziku koji je u javnom savjetovanju izazvao je polemike. Iako u njemu piše da nastava mora biti na hrvatskom jeziku, nigdje se točno ne spominje standardni stil. No, neki su se zabrinuli da u učionicama više nećemo smjeti reći ‘kaj’ ili ‘ča’. Što ne čudi nakon izjave ministra da se nastava u školama treba održavati na standardnom jeziku. Ministarstvo je kasnije samo sebe demantiralo pa izgleda da će se tu i tamo u školama ipak moći reći nešto na dijalektu ili narječju. Baš poput moje srednjoškolske profesorice.
Novi Zakon o hrvatskom jeziku u javno savjetovanje ušao je početkom kolovoza. Kao što smo pisali, vladajući žele taj Zakon jer gotovo sve članice EU-a imaju neki zakonski propis o svom jeziku te žele zaštititi i poticati razvoj hrvatskog jezika, kao i osigurati njegovu slobodu. Nacrt Zakona govori da je nastava u školama na hrvatskom jeziku te da barem polovina sadržaja predmeta Hrvatskog jezika u školama treba izravno biti usmjerena na jezične teme.
Bismo li djecu u vrtiću trebali ispraviti ako kažu ‘kaj’ ili ‘ča’?
To je izazvalo rasprave može li se u učionicama onda govoriti dijalektom ili narječjem. Pisali smo da je ministar obrazovanja Radovan Fuchs za Novi list kazao kako se nastava u Bednji ne može izvoditi na bednjanskom jer bi to bilo neprimjereno te da treba ići u smjeru da svi nastavnici govore hrvatskim književnim jezikom. U protivnom postoje prigovori i stručni nadzori.
No, ubrzo je za srednja.hr Ministarstvo obrazovanja reklo da zapravo novi Zakon ne donosi nikakve promjene u škole, da hrvatski jezik obuhvaća i narječja te da prosvjetne inspekcije neće izlaziti na teren ako netko prijavi da profesor dio redovne nastave održava na dijalektu ili narječju. U cijeloj toj zbrci zapravo je legitimno postaviti pitanje bismo li trebali govoriti na dijalektu ili narječju u školi. Odnosno, Zakon se odnosi na sve odgojno-obrazovanje institucije, u koje spadaju i vrtići, škole i fakulteti. Bismo li djecu u vrtiću trebali ispraviti ako kažu ‘kaj’ ili ‘ča’?
Većina vas smatra da se u školama treba koristiti standardni stil
Nedavno smo vas zato pitali i bi li učitelji u školama nastavu trebali održavati isključivo na hrvatskom standardnom jeziku. U trenutku pisanja teksta (21. kolovoza u 12:00) u anketi je sudjelovalo 1.024 ispitanika. Većina vas, 64,75 posto, smatra da se u školama treba koristiti standardni jezik jer ako ga koristi nastavnik tako će i učenik lakše svladati pravila hrvatskog standardnog jezika. Manje od trećine ispitanika, 29,98 posto, ipak smatra da bi učitelji nastavu mogli održavati i na narječjima, dijalektima i lokalnim idiomima jer ih je važno očuvati. O ovoj temi mišljenje nema 5,27 posto ispitanika.
Kako dolazim s kajkavskog govornog područja, mogu reći da smo u školi uvijek koristili standardni jezik. U skladu je to i s nastavnim sadržajima i udžbenicima koji su pisani na standardnom jeziku. No, tu i tamo u učionicama se ipak moglo čuti ‘kaj’. Imao sam jednu profesoricu u srednjoj školi koja je znala koristiti ‘kaj’. I nikome to nije smetalo. Ona je i dalje sve materijale koje nam je davala pisala dakako na standardnom, a ponekad joj se u govoru potkralo ‘kaj’ ili možda još pokoja riječ iz narječja.
I to je bila jedna profesorica u moru, i to ne iz Hrvatskog jezika. Kada djeca tek kreću sa školovanjem, u nižim razredima osnovne škole, tek trebaju naučiti sve standardne riječi. U malim sredinama puno se govori dijalektom i baš će se u školi djeca prvi put susresti s nazivima na standardnom jeziku i tako proširiti svoj vokabular. A raznim radionicama i temama na satovima Hrvatskog jezika trebalo bi očuvati dijalekte i narječja koja, moramo to priznati, već polako nestaju.
*Komentar je stav autora i ne odražava stavove redakcije portala srednja.hr