Nastavnici i roditelji, pozor: Izašle su smjernice za rad s darovitom djecom i učenicima
Nakon provedene javne rasprave Ministarstvo znanosti i obrazovanja objavilo je smjernice za rad s darovitom djecom i učenicima. One bi odgojno-obrazovnim radnicima, ali i roditeljima trebale pomoći u identifikaciji darovite djece, kao u i radu s njima.
Kako darovita djeca imaju specifične potrebe, sposobnosti i interese, za njihov je razvoj potrebno prilagoditi i programe u kojima rade. Iz Ministarstva znanosti i obrazovanja priopćeno je da su nakon javne rasprave objavljene smjernice za rad s darovitom djecom i učenicima.
One su namijenjene odgojiteljima, učiteljima, nastavnicima, stručnim suradnicima i ravnateljima predškolskih, osnovnoškolskih i srednjoškolskih ustanova, ostalim stručnjacima koji se bave darovitim osobama te roditeljima odnosno skrbnicima darovite djece.
– Smjernice proizlaze iz Nacionalnoga okvirnog kurikuluma za predškolski odgoj i obrazovanje te opće obvezno i srednjoškolsko obrazovanje, postoje paralelno sa Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama i Smjernicama za vrednovanje procesa učenja i ostvarenosti ishoda u osnovnoškolskome i srednjoškolskome odgoju i obrazovanju, a odnose se na odgojno-obrazovni rad s darovitima u svim razinama obrazovanja od predškolskoga, osnovnoškolskoga do srednjoškolskoga odgoja i obrazovanja. Navedenim trima dokumentima postiže se ravnoteža u brizi o djeci s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama, razrješava prijepor o tome treba li darovitima dodatna podrška u sustavu, ali i dvojbu o tome kako u odgoju i obrazovanju uskladiti načela jednakosti i izvrsnosti. Snažno zalaganje za izvrsnost nije u suprotnosti s načelom jednakosti jer ono znači jednake mogućnosti za sve, tj. da svakomu treba omogućiti jednake prilike za korištenje svojim potencijalima i za njihovo maksimalno razvijanje, stoji u priopćenju Ministarstva znanosti i obrazovanja.
Ističu i da ove smjernice u svojoj razradi daju prvo tumačenje općih vrijednosti i načela odgojno-obrazovnoga rada s darovitom djecom i učenicima, a zatim i upute za njihovu identifikaciju i utvrđivanje različitih vrsta i stupnjeva darovitosti.
Odgojno-obrazovni radnici i roditelji u dokumentu Ministarstva mogu pronaći i smjernice i opće upute za vrednovanje i izvješćivanje o postignućima i napredovanju darovite djece i učenika, a sastavi dio ovog dokumenta su i upute za ‘određenje uloga i zadaća pojedinih sudionika odgojno-obrazovnoga procesa u radu s darovitima, posebice tima za darovite svake odgojno-obrazovne ustanove’. U konačnici, navode iz Ministarstva, dokumentom su raspisani i prijedlozi mogućih oblika suradnje s roditeljima/skrbnicima u brizi i osiguravanju podrške razvoju darovitih.
U nastavku se nalaze smjernice za rad s darovitom djecom i učenicima, a ako vam dokument nije vidljiv, potrebno je osvježiti stranicu (tipka F5).