[Najdugovječniji ravnatelj] ‘Danas ako ne udovoljite svakome, roditeljima, učiteljima, politici – idete na burzu’
U nastavku našeg serijala Najdugovječnijih ravnatelja razgovarali smo s Ivicom Paićem koji je na funkciji ravnatelja Osnovne škole Nedelišće već 30 godina, a u istoj školi radi od 1985. kada se zaposlio kao profesor povijesti. Mnogo se za to vrijeme promijenilo u školstvu, a Paić kaže kako je prije status ravnatelja bio mnogo bolji i sigurniji nego danas. Složio se da je potrebno uvesti licenciranje ravnatelja i profesora, ali dodaje kako i to nije dovoljno. Njegova škola imala je i incident s nastavnikom Tjelesne i zdravstvene kulture 2014. godine, no kako postupak je protiv učitelja još uvijek u tijeku, o tome nije mogao puno govoriti.
Ivica Paić u Osnovnu školu Nedelišće došao je 1985. gdje počinje raditi kao profesor povijesti. Osam godina kasnije, postaje ravnatelj na čijoj je funkciji i danas, a sada se priprema za još jedan mandat.
– S obzirom na to da je alternativa Zavod za zapošljavanje, preostaje samo ponovno kandidiranje. Na sreću i to sam već prošao tako da ne moram više biti u strahu od burze jer je to zadnji mandat, rekao nam je Paić.
Da bi izbjegli nezadovoljstvo roditelja, ‘snalažljivi’ učitelji su pribjegli paradigmi ‘Pa dajmo im ono što očekuju – dobre ocjene kad ih samo to zanima’
Diplomirao je filozofiju i povijest, a na mjesto ravnatelja došao je kada je imao 32 godine. Priča nam kako je nekada bilo materijalno oskudnije, što uključuje neadekvatne prostore i opremu, prevelike razrede, nekada nije bilo užine niti prijevoza, a i roditelji su bili puno suradljiviji i imali su više poštovanja, dok su učenici bili emocionalno zreliji i samostalniji nego danas.
– Bitna razlika je u činjenici da je, pored svih ‘reformi’ i boljih resursa, konačni ‘proizvod’ odnosno učenik, nekvalitetnije osposobljen za nastavak školovanja i uključivanje u samostalni i odgovorni život. Uzrok tome vidim u nekoliko stvari kako sistemskih tako i kulturoloških. Prije svega došlo je do društvenog pomaka ka kulturi hedonizma, smisao života je ‘lako ugodno i zabavno’, što je radu i ulaganju napora dalo negativan kontekst. Posljedica toga je da je težište odgovornosti za postignuća učenika prebačeno na učitelja. Daljnja posljedica toga je da se pritisak na učitelja povećao da mora učenika dovesti do odličnih postignuća iako stvarni rad i postignuća nisu adekvatni. Da bi izbjegli nezadovoljstvo roditelja, ‘snalažljivi’ učitelji su pribjegli paradigmi ‘Pa dajmo im ono što očekuju – dobre ocjene kad ih samo to zanima’. Naravno, krajnja posljedica je sustav ocjenjivanja prilagođen tome, poplava odlikaša, znanje postaje nevažno, odgovornost za uspjeh na učitelju, a ne učeniku i kao kruna svega, svi od ministarstva do učitelja, postaju jako vješti u ignoriranju stvarnosti i prezentiranju nerealne slike o sebi ‘kako smo dobri, lijepi i uspješni’, objašnjava nam ravnatelj Paić.
‘Danas, ako ne udovoljite svakome, roditeljima, učiteljima, politici, idete na burzu bez ikakvih prava iz radnog odnosa’
Kada je on postao ravnatelj, tada su ih zvali ‘direktorima’, ali je to u suštini ista titula kao i danas. Paić tvrdi kako je status ravnatelja prije bio bolji, a objasnio je i zašto.
– Apsolutna prednost je što smo imali ugovor (temeljni) na neodređeno, a danas na određeno. Ne treba puno da se shvati da ste tada mogli zastupati profesionalnost i kvalitetu, a da se ne bojite za egzistenciju ako se nekome to ne dopada. Danas, ako ne udovoljite svakome, roditeljima, učiteljima, politici, idete na burzu bez ikakvih prava iz radnog odnosa, kao da ste bili menadžer kojemu je istekao mandat, a on zaboravio složiti menadžerski ugovor s velikom otpremninom, kako se to već danas radi. O stvarnim efektima takve pozicije ravnatelja evo kratke ilustracije: nakon što sam održao predavanje na UV ravnatelja o ‘Standardima profesionalnosti i kvalitete’, jedan me kolega zamolio da to napravim i na njegovom UV. Ponudio sam mu moje predavanje da ga sam odradi u svom kolektivu što je on uznemireno odbio uz kratko obrazloženje ‘Jesi li ti normalan? Pa ja imam reizbor ove godine!’. Jasno je, dakle, da danas ravnatelj teško da će biti ‘pedagoški rukovoditelj’, to je preriskantno, poručio je Paić.
