Ne, vjeroučiteljica nije tražila osmaše da biraju između Srbina i redovnika: Radi se o međunarodno poznatom zadatku
Društvene mreže od jutra bruje o navodno spornom nastavnom listiću koji su dobili učenici osmog razreda Osnovne škole u Kastvu. No, zapravo se radi o međunarodno poznatom scenariju namijenjenom raspravi o predrasudama, a navedena je tema u škole ušla i kroz reformirani kurikulum vjeronauka. O svemu se naknadno očitovala i ravnateljica škole.
Društvenim je mrežama danas odjeknula fotografija navodno spornog lista s nastave Vjeronauka iz Osnovne škole Milan Brozović u Kastvu.
Sporni zadatak
“Ukrcavaš se na vlak na relaciji Zagreb-Indija. Put će trajati tjedan dana. Putuješ u kupeu s još tri osobe. Zamisli da dobiješ popis osoba koje možeš birati kao suputnike u svom kupeu”, počinje tako zadatak na radnom listiću za osmaše iz Kastva, a na popisu putnika koje učenici mogu birati su, među ostalim: homoseksualac, srpski vojnik iz Bosne, mladi umjetnik koji boluje od AIDS-a, Rom koji je tek izašao iz zatvora, hrvatski tajkun, stariji redovnik s biblijom u rukama, itd.
Učenici su, stoji na kraju listića, morali izabrati tri osobe s kojima bi željele putovati u istom kupeu, kao i tri s kojima to nikako ne bi željeli, a potom i objasniti svoj odabir navodeći razloge za i protiv. Na društvenim je mrežama taj zadatak naišao na brojne osude, a mnogi su ga okarakterizirali kao neprihvatljiv i nedopustiv. Istini za ruku, dobar dio medija ovu je vijest frejmao kao ili-ili situaciju u kojoj su učenici trebali birati hoće li sjediti pored Srbina ili redovnika.
Međunarodno poznat zadatak
No, zadatak o kojemu je cijela Hrvatska virtualno brujila od jutros zapravo nije takav kakvim ga je dio medija prikazao. U suštini, nije nikakav spektakl. Rezultat je to reforme obrazovanja, a predmetna je vježba, u kojoj su učenici morali odabrati suputnike te obrazložiti svoj izbor, međunarodno poznata pod nazivom – eurovlak ‘a la carte’.
Kako stoji i u publikaciji Europskog centra mladih, spomenuti je zadatak osmišljen kao svojevrsna aktivnost u promišljanju predrasuda u svakidašnjim situacijama. U tom se dokumentu nalazi i šablona scenarija u kojem se izrijekom spominju srpski vojnik iz Bosne, afrička žena koja prodaje kožne proizvode, rom koji je nedavno izašao iz zatvora, poljska prostitutka iz Berlina.
Vježba je zamišljena za rad u grupama do četrdeset učenika, a uz scenarij u navedenom su dokumentu pomno ispisane i upute za nastavnika, odnosno moderatora koji će provoditi navedenu aktivnost. Više o tome možete pročitati u spomenutom dokumentu (str. 78-80).
Kakve to veze ima s vjeronaukom?
Mnogi si možda i nakon ovoga pojašnjenja postavljaju pitanje – kakve veze to ima s nastavom vjeronauka u osmom razredu osnovne škole? Kako je prvi primijetio Telegram, u nastavnom kurikulumu tog predmeta kojega je prije dvije godine donijela administracija ministrice Blaženke Divjak, nalaze se i ishodi učenja prema pojedinim tematskim cjelinama. Tako prema jednom od ishoda učenja, piše Telegram, učenik osmog razreda “prepoznaje i analizira današnje predrasude prema ljudima te u svjetlu Isusova odnosa prema drugima prosuđuje vlastite stavove i ponašanja u svom okruženju”.
Jasno, ovdje itekako ima prostora za raspravu o tome treba li se tema predrasuda poučavati baš na vjeronauku i postoji li neki adekvatniji predmet, ako ni zbog čega, onda zbog toga što su ovo sadržaji koji su od interesa za svu djecu, a ne samo onu koja pohađaju nastavu katoličkog vjeronauka. Isto tako ovdje bi se moglo raspravljati i o odabiru stereotipa koji su se našli na popisu putnika. Međutim, zadatak po sebi nije problematičan, a to dokazuju i brojni međunarodni dokumenti koji ga koriste kao ogledni primjerak za problematiziranje i diskusiju o predrasudama u društvu.
Očitovala se i škola
Danas poslijepodne stiglo je i očitovanje ravnateljice Osnovne škole u Kastvu Sandre Krpan. Kaže da je telefonski razgovarala s vjeroučiteljicom, nakon čega je od nje zatražila pisano očitovanje. U razgovor su, ističe u dopisu ravnateljica Krpan, uključena i socijalna pedagoginja jer sadržaj ocjenjuju kao neprimjeren premda vjeroučiteljica tvrdi da je nastavni listić upotrijebila kako bi učenike naučila da ne trebaju imati predrasude.
“Apsolutno kao škola zalažemo se za mir i toleranciju i uvažavanje različitosti i upravo tome svakodnevno poučavamo naše učenike i neizmjerno nam je žao ukoliko je došlo do iznošenja neprimjerenih poruka prema našim učenicima. O svemu navedenom obavijestit ćemo i Ministarstvo znanosti i obrazovanja, Riječku nadbiskupiju, zatražiti stručno-pedagoški nadzor te postupiti sukladno pravilnicima i Zakonu nakon utvrđenog potpunog činjeničnog stanja”, stoji u dopisu ravnateljice.
‘To je jedan od boljih načina poučavanja’
Novinarka Telegrama razgovarala je s Miljenkom Hajdarovićem, nastavnikom koji je osim što ima iskustva u podučavanju građanskog odgoja, bio jedan od suradnika na reformi obrazovanja tijekom 2015. i 2016. godine.
– To je zapravo jedan od boljih načina poučavanja jer učenici već imaju određeni moralni kompas ili znaju što se od njih očekuje, a ovdje ih se dovede u situaciju gdje se uživljavaju u zamišljenu situaciju. Ako nastavnik dobro izvede vježbu, učenici će osvijestiti svoj izbor i identificirati stereotipe koji su ih vodili pri izboru, rekao je Hajdarović za Telegram.
Ključno je, piše Telegram, kako nastavnik vježbu izvodi i, uzevši obzir velik broj nastavnika i raznolikih metoda poučavanja, zaista je nemoguće znati kako će koji vježbu eurovlaka izvesti. Ona tako može poći po krivu ako netko pokuša progurati svoje svjetonazore, ali može i treba bi biti dobar način poučavanja učenika o suzbijanju predrasuda.