Ustaljeni načini školske obrade književnih klasika i dalje su, čini se, sastavni dio nastave književnosti u nemalo srednjih škola. No, ima nastavnika koji svojim inovativnim metodama poučavanja mogu poslužiti kao dobar primjer kolegama. Jedna od takvih je i Željka Župan Vuksan, profesorica hrvatskog jezika i fakultativne nastave Dramskog odgoja u Gimnaziji Sesvete. Njeni učenici prvi su imali ocjenu iz tog predmeta, a barem na jedan dio sata Hrvatskog profesorica redovito uklapa dramske tehnike koje učenicima približavaju kanon. Sutra se pak ondje održava prava Drama u Sesvetama, niz radionica kojima se žele razmijeniti iskustva o ovoj uspješnoj nastavnoj praksi.
U Gimnaziji Sesvete sutra se održava prava #Drama. Ne, nije riječ o signalu za uzbunu, kako bi se iz naziva moglo iščitati nego o nizu dramsko-pedagoških radionica.
Inicijator je i voditelj projekta profesorica Željka Župan Vuksan iz Gimnazije Sesvete. Projekt je prvenstveno namijenjen nastavnicima i voditeljima radionica, odnosno, polaznicima Poslijediplomskog specijalističkog studija dramske pedagogije. Ipak, u Dan dramskog odgoja su se ravnopravno uključili i brojni učenici.
Prvi su imali Dramski odgoj: On učenike priprema za život, čini ih kritičkim čitateljima
Kako profesorica Župan Vuksan već više od godine dana provodi fakultativnu nastavu Dramskog odgoja iz kojeg su njeni učenici prvi imali ocjene, provedba projekta bio je logičan korak u širenju uspješnih tehnika koje koristi i u podučavanju književnosti i jezika.
– Cilj projekta Drama u Sesvetama je razmjena iskustva, novih ideja, upoznavanje s dramskim metodama i tehnikama koji su modernom nastavniku neizostavan alat za rad. Želimo naglasiti da dramski odgoj ne stvara glumce već učenika priprema za život, pruža iskustveno učenje, razvija kritičko mišljenje, jača komunikacijske vještine, samopouzdanje, empatiju, njeguje timski rad, kaže nam profesorica Župan Vuksan.
Dramski odgoj, kao i dramske metode i tehnike, dio su europske nastavne prakse, tvrdi profesorica.
Učeniku omogućuju aktivno sudjelovanje na nastavi, kritičko iščitavanje tekstova te slobodnu interpretaciju djela. Koristeći različite dramske metode, učenici s nastavnikom grade vlastiti osmišljeni svijet, oblikuju priču i konstruiraju književne likove. U razredu se tako klasična djela mladima približavaju i aktualiziraju.
Gosti iz dvaju gradova i četiri radionice
Nastavnici koji su već htjeli primjenjivati ovakve metode podučavanja, do nedavno su se u tome morali sami usavršavali na ponekim radionicama i kampovima. Tek je 2015. godine na Učiteljskom fakultetu pokrenut Poslijediplomski specijalistički studij dramske pedagogije. Upravo predavači sutrašnjih radionica, kao i profesorica Župan Vuksan, pripadaju prvoj generaciji dramskih pedagoga.
Program će otvoriti učenici dramskog odgoja iz Srednje škole Isidora Kršnjavog Našice svojom predstavom Tko priča moju priču. U Sesvete također dolazi Dramska skupina Ozana iz Visokog, a cijelom će događaju prisustvovati i učenici Gimnazije.
Dan Dramskog odgoja počinje sutra u 14 sati, a sastoji se od četiriju radionica.
Procesnom dramom klasici se lakše povezuju i aktualiziraju
Prva je na rasporedu radionica Nikoline Marinić pod nazivom Improvizacijske vježbe u nastavi. Njom se nastavnike želi potaknuti na drugačiji pristup obrade lektira i proučavanja književnosti. Također, želi ih se osvijestiti da improvizacijske vježbe kod učenika potiču kreativnost, kritičko mišljenje i komunikacijske vješine.
Nakon nje slijedi radionica Maše Rimac Jurinović zanimljiva imena Od Homera do Penelopeje – procesnom dramom do kritičkog čitatelja.
Budući da nam se učinilo da bi spajanje antičkog djela sa suvremenim romanom Penelopejom Margaret Atwood učenicima moglo biti zanimljivo, upitali smo voditeljicu radionice Rimac Jurinović što ona sadržava te što podrazumijeva pojam procesne drame.
– Procesna je drama dramsko-pedagoška metoda, odnosno složeni oblik rada s čvrsto postavljenom unutarnjom strukturom i jasno određenim ciljevima. Sudionici s voditeljem suradnički grade zamišljeni svijet i oblikuju priču. Bitno je obilježje procesne drame da nije namijenjena izvođenju pred publikom, ističe Rimac Jurinović.
Kako kaže, radionica koju vodi namijenjena je učenicima, ali i profesoricama Hrvatskoga jezika. Svrha joj je učenike potaknuti na čitanje, ali i približiti učenicima klasično djelo jer postoje razlozi zbog kojih Homer jest kanon. Njegova djela i danas nude materijal za promišljanje o važnim temama, posebice kada junačku priču odmaknemo od tradicionalnoga gledišta.
Tako će tijekom radionice raspravom i promišljanjem zajednički pokazati da je kanonsko djelo o dugogodišnjem povratku opjevanog Homerova junaka moguće propitkivati iz Penelopine perspektive, kao i perspektive suvremenog ženskog pisma.
Konstruiranje umjesto rekonstruiranja književnog lika
Ništa manje zanimljiva učenicima, izgleda, neće biti ni radionica Ive Nemec Tajna crvene cipele.
Riječ je o pristupu koji učenicima dopušta da umjesto rekonstruiranja književnog lika sami izgrade svoje viđenje o njemu. Kao i prethodno spomenute radionice, i ova za cilj ima potaknuti nastavnike da među učenicima potaknu slobodnu interpretaciju. Također, ona osvješćuje koje sve detalje o liku učenici mogu dobiti školskom interpretacijom književnog teksta.
Naposljetku će ovog zanimljivog dana Marin Bukvić na radionici Ne glumi, budi! učenicima približiti osnovne postavke realizma te prikazati utjecaj tog razdoblja na povijest kazališta i ono što je gluma danas.
– Projekt Drama u Sesvetama održava se ove godine prvi put, ali sudeći po odazivu kolega i učenika vjerujemo da će postati tradicionalno godišnje okupljanje dramskih pedagoga, voditelja i polaznika školskih dramskih skupina. Sretni smo što je odaziv među učenicima također velik i što žele sudjelovati, poručuje profesorica Župan Vuksan.
Raspored radionica možete pogledati na fotografiji ispod.