Pretraga

Nakon nacionalnih ispita škola pokrenula novi model nastave: Učenike dijele u ‘naprednu’ i ‘osnovnu’ skupinu

U Hrvatskoj se već godinama provlači pitanje kvalitete nastavnog procesa, osobito u osnovnim školama. Uz to, mnogi se poznavatelji prilika u obrazovanju pitaju i kako će škole iskoristiti rezultate nacionalnih ispita za poboljšanje svog rada. Iskoristiti su ih odlučili u Osnovnoj školi Sibinjskih žrtava u Sibinju. Ondje provode model po kojemu određene predmete učenici slušaju podijeljeni u dvije skupine – ‘osnovna’ i ‘napredna’.

Osnovna škola Sibinjskih žrtava i njen ravnatelj Josip Šišmanović

Ravnatelj Osnovne škole u Sibinju, Josip Šišmanović | foto: screenshot-YouTube, Oš Sibinjskih žrtava-Facebook

Odluka ravnatelja osnovne škole u Sibinju da učenike nekoliko razreda podijeli na dvije skupine ‘osnovnu’ i ‘naprednu’ te da, ovisno o tim skupinama, slušaju nastavu koja je prilagođena njihovim mogućnostima, podigla je mnogima obrve. Pa smo odlučili o svemu priupitati ravnatelja te škole, Josipa Šišmanovića. Tvrdi da se taj model, za sada, pokazao kao dobar te da je on rezultat pokušaja prilagođavanja nastave na različite potrebe njihovih učenika, ali i maksimalnog iskorištavanja nastavnog sata kako bi se postigli što bolji rezultati.

Ravnatelju Šišmanoviću smo postavili još nekoliko pitanja kako bi svima približio određene pojedinosti oko ovog modela uključujući i to kako su uopće došli na tu ideju, kako točno izgleda izvođenje nastave, ali i kako su na to reagirali učenici te kakva je, općenito, atmosfera u razredima.

Za formiranje skupina iskoristili rezultate nacionalnih ispita

Za početak, ideja formiranja ‘napredne’ i ‘osnovne’ skupine došla je nakon što je Tim za kvalitetu analizirao rezultate nacionalnih ispita za koje je ravnatelj rekao kako nisu bili idealni, ali nisu bili ni loši, no da su smatrali kako njihovi učenici mogu postići više pa su, kroz sjednice školskog Tima za kvalitetu, tražili rješenja za ovu situaciju.

Osim što, su skupine formirane na temelju rezultata učenika, utjecaj u tome imala su i mišljenja razrednika koji najbolje poznaju svoju djecu.

– Možda se nekome naš model čini jednostavan, ali iza njega stoje sati razgovora i promišljanja. Navedene skupine smatram početnima jer je sve prepušteno učeniku i njegovim mogućnostima. Ukoliko u bilo kojem trenutku učenik ili mi pomislimo kako je za njegov daljnji razvoj bolji rad u drugoj skupini, prelazak je moguć, objašnjava ravnatelj.

Izdvojeni članak
učionica u mraku

Imamo popis 7 bitnih stvari koje se ove godine moraju promijeniti u obrazovanju

Pristup nastavnika je drugačiji

S obzirom na to da se model nastave u skupinama ‘osnovna’ i ‘napredna’ provodi za predmete matematika, fizika i kemija, zanimalo nas je postoji li razlika u gradivu.

– Razlike u samom nastavnom gradivu nema, ali ima u pristupu nastavnika. Veće predznanje u ‘naprednoj’  skupini omogućava od početka sata rad na višoj razini pa se često događa da učenici u okviru redovnog sata riješe i zadatke koje bi inače rješavali na dodatnoj nastavi. S druge strane, omogućili smo drugoj skupini zadržavanje na osnovnim zadatcima gotovo cijeli sat ukoliko je to potrebno. Dakle, nastojimo da naši učenici pošteno zarade i svoju dvojku, trojku, četvorku i peticu te da iza tih ocjena stoji znanje, objašnjava ravnatelj Šišmanović.

Osim nastave za navedena tri predmeta koja je podijeljena u skupine po uspjehu, postoji i podjela u nastavi za tjelesni, ali ona se odnosi na spol i ravnatelj smatra kako su i s tom podjelom dobro postupili.

– U idealnim uvjetima, djevojčicama bi trebala predavati nastavnica, ali kako idealni uvjeti ne postoje, mi smo se nastojali približiti koliko god možemo. Naše okolnosti su ovakve – ruralna sredina bez sportskih klubova za djevojčice, a razredi premali kako bi se u njima mogle oformiti ekipe. Ovo je bio jedini izlaz i rješenje, govori ravnatelj.

