Nakon 24 godine promijenjen pravilnik: Odsad više razina napredovanja učitelja
Godinu dana od njegove najave, Ministarstvo znanosti i obrazovanja donijelo je novi Pravilnik o napredovanju nastavnika. Inicijalno zamišljen ‘u paketu’ s pravilnikom o nagrađivanju, donesen je ipak zasebno s obzirom na zahtjeve iz javne rasprave. Novi Pravilnik donešen je nakon pune 24 godine, a kako poručuju iz Ministarstva, donosi suvremene kriterije za napredovanje koji naglasak stavljaju na pedagoške kompetencije i uspješan rad s učenicima, ali i rad na projektima u području odgoja i obrazovanja te unaprjeđenju sustava obrazovanja.
Početkom lipnja 2018. godine u Ministarstvu obrazovanja predstavljena je inicijativa izrade i donošenja novoga pravilnika o nagrađivanju i napredovanju nastavnika. Nešto više od godinu dana kasnije, nagrađivanje i napredovanje nastavnika definirano je novim pravilnicima, iako ne jednim kako je najavljivano, već dvama zasebnim pravnilnicima.
Suvremeni kriteriji za napredovanje
U svibnju je donešen Pravilnik o nagrađivanju učitelja, a iz MZO-a danas javljaju o novom, friško donešenom Pravilniku o napredovanju i to nakon 24 godine. Poručuju kako novi Pravilnik donosi suvremene kriterije za napredovanje koji naglasak stavljaju na pedagoške kompetencije i uspješan rad s učenicima, ali i rad na projektima u području odgoja i obrazovanja te unaprjeđenju sustava obrazovanja.
Prema inačici Pravilnika s javnog savjetovanja, bitna je novost da novi Pravilnik osim dosadašnja dva zvanja (mentor, savjetnik) uvodi i treće zvanje, ono izvrsnog savjetnika. Drugim riječima, od sada postoje tri razine napredovanja u zvanje: mentor, savjetnik i izvrstan savjetnik, koje se primjenjuju na odgojno-obrazovne radnike. Pravilnik definira obveze praćenja rada, koje se ujedno koriste i u prikupljanju bodova za sljedeće napredovanje, a prvi puta uvodi se i mogućnost napredovanja ravnatelja.
Samostalna prijava kandidata za napredovanje
Pravilnikom je omogućeno samostalno prijavljivanje kandidata za napredovanje te je promijenjena procedura kako bi se povećala objektivnost postupka napredovanja, odnosno smanjio utjecaj samo jedne osobe što je, poručuju iz Ministarstva, i antikorupcijska mjera s obzirom na to da o napredovanju odsada odlučuje tročlano povjerenstvo.
– Ovo je još jedna u nizu aktivnosti usmjerena na poticanje izvrsnosti. Nakon Pravilnika o nagrađivanju koji je kao poseban dokument donesen u svibnju kako bismo na vrijeme prikupili prijedloge i nagradili najbolje učitelje, donijeli smo već ove godine i ovaj pravilnik koji je ujedno i prvi od pet pravilnika koji su dio paketa administrativnog rasterećenja koji smo najavili prošli tjedan. Suvremeni kriteriji za napredovanje te mogućnost napredovanja za ravnatelje samo su neke od novosti ovog pravilnika, poručuje resorna ministrica Blaženka Divjak, dodajući kako će novi Pravilnik izgraditi eko-sustav izvrsnosti.
Pravilnik uvodi mogućnost trajnog zadržavanja zvanja na temelju sljedećih kriterija:
- tri puta izabran u izvrsnog savjetnika,
- četiri puta izabran u savjetnika prema prošlom pravilniku te
- više od 35 godina rada u obrazovanju.
Uvodi se računalni sustav koji će bilježiti profesionalni razvoj nastavnika i učitelja
Izbor u treće i najviše zvanje izvrsnog savjetnika bit će omogućeno kada se promijeni Uredba o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova u javnim službama. Pravilnik uvodi i sustav za praćenje profesionalnog razvoja (računalni sustav) koji omogućava bilježenje i praćenje profesionalnoga razvoja odgojno-obrazovnih radnika. Sustav uz automatsko evidentiranje stručnih usavršavanja koji se u njemu objavljuju omogućava i individualno evidentiranje e-portfolija profesionalnoga razvoja. Kako tvrde iz Ministarstva, postupak pokretanja napredovanja više neće uključivati slanje velikih količina dokumenata u papirnatome obliku, neće biti potrebno ispisivati potvrde o stručnom usavršavanju niti ostale dokumente koji postoje u elektroničkome obliku, a stručno povjerenstvo pristupat će dokumentaciji raznim računalnim sustavima te eventualno neke
dodatne prikupljati u digitalnome obliku putem online obrazaca.
Kao i Pravilnik o nagrađivanju, i Pravilnik o napredovanju izrađen je tzv. ‘bottom-up’ pristupom. Najprije je prikupljeno više od 1.300 prijedloga odgojno-obrazovnih radnika, a dodatno je dorađen nakon javne rasprave u kojoj je pristiglo 1.884 komentara.