‘Znam neke ravnatelje koji zaista ne poznaju svoj posao i godinama rade ‘nebuloze’, a da nitko nikada nije službeno niti detektirao niti sankcionirao propuste. Jasno je kamo to vodi’
Kada su u pitanju mandati ravnatelja u Hrvatskom školstvu, Paić smatra da nije bitno da se taj broj mandata ograniči nego je bitnije da ravnatelj dobro radi svoj posao, a koliko dugo će ga raditi, to je manje bitno.
– Dobar ravnatelj s dovoljno iskustva može davati sve više, loš ravnatelj ne treba više od jednog mandata. Pitanje je kako pomoći da netko bude dobar ravnatelj i kako postaviti mehanizme kontrole da bi se detektiralo loš rad. Nekada su postojali takozvani ‘tepih pregledi’ od kojih su ravnatelji i ne samo oni strepili jer se sve pročešljavalo. Danas poznam neke ravnatelje koji zaista ne poznaju svoj posao i godinama rade ‘nebuloze’, a da nitko nikada nije službeno niti detektirao niti sankcionirao propuste. Jasno je kamo to vodi, navodi Paić.
‘Mnogi učitelji danas postaju ravnatelji bez nužnih kompetencija i bez ikakve pripreme’
Čvrsto se zalaže za to da se uvede licenciranje ravnatelja i profesora u Hrvatskoj, ali, kaže, ni to nije dovoljno.
– Činjenica je da mnogi učitelji danas postaju ravnatelji bez nužnih kompetencija i bez ikakve pripreme. Vrlo često su to učitelji čiji matični studij nije dao dovoljno pedagoškog obrazovanja (vjeroučitelji, TZK …). Činjenica je također da u sustavu ne postoje radna mjesta uskih specijalizacija ili pomoćnici za pojedina područja, a od ravnatelja se očekuje da bude kompetentan za sva područja, pedagoški, menadžer, pravnik… Neadekvatna priprema, insuficijentna edukacija, nepostojanje mentorskog praćenja, nepostojanje licence i najvažnije periodičkog pregleda u prvom mandatu neminovno otežava rad ravnatelja i dovodi do niza propusta, smatra ravnatelj Paić.
Osnovna škola Nedelišće najveća je škola kojoj je osnivač međimurska županija, no Paić upozorava da bi se to ubrzo moglo promijeniti zbog jednog problema.
– Pad učenika je izuzetno veliki. Prije 15-ak godina imali smo 911 učenika, a danas smo pali na 560. Izgubili smo gotovo jednu omanju školu. Razlozi su osim onih općih (iseljavanje, niski natalitet) i neadekvatna lokalna politika koja nije stvarala preduvjete za ostanak mladih poput otvaranja gradilišta, nove ulice, stanogradnja, dogradnja škole, jaslice i slično, naglašava Paić.
Najbolnija točka njegovog ravnateljstva je rekonstrukcija školske zgrade, a želja mu je u posljednjem mandatu to promijeniti
Iako su prošle godine dovršeni radovi na rekonstrukciji OŠ Nedelišće vrijedni pola milijuna kuna. Uređen je ulaz i prizemlje školske zgrade no, Paić kaže kako mu je upravo ta rekonstrukcija najbolnija točka njegovog ravnateljstva.
– Već u prvom mandatu izradio sam Strategiju razvoja OŠ Nedelišće koja je predviđala: izgradnju nove PŠ Pušćine i rekonstrukciju PŠ Dunjkovec radi jednosmjenske nastave i produženog boravka. Nakon tog je predviđena dogradnja i rekonstrukcija MŠ Nedelišće. Prve dvije investicije su vrlo brzo realizirane. Za dogradnju i rekonstrukciju matične škole već 2006. godine imao sam projekte i građevinsku dozvolu. Nažalost, od tada do danas ništa se nije napravilo. Za objašnjenje zašto bilo bi potrebno napisati elaborat, pa ću samo reći da je to rezultat različitih interesnih skupina koje imaju svoje viđenje kako to riješiti, a rezultat je da se ništa nije riješilo. Upravo stoga inzistirao sam da se do konačnog rješenja postepeno otklanjaju najkritičnije stvari pa smo prošle godine rekonstruirali ulaz u školu čime smo dobili 2 kancelarije za logopeda i računovođu te prostoriju za primanje roditelja. Sretni smo zbog ove investicije, ali ona nije dotaknula suštinski problem, a to je da za 22 odjela i posebni odjel imamo samo deset adekvatnih učionica i bez pratećih prostora kao što su kabineti, blagovaona, knjižnica, lift, hol,… Dakle, i dalje kao najveća škola nemamo dovoljno učionica niti za rad u dvije smjene. Želio bih završiti ovaj zadnji mandat rješavanjem ovog problema, zaželio je ravnatelj Paić.
