Napredne radionice iz kemije odvijaju se i dalje: Kod učenika potiču znatiželju i sposobnost primjećivanja detalja
Da kemija može biti zabavna, dokazuje Tomislav Portada s Instituta Ruđer Bošković. Na njegovim radionicama učenici, između ostalog, uče i kako analizom pogoditi koja je sol u vodi. U održavanju radionica nisu ih omele ni epidemiološke mjere – radionice se održavaju online, no Portada napominje kako su one ipak tek nadomjestak za stvarni praktični rad u školskom kemijskom kabinetu.
screenshot: IRB- Popularizacijom kemije i radom s darovitim učenicima bavim se zadnjih dvadesetak godina, a naročito intenzivno zadnjih 4 – 5 godina, kada sam pokrenuo vlastiti projekt Kemijsko-inženjerske radionice HKDI-ja, u sklopu kojega organiziram ljetne, jesenske i zimske škole kemije za srednjoškolce u Rijeci, Varaždinu i Osijeku, kao i niz pojedinačnih predavanja i radionica za širi spektar publike u gradovima diljem Hrvatske, kaže doc. dr. sc. Tomislav Portada.
Znanstvenik s Instituta Ruđer Bošković u subotu prijepodne održao je još jednu popularnu on-line radionicu iz kemije za srednjoškolce pod naslovom ‘Analizom pogodi koja je sol u vodi’.
Radionicu iz ciklusa ‘Kemijsko-inženjerskih radionica HDKI-ja’ ovaj je put izveo s kolegom dr. sc. Zlatkom Brkljačom, a u radionici je sudjelovao rekordan broj polaznika, njih dvadeset i troje iz četiriju gradova: dvanaestero učenika iz Gimnazije Karlovac sa svojom profesoricom kemije Jasminkom Žižom, petero učenika iz Gimnazije Fran Galović Koprivnica sa svojom profesoricom Sanjom Mikulić, dvije polaznice Centra izvrsnosti iz kemije Varaždinske županije sa svojom profesoricom Mihaelom Vrbnjak Grđan te profesorica kemije iz Zagreba u mirovini Dubravka Turčinović.
Miješanjem otopina do zaključivanja o njihovom sastavu
Radionica je učenicima bila prilika da nauče nešto više od sadržaja koji se uče u okviru redovne nastave kemije, kao i primjer kako raditi interaktivnu nastavu s učenicima iz različitih razrednih odjeljenja, a da se pritom ne prekrši nijedna od protuepidemijskih preporuka i mjera. Učenicima se radionica svidjela, a voditelji su na kraju radionice najavili da će se slične aktivnosti nastaviti održavati i ubuduće.
– Radionicu Analizom pogodi koja je sol u vodi osmislio sam na temelju jednog od zadataka koji je bio zadan učenicima na Međunarodnoj kemijskoj olimpijadi 2016. godine u Gruziji. Radionica je do sada izvedena uživo tridesetak puta u gradovima i školama diljem Hrvatske, i svaki put je pomalo modificirana, tako da se sada već dosta razlikuje od izvornog zadatka. Osnovna ideja radionice je da učenici, polaznici radionice, dobiju plastične bočice s vodenim otopinama anorganskih soli nepoznatog sastava i stalak s epruvetama, pa trebaju dobro promišljenim miješanjem otopina u epruvetama i opažanjem promjena koje se pritom zbivaju zaključiti koja se otopina nalazi u kojoj bočici, prepričava autor radionice.
U početku je, nastavlja, tu radionicu izvodio pod naslovom Analiza vodenih otopina anorganskih soli, a sadašnji naslov smislio je moj kolega fizičar dr. rer. nat. Mislav Cvitković, organizator Festivala znanosti u Sinju, kada smo prije četiri godine prvi put dogovorili izvođenje radionice u sklopu Festivala za srednjoškolce iz Cetinske krajine. Od tada se radionice izvode svake godine na Festivalu znanosti u Sinju i među učenicima su jako popularne.
– Aktualna pandemija bolesti Covid-19 stavila je pred nas koji se bavimo popularizacijom znanosti i radom s darovitim učenicima velike izazove, jer su mogućnosti rada s miješanim grupama učenika zbog protuepidemijskih mjera znatno ograničene, a od početka ove nastavne godine i posve ukinute. Ne mogavši se pomiriti s takvom situacijom, došao sam na ideju da jednu svoju radionicu prilagodim za izvođenje na daljinu, i tako je nastala on-line verzija radionice Analizom pogodi koja je sol u vodi, koja je do sada izvedena četiri puta, a u tijeku su dogovori za nove radionice. Radionice se obično izvode subotom prijepodne, ali to nije strogo pravilo, kaže docent Portada.
Pokusi pred kamerom
Radionice su namijenjene ambicioznijim srednjoškolcima od 1. do 4. razreda, tj. onima koji imaju dobre ocjene iz kemije, sudjeluju na natjecanjima iz kemije i žele naučiti više od onoga što im se nudi u okviru redovne nastave.
– On-line radionica započinje mojim uvodnim predavanjem, u kojem učenicima objasnim pravila igre, a zatim se učenici pojedinačno javljanju i predlažu meni i mojem suvoditelju dr. sc. Zlatku Brkljači koje ćemo pokuse s otopinama nepoznatog sastava izvesti pred kamerom. Zatim zajedno promatramo i komentiramo opaženo i iz toga izvodimo zaključke o sastavu otopina, objašnjava znanstvenik kako izgleda jedna radionica.
Pitamo ga kako se učenici mogu prijaviti na radionice.
– Učenici koji bi htjeli sudjelovati u budućim radionicama mogu se javiti svojim nastavnicima kemije i predložiti im da se jave meni, pa da, ovisno o broju zainteresiranih i tehničkim mogućnostima, organiziramo radionicu za njihovu školu. Radionice su za učenike i škole u pravilu besplatne, jer se troškovi radionica financiraju iz projekta Kemijsko-inženjerske radionice HDKI-ja, odnosno dijelom od naših sponzora, a dijelom od sredstava koja temeljem natječaja dobivamo od Ministarstva znanosti i obrazovanja. Naravno, nećemo imati ništa protiv možebitnih dobrovoljnih priloga i donacija, dapače, kaže znanstvenik kojem smo dali priliku i da doda nešto za kraj.
– Na kraju želim naglasiti da koliko god ova radionica bila korisna i popularna, ona je ipak tek nadomjestak za stvarni praktični rad u školskom kemijskom kabinetu u situaciji kada zbog izvanrednih okolnosti takvu praktičnu nastavu ne možemo izvoditi, zaključuje Portada.