Nastavnici pokrenuli peticiju, traže ukidanje dopunskog rada: ‘Otvara vrata neradu i neredu’
Prema Zakonu o odgoju i obrazovanju, za učenika koji na kraju nastavne godine ima ocjenu nedovoljan iz najviše dva nastavna predmeta, škola je ‘dužna organizirati pomoć u učenju i nadoknađivanju znanja kroz dopunski nastavni rad koji je učenik dužan pohađati’. Nastavnička mreža ’45minuta’ pokrenula je peticiju kojom se traži ukidanje dopunskog rada.
Učenici koji iz najviše dva nastavna predmeta imaju zaključenu ocjenu nedovoljan, moraju na dopunski rad. Takva praksa provodi se od 2015. godine, a zamjena je za ljetni popravni rok
‘Šalje se potpuno pogrešna i nemotivirajuća poruka’
Nastavnička grupa ’45minuta’, koja na Facebooku broji 9.400 članova, pokrenula je peticiju kojom traži ukidanje tog dopunskoga rada, smatrajući da takva vrsta nastave ‘diskriminira redovite učenike i ne omogućuje jednako pravo na usvojenost sadržaja svim učenicima.’
– Učenicima koji su redovito prisustvovali redovnoj nastavi i imali mogućnost dopunske nastave, šalje se potpuno pogrešna i nemotivirajuća poruka. Poruka u kojoj kriteriji ne postoje i koja otvara vrata neradu i neredu u obrazovnom sustavu. Ministarstvo znanosti i obrazovanja treba nastojati vratiti prijašnje stanje u kojem su postojala dva popravna roka koja su učeniku i nastavniku omogućavala ujednačene kriterije tj. ispit pred tročlanim povjerenstvom što mu je dopunskim radom uskraćeno, stoji u tekstu peticije koju možete potpisati ovdje.
Uz navedeno, nastavnička grupa ’45minuta’ smatra da treba ‘jasno definirati i ujednačiti ostale poslove nastavnika kako ovaj općenit izraz ne bi otvarao prostor neujednačenim kriterijima zaduženja nastavnika.’
Dopunski rad uveden 2015.
Podsjetimo, od 2015. godine za učenike osnovnih i srednjih škola više ne postoji ljetni popravni rok. Te godine na snagu je stupila izmjena Zakona o odgoju i obrazovanju prema kojoj se za učenika koji na kraju nastavne godine ima nedovoljan iz najviše dva predmeta u školi mora organizirati dopunski rad. To bi trebala biti, piše u Zakonu, svojevrsna ‘pomoć u učenju i nadoknađivanju znanja, a učenik je dužan pohađati taj dopunski rad. Dopunski rad traje između 10 i 25 sati po predmetu i odvija se u okviru 40-satnog radnog tjedna.
U slučaju da učenik tijekom dopunskog nastavnog rada ostvari očekivane ishode, učitelj, odnosno nastavnik zaključuje mu prolaznu ocjenu. Ako se učeniku od četvrtog do osmog razreda osnovne škole i učeniku srednje škole nakon dopunskog nastavnog rada ne zaključi prolazna ocjena, učenik se upućuje na popravni ispit koji se održava krajem školske godine, obično u kolovozu. Taj popravni ispit polaže se pred ispitnim povjerenstvom, a ocjena povjerenstva je konačna, piše u Zakonu.
Ukidanje dopusnog rada traži i Sindikat Preporod, koji će se s tim prijedlogom, kao i oko problema nerealnog ocjenjivanja tijekom online nastave, obratiti Radovanu Fuchsu.
– Nakon 35 nastavnih tjedana, osobito stresnih posljednjih, u dva do tri tjedna kada učitelji i nastavnici ne znaju ‘gdje im je glava’ od neophodnih ali i suvišnih administrativnih poslova, učitelje i nastavnike se zadužilo s više desetaka dopunskih nastavnih sati u kojima treba pokrpati rupe u znanju i s pozitivnom ocjenom učenika ispratiti u sljedeći razred. Pri tome ne samo da učitelje i nastavnike nitko nije ništa pitao, nego se odgovorni nisu zamarali ni pitanjem njegove provedivosti, a kamoli svrhovitošću i posljedicama, upozorio je predsjednik Sindikata Preporod, Željko Stipić.