Ništa od ocjenjivanja nastavnika od 1. siječnja: Fuchs kaže da još nije gotov pravilnik
Ocjenjivanje nastavnika se ipak neće početi provoditi 1. siječnja, potvrdio je ministar obrazovanja u nedjelju. Iako su iz Ministarstva obrazovanja ranije poručili dovoljna uredba Vlade, iz ministarstva rada tada su nam potvrdili da MZOM kao nadležno ministarstvo treba izraditi pravilnik u kojemu će navesti sve kriterije za ocjenjivanje i poslati ih sindikatima koji su u subotu prosvjedovali protiv ovog prijedloga. No, taj pravilnik još nije donesen tek predstoje razgovori o njemu.
Nakon ‘Adventskog prosvjeda‘ u subotu, nezadovoljstvo nastavnika je u nedjelju prokomentirao Ministar znanosti, obrazovanja i mladih Radovan Fuchs. Kao što smo ranije pisali, u organizaciji prosvjeda su sudjelovala tri od četiri sindikata zaposlenih u znanosti i obrazovanju, odnosno Sindikat Preporod, Nezavisni sindikat znanosti i visokog obrazovanja (NSZVO) te Nezavisni sindikat zaposlenih u srednjim školama (NSZSŠ). U prosvjedu su se istaknula nezadovoljstva nastavnika oko najavljenog ocjenjivanja zaposlenih u obrazovnom sustavu. Međutim, Fuchs je u razgovoru za središnji dnevnik HRT-a u nedjelju istaknuo da ocjenjivanje nastavnika neće početi 1. siječnja, iako to predviđa Zakon.
U MZMO-u su nam prvo rekli da je dovoljna samo uredba: Sad ipak rade na pravilniku kojeg još nema
Fuchs je rekao da se uredba o ocjenjivanju ne može primijeniti jer u MZOM-u tek trebaju ‘donijeti pravilnike na osnovu kojih će se ocjenjivanje raditi u pojedinim segmentima’. No, o izgledu i odredbama tih pravilnika još treba razgovarati te Fuchs postoji da će do odluke o ocjenjivanju proći još neko vrijeme.
– Tako dugo dok se ti pravilnici ne donesu ocjenjivanje u školama ne može ni početi. Pravilnika još uvijek nema, mi radimo na tim pravilnicima, rekao je Fuchs, prenosi hrt.hr.
Ipak, valja istaknuti da prvi čovjek MZOM-a sada priča malo drugačiju priču, nego što su nam u rujnu ove godine. Naime, kada smo tada pitali MZOM u kojoj je fazi izrada Pravilnika za ocjenjivanje, iz MZOM-a su nam rekli da ‘kriterije i način ocjenjivanja učinkovitosti rada službenika i namještenika u svim javim službama propisuje Vlada uredbom na prijedlog tijela državne uprave nadležnog za rad’. Odnosno, iz njihovih odgovora se dalo naslutiti kako smatraju da izrada pravilnika nije potreba te su nas uputili da se za ovo pitanje dodatno javimo Ministarstvu rada. No, iz ministarstva rada su nam potvrdili da se MZOM ne može osloniti na uredbu, već treba donijeti kriterije za ocjenjivanje koji će biti popisani u pravilniku.
– S obzirom na to da je sustav javnih službi izrazito raznolik po pitanju poslova koji se obavljaju, Uredbom će se utvrditi opći kriteriji ocjenjivanja, pri čemu će se posebnosti za svako područje javnih službi dodatno razraditi pravilnicima koje priprema nadležno ministarstvo, a koje najbolje poznaje sustav svojih javnih službi. Pravilnici se dostavljaju na mišljenje sindikatima reprezentativnim za pregovaranje o sklapanju granskog kolektivnog ugovora za zaposlenike javnih službi u određenoj djelatnosti te udrugama sindikata više razine koje su reprezentativne za sudjelovanje u tripartitnim tijelima na nacionalnoj razini, rekli su nam tada iz Ministarstva rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike.
Fuchs o smanjenju satnice obveznih predmeta strukovnjacima: ‘Strukovna škola nije zamišljena da svi učenici nastave školovanje’
Fuchs se u razgovoru za HRT ponovno osvrnuo i na nezadovoljstvo u strukovnim školama, zbog smanjivanja broja sati predmeta koji su obvezni na državnoj maturi. Primjerice, za prvi strani jezik gdje je Fuchs prošli tjedan podigao buru prozivajući nastavnike stranih jezika da se žale jer se boje smanjenje satnice. Fuchs je u nedjelju dodatno pojasnio da se satnica stranih jezika može povećati u strukovnim zanimanjima gdje je strani jezik potreban, poput ugostiteljstva.
– Pod broj jedan, ispiti državne mature nisu ono čime strukovni učenici završavaju svoje školovanje. Državnu maturi polažu samo učenici gimnazija, a onaj tko želi nastaviti u visokom školstvu, taj mora položiti ispite državne mature. Strukovna škola nije niti zamišljena na način da ona obrazuje sve učenike tako da oni mogu nastaviti školovanje. Štoviše, mi imamo problem kod dobrog dijela tih učenika koji prođu, oni dosta često kasnije napuštaju školovanje u visokoškolskim institucijama jer im ipak fali dio gradiva, komentirao je Fuchs, prenosi hrt.hr.
Ministar obrazovanja je dodao i da bi bilo relativno jednostavno pretvoriti nacionalne ispite u prijemne za srednju školu. No, budući da bi to moglo biti prestresno samim učenicima, za sada nisu pošli u tom smjeru. Unatoč tome, Fuchs navodi da je velik broj učenika s 5.0 prosjekom problem s kojim se treba pozabaviti. No, smatra da su tu bitni sami nastavnici.
– Superodlikaši nastaju u školama i upravo procjena tih superodlikaša kad ih kompariramo kasnije s njihovim uspjesima daje nam sliku što se događa. Jesu li to realne ocjene ili nisu, a tko će bolje ocijeniti, tko zna bolje ocijeniti učenika nego nastavnici? Ja ih pozivam da daju realne ocjene i da ne podliježu nikakvim pritiscima, zaključio je Fuchs u nedjeljnom dnevniku, prenosi hrt.hr.