Dodao je i kako je dokaz da je ta podjela dobra broj završnica natjecanja u kojima su prošle godine sudjelovali njihovi učenici.

– Na koncu su u svim završnicama igrali protiv učenika iz većih gradova koji treniraju u klubovima. Nismo sve pobijedili, ali smo stekli ogromno iskustvo, pojašnjava.

Sportsko natjecanje učenika Osnovne škole Sibinjskih žrtava

Sportsko natjecanje učenika Osnovne škole Sibinjskih žrtava | foto: ravnatelj Josip Šišmanović

Kako je formirana nastava kada je riječ o nastavnicima i učionicama?

Slaganje rasporeda je uvijek složeno pitanje, a ravnatelj kaže kako se situacija dodatno zakomplicirala kada su, ove godine, petašima uveli grupe iz matematike. No, govori kako isti nastavnici predaju u obje grupe u različito vrijeme te je izvođenje takve nastave pojasnio na primjeru osmog razreda.

– Podijeljeni su učenici 8. A i C razreda. Dok je jedna grupa na predmetu Fizika, druga je na predmetu Kemija. Idući sat se mijenjaju. Tako je omogućeno učenicima da nesmetano mogu prelaziti iz skupine u skupinu, objašnjava.

Djeca se raduju podjeli

Kada je riječ o ovakvoj podjeli, mnogi su se zabrinuli za dobrobit djece, odnosno to kako će se osjećati oni učenici koji pripadnu ‘osnovnoj’ skupini i hoće li se, zbog toga, među djecom stvarati neke dublje podjele. No, ravnatelj govori kako s djecom zaista nema problema.

– Gledajući sve ove događaje koji su nastali u vezi ove naše podjele rekao bih kako nije problem u djeci. Nikada. Podjeli iz tjelesnog se raduju i to se danima unaprijed slažu ekipe i strategije kako će se igrati protiv drugog razreda. Po anketama, a i po razgovorima s njima mislim kako nemaju problem s tim podjelama. Djeca su iskrena i dobra bića i osjećaju kada se prema njima postupa nepravedno, a kada ne, govori nam Šišmanović.

Učenici Osnovne škole u Sibinju uređuju školsko dvorište

Učenici Osnovne škole u Sibinju | foto: ravnatelj Josip Šišmanović

Reakcije roditelja su pozitivne

Kako bi se djecu pripremilo i dodatno im pojasnilo na koji način će se izvršavati nastava u njihovoj školi, ravnatelj je obavio razgovore s roditeljima koji su potom svojoj djeci prenijeli važne informacije dok su daljnje razgovore s njima odradili nastavnici.

– Koristim priliku zahvaliti se roditeljima prošlogodišnjih osmaša što su vjerovali u nas i usudili se pokušati ovako nešto. Na koncu, roditelji su nam partneri i bez njih ništa, ističe ravnatelj.

Dodao je kako su njihovi učenici i roditelji dobri i pozitivni pa samim time nisu imali početnih problema.

– Nakon što školska godina krene i učenici se upoznaju, svi vide dobrobiti. Ne samo u znanju, već i u zbližavanju učenika sličnih interesa. Kako smo škola koja okuplja široko područje i različita naselja, često su razredi vrlo slični kao i za vrijeme razredne nastave (npr. učenici iz Sibinja su a i b razred, a iz Slatinika su c). Njihovi kontakti i interakcija su, u odnosu na prijašnja razdoblja, neusporedivi. Sklope se nova prijateljstva i poznanstva, a negativna rivalstva razreda polako nestaju, govori nam ravnatelj Šišmanović.

Izdvojeni članak
zgrada Osnovna škola Tina Ujevića izvana

Roditeljima šibenskih učenika prekipjelo: U sedam godina promijenili sedam razrednika

Uspjeh nakon prve godine podijeljene nastave

Uspjeh nakon prve godine provođenja ovakvog modela nastave ravnatelj smatra pravim malim čudom jer su rezultati nacionalnih ispita, koje su dobili na uvid, pokazali kako se ova škola, svojim uspjehom približila rezultatima nacionalnog prosjeka, a u fizici je bila čak i iznad prosjeka.

–  Zahvaljujući radu cijelog kolektiva, roditelja i učenika možemo reći kako smo probali bolje i uspjeli, ponosno nam govori ravnatelj Šišmanović.