Galerija 2 Fotografija
Otvori‘Najponosniji sam činjenicom da se sve srednje škole ‘otimaju’ za naše učenike jer znaju da iza ocjena stoji adekvatno znanje’
No, ono čime se Paić najviše ponosi jest njegov trud da OŠ Nedelišće ima status jedne od kvalitetnijih škola u Međimurju, ali i šire.
– Tijekom rada u OŠ Nedelišće kao ravnatelj nastojao sam posebnu brigu voditi o promicanju kvalitete i izvrsnosti kroz suvremene metode rada te promicanju profesionalnih i pozitivnih međuljudskih odnosa. Veliki napor ulažemo u opremanje škole suvremenim nastavnim pomagalima tako da je OŠ Nedelišće jedna od najbolje opremljenih škola u Međimurju. Osobito to vrijedi za IKT opremljenost, a kao ilustraciju navodim da škola ima vlastiti server i domenu te stalnu VPN vezu svih zaposlenika sa serverom. Isto vrijedi i za školsku knjižnicu koja vjerojatno raspolaže s najvećim brojem knjiga u ovom dijelu Hrvatske. Ipak, najponosniji sam činjenicom da se sve srednje škole ‘otimaju’ za naše učenike jer znaju da iza ocjena stoji adekvatno znanje, što je posljedica profesionalnog rada naših učitelja, rekao je ravnatelj Paić.
Osim toga, Paić se može ponositi i svojim vlastitim izumom, odnosno simulatorom sferno-astronomskih pojava.
– Kako sam zaljubljenik u Astronomiju još od srednjoškolskih dana, bilo je prirodno da u OŠ Nedelišće osnujem astronomsku grupu. S obzirom na to da je razumijevanje astronomije poprilično zahtjevno, osobito ako se radi o sfernoj astronomiji koja podrazumijeva visok stupanj apstrakcije da bi se shvatile posljedice proizašle iz odnosa raznih imaginarnih ravnina (ravnina horizonta, ekvatora, ekliptike, galaktike) osmislio sam učilo „SSAP“ (Simulator sferno-astronomskih pojava) na kojemu se zorno može simulirati kretanje zemlje za svaki dan u godini za promatrača na željenoj geografskoj širini i sve posljedice koje iz toga proizlaze (izmjene i trajanje dana i noći za svaki dan u godini, visina i kut Sunca, izmjena godišnjih doba, ravnodnevice i solsticiji, položaj i vrijeme izlaska i kretanja svake zvijezde tijekom noći …). I onda su učenici sve to mogli sami vidjeti i ono teško postalo je lako. Nagrade na sajmovima inovacija samo su nus posljedica primarne ideje. Žao mi je samo što, iako sam dobio podršku AZZO i stručne javnosti, nisam uspio naći načina da se učilo masovno proizvede za sve škole. Ručno sam izradio 10 tih učila i podijelio međimurskim školama, ispričao nam je Paić.
Nastavnik tjelesnog iz OŠ Nedelišće 2014. je priveden zbog bludnih radnji nad učenicama – postupak je još uvijek u tijeku, a nastavnik je pod suspenzijom
Tijekom 30 godina na poziciji ravnatelja, nemoguće je proći kroz mandate bez nekoliko problema. Jedan od tih problema za Paića dogodio se 2014. godine koji je završio i u medijima. Radi se o slučaju nastavnika tjelesnog koji je bio priveden zbog sumnje da je počinio bludne radnje nad učenicama.
– Nažalost, u skladu s našom sudskom praksom, postupak protiv učitelja još nije okončan jer se prvostupanjska presuda poništavala već tri puta i vraćana na ponovno suđenje. Zbog te činjenice o tome ne mogu iznositi nikakve komentare, jer je postupak još u tijeku. Učitelj je i dalje pod suspenzijom tj. ne radi, objasnio je Paić.
Kao zaključak svog radnog vijeka u školstvu Paić je kratko oporučio: ‘Osnovni uvjet da postanete ravnatelj s 30 ili više godina staža je da – ostanete živi’.
Više tekstova iz rubrike Najdugovječniji ravnatelj čitajte na poveznicama ispod:
[Najdugovječniji ravnatelj] Postao je ravnatelj s 34, usred rata, a onda transformirao školu