Tradicionalan odnos prema učenicima podrazumijeva jednak pristup svima i od svih učenika očekuje jednake rezultate. Međutim tijekom 19. i 20. stoljeća započela je reforma pedagogije. Jedna od njezinih glavnih predstavnica bila je pedagoginja Maria Montessori koja je vjerovala kako je svakom djetetu potreban individualan pristup. Osnovna Montessori škola ”Barunice Dédée Vraniczany” pokrenuta 2003. godine danas je jedina te vrste u Hrvatskoj.
Opuštena atmosfera
Jedno od načela Marie Montessori bilo je kako okolinu u kojoj dijete boravi treba prilagoditi njegovim potrebama kako bi ono moglo kreirati svoj svijet. Zato kada uđete u ovu osnovnu školu prvi dojam nešto je drugačiji nego u tradicionalnim školama. Nema velikih hodnika ni dežurnih učenika, nema stroge formalnosti. Dočekaju vas učenički radovi, slike polaznika škole i ono na što su učenici posebno ponosni: poster bivših đaka jedne od Montessori škola s kojeg se smiješe William i Harry, te George Clooney.
I same učionice odaju nešto drugačiji, ležerniji dojam. U prvom razredu učenici osim umivaonika imaju mjesto na kojem ujutro skuhaju čaj, dok one starije u kabinetu za biologiju čeka kavez s hrčkom. Raspored sjedenja u učionicama je neobavezan, a pojedini razredi imaju i police sa zadaćama za svakog od učenika.
U školi od 8.30 do 17.00
Nastava u Osnovnoj Montessori školi ”Barunice Dédée Vraniczany” započinje u 8.30 i traje do 17 sati. Za to vrijeme učenici pohađaju nastavu, riješe zadaću i pojedu ručak, a za ovaj cjelodnevni boravak roditelji mjesečno trebaju izdvojiti dvije tisuće kuna.
– Djeca od prvog do četvrtog razreda imaju nastavu do dvanaest sati. Potom ručaju i imaju odmor, a poslije pišu domaću zadaću s učiteljicom. Zatim počinje boravak i on je ispunjen različitim športskim i kreativnim aktivnostima poput taekwondoa ili ritmike, rekla je profesorica povijesti Narcisa Buczynski.
Starijim učenicima nastava traje do tri, a poslije započinje radni boravak. Za to vrijeme riješe domaću zadaću, a ako u nečemu ‘zapnu’ na raspolaganju su im uvijek dva profesora koji će im pomoći
Sve povezati u cjelinu
Montessori škola prati program Ministarstva znanosti, obrazovanja i športa, no razlika u odnosu na druge škole je što pri tome koristi pedagoške i didaktičke materijale koje je osmislila Maria Montessori. Didaktički materijali posebno pomažu djeci nižih razreda pri svladavanju predmeta kao što je matematika, a cilj je da od konkretnog materijala učenici prijeđu na simbolički i na kraju na ono apstraktno.
Za ovu školu specifično je i to što svaki učenik dobiva individualan program, pa ukoliko je posebno nadaren za određeni predmet, dodatno će se poticati razvijanje njegovih znanja i vještina.
– Kod predavanja profesori paze da je gradivo povezano u cjelinu. Primjerice ako se u petom razredu iz geografije obrađuju reljefni oblici, a iz povijesti Rim, onda ćemo sve povezati kako bi učenici dobili potpunu sliku Rima tog doba, objašnjava prof. Buczynski.
Uz to od 2009. Montessori škola ima i certifikat Sveučilišta Cambridge koji joj omogućuje provođenje dvojezične nastave engleskog, matematike, biologije, kemije, fizike i informatike po Cambridge programu, a sve položeno učenicima će biti vrednovano jednako kao i njihovim vršnjacima u Engleskoj.
Učenici većinom upisuju gimnazije
No što je s učenicima nakon što završe osnovnu školu? Tada učionice od tek šesnaest učenika i profesore koji poslije fakulteta prolaze posebnu dvogodišnju obuku moraju zamijeniti puno većim sustavom.
– Neki naši učenici su u srednjoj školi imali problema jer su mislili kako profesore nije briga hoće li što naučiti, dok su ovdje navikli da uvijek mogu sve pitati i da ih se potiče, kaže profesorica.
Ipak pri upisu u srednje škole Montessori učenici nemaju problema i većina odlazi u gimnazije, a jednog dana možda se otvori i Srednja Montessori škola, no za sada za to nema prostora ni sredstava.