Naj profesorica: ‘Svaki predmet može biti vrlo zanimljiv učenicima ako ga se metodički kvalitetno pripremi i prezentira’
Ana Marketin-Sedlar već četiri godine predaje u Strojarskoj i prometnoj školi u Varaždinu te vodi 3.a razred – odjeljenje od 20 učenika računalnih tehničara za strojarstvo. Predaje stručne predemete iz područja strojarstva, a ove školske godine profesorica je osam različitih predmeta za učenike od prvog do četvrtog razreda. Marketin-Sedlar jako je povezana sa svojim učenicima, pojedincima je bila podrška pri upisu fakulteta, brucošima dijeli svoje bilješke i skripte te je sa svima kojima je predavala i predaje u kontaktu preko društvenih mreža. Otkrila nam je kako je raditi u Strojarskoj i prometnoj školi, zašto se toliko veže za svoje učenike, ali i pokoju anegdotu iz razreda.
Hidraulički i pneumatski strojevi i uređaji, Termodinamika, Tehnička mehanika, Strojarske konstrukcije ili Elementi strojeva samo su neki od predmeta koje predaje Ana Marketin-Sedlar u Strojarskoj i prometnoj školi Varaždin. Budući da je u kontaktu sa svim svojim učenicima, pa i sad već bivšim učenicima, pomaže im, usmjerava ih i savjetuje, odlučili smo profesoricu Marketin-Sedlar ispitati o karijeri, odnosu sa svojim srednjoškolcima, ali i samom profesorskom zvanju.
Vrlo ponosna na svoj 3.a razred
Spomenuta profesorica varaždinske srednje škole ove godine predaje osam predmeta učenicima od prvog do četvrtog razreda, a razrednica je 3.a odjeljenju.
– Vrlo sam ponosna na svoj razred računalnih tehničara za strojarstvo koji broji 20 učenika. Prvi razred upisalo je 28 učenika, ali kako je ovaj program prilično zahtjevan, usudila bih se reći poput tehničke gimnazije, tako su se učenici prebacivali u lakša zanimanja. Zato danas ovih 20 učenika čine jedan od najboljih razreda u školi po svemu, ne samo po uspjehu i znanju, već i po zalaganju i disciplini, istaknula je Ana Marketin-Sedlar.
Kako bi predočila koliko su različiti njeni učenici, a opet jako složni, otkrila nam je kako su ove godine na županijskom natjecanje bila čak tri učenika iz njemačkog jezika te na međužupanijskom jedan iz tehničke mehanike i jedan iz dizajniranja proizvoda pomoću računala. Svake godine dva učenika redovito idu na natjecanja iz vjeronauka, a jedan od njih želi biti svećenik.
Suprug i ja smo išli s učenicima upisati ih na faks
‘Kada pričam o elastičnim i deformabilnim tijelima tada nosim plastične čaše i gume za gaće’
– Nemoguće je stvoriti univerzalan način pristupa učenicima jer svaki razred je zasebna skupina koju treba dobro procijeniti. Kako je svaki razred individua za sebe i kako znam kako koji razred ‘diše’, tako se i ja pripremam za sat, za komunikaciju s učenicima i upravljanje razredom, objašnjava profesorica.
Objasnila nam je kako je upravo zbog učenika otvorila profil na društvenoj mreži kako bi bili blizu jer se često čuje sa svima. Nisu toliko baš brbljavi dok su u srednjoj školi, no kako Marketi-Sedlar kaže, kada odu na fakultete tada znaju progovoriti o svim svojim problemima.
Svim učenicima neizmjerno vjeruje, a kako kaže, to povjerenje traje dok se ne dokaže suprotno, no kad ga jednom izgube, učenici povjerenje jako teško dobivaju natrag. Tvrdi da su joj svi učenici isti i sve jednako poštuje i cijeni. – Znam im objasniti to tako što im kažem predivnu poslovicu koju mi je još baka znala govoriti: ‘Svaki prst se jednako voli ali svaki jednako i boli’, otkrila nam je profesorica strojarskih predmeta.
– Kako predajem predmete koji su spoj fizike i matematike, tako predavanja nastojim začiniti sa što više primjera iz prakse. Na primjer kada pričam o elastičnim i deformabilnim tijelima tada nosim plastične čaše i gume za gaće ili kada pričam o kompresorima tada njih nosim na nastavu. Znam da se najbolje uči kada su sva osjetila prisutna, govori Marketin-Sedlar.
Ponekad se treba spustiti na učeničku razinu
Ključnim kvalitetama u profesorskom poslu Ana Marketin-Sedlar smatra komunikativnost, pravednost, pozitivnost i dosljednost. Također smatra da profesor treba neprestano istraživati kako bi pratio trendove mladih i bio u toku s vremenom.
– Kao nastavnik trudim se čitati njihovu neverbalnu komunikaciju, slušati njihovu verbalnu komunikaciju, trudim se razumjeti ih, ali isto tako trudim se iznijeti svoje stavove i emocije na što je moguće pravedan i valjan način prema njima, ističe uz napomenu kako smatra da svaki predmet može biti vrlo zanimljiv učenicima ako ga se metodički kvalitetno pripremi i prezentira. Nastavila je kako je ponekad spuštanje na učenički nivo i unošenje doze humora u nastavu dobro za razbijanje monotonije rada ili za pridobivanje učeničke pažnje.
Na upit smatra li se strogom, odgovorila je kako je na nastavi kao i u obitelji – većinom demokrata. Tvrdi da interakcija s učenicima utječe na nju kao što i ona utječe na učenike.
Iznenađenje od razreda za rođendan
Svaki profesor se u karijeri nagleda raznih stvari, od kojih neke nikada ne zaborave. Stoga smo upitali i Anu Marketin-Sedlar da nam otkrije nekoliko anegdoti koje su joj se urezale u pamćenje.
Riječi koje je poručila svim srednjoškolcima
– Jednom zgodom me predivan razred jako ugodno iznenadio. Kada sam ušla u učionicu u prvi mah se činilo da nikoga nema, ali tada su se svi potpuni skriveni ispod klupa ustali i otpjevali mi pjesmu za rođendan. Moje suze su tada rekle sve, prisjetila se iznenađenja.
Također je istaknula i jednu situaciju kada se najljutila što su prozori bili jako prljavi u učionici. Tada su učenici iz njenog razreda organizirali i skupili novac za sredstvo za pranje prozora i sami ih oprali. – Moram priznati da sam ostala ugodno iznenađena vidjevši kako vješto peru prozore. Na slijedećem roditeljskom sastanku sam ih sve pohvalila roditeljima, otkrila je profesorica.