Od spolnog odgoja do street workout parka: Provjerili smo kako izgleda nastava novog predmeta u školama
Hrvatske škole sustavno nemaju zaseban predmet građanskog odgoja i obrazovanja. Teme koje bi takav predmet pokrivao obično se karakteriziraju kao ‘međupredmetne’. Ipak, postoji predmet Škola i zajednica koji je nalik građanskom odgoju i obrazovanju, a slušaju ga učenici drugog i trećeg razreda srednjih škola u Zagrebu te u Primorsko-goranskoj i Krapinsko-zagorskoj županiji. Cilj predmeta je da učenici prepoznaju neki problem u svojoj lokalnoj zajednici kojim se žele baviti te da do kraja godine zajedno pokušaju pronaći adekvatna rješenja. Stoga smo upitali nekoliko škola u kojima postoji taj predmet kojim se temama učenici bave.
Škola i zajednica predmet je koji slušaju učenici drugog i trećeg razreda srednjih škola triju županija, a na njemu nema usmenih i pisanih ispitivanja. Učenici sami prepoznaju problem ili pojavu koja ih brine u svojoj lokalnoj zajednici koji se potom rješava u 11 tematskih cjelina. Predmet mnogi uspoređuju s građanskim odgojem i obrazovanjem jer se dotiče i tema ekonomije, okoliša, medija, kulture i ljudskih prava.
‘Učenicima se otvaraju i mogućnosti za osobni razvoj’
Jedna od škola u kojoj učenici slušaju Školu i zajednicu je Gimnazija Sesvete. Tamo su učenici, objasnila nam je njihova voditeljica predmeta Sonja Jordanić Golub, detektirali nekoliko problema, a odlučili su se baviti nedostatkom sadržaja za mlade u Sesvetama. Za to su proveli istraživanje.
– Obuhvaćen je gotovo 791 sudionik. To su gotovo svi učenici Gimnazije Sesvete, Srednje škole Jelkovec te učenici osmih razreda sesvetskih osnovnih škola. Rezultati istraživanja potvrdili su našu tezu o nedostatku sadržaja za mlade. Mladi Sesvećani najviše bi voljeli, njih više od 55 posto, sudjelovati na sportskim turnirima, drive in kinu, filmskim projekcijama, glazbenim festivalima, stand up komedijama i pub kvizovima. Stotinjak učenika iskazalo je interes za sudjelovanje u volonterskim akcijama, noći kulture, grupama podrške za učenje i književnim večerama, naglasila je Jordanić Golub.
Objasnila nam je da su trenutno u fazi posjećivanja institucijama i udrugama koje su prepoznali kao utjecajne za njihov problem. To su, između ostalog, Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade, Odjel za programe sporta i Odjel za programe za mlade, Gradski ured za kulturu, međugradsku i međunarodnu suradnju i civilno društvo, Gradski ured za zdravstvo, Centar za mlade grada Zagreba te Narodno Sveučilište Sesvete. Planiraju suradnju i s Kućom ljudskih prava koja će im predstaviti rezultate istraživanja o suradnji škole i udruga.
– Dosadašnja iskustva učenika su pozitivna, većina ih je stupila u kontakte i odradila prve sastanke. Otvorila su nam se brojna rješenja naših problema, imamo spoznaje o predstojećim natječajima Grada Zagreba, otvaraju nam se mogućnosti organiziranja različitih manifestacija u školi i povezujemo se sa zajednicom. Učenicima se osim rješavanja problema na razini zajednice otvaraju mogućnosti za osobni razvoj, poput volonterskog angažmana na glazbenom festivalu i na projekcijama filmova, rad preko učeničkog servisa i aktivno sudjelovanje na sjednici Vijeća Gradske četvrti Sesvete, poručila je Jordanić Golub.
‘Smisao predmeta je da učenici izađu iz učionica’
Sljedeća škola u kojoj se provodi ovaj predmet je Prehrambeno–tehnološka škola u Zagrebu. Problem koji su uočili učenici drugih razreda je nasilje u obitelji, a učenici trećih razreda bave se pretilosti mladih. Obje grupe učenika, kazala nam je nastavnica tog predmeta Marina Šimetin, trenutno su u fazi stjecanja iskustva.
– Smisao predmeta je da učenici izađu iz učionica i kontaktiraju različite institucije te stručnjake iz navedenih područja koji im mogu pomoći u boljem razumijevanju odabranih tema. Skupina učenika koja istražuje nasilje u obitelji u istraživačkom dijelu posjetili su Plavi telefon, Sigurnu kuću te Centar za socijalnu skrb Dubrava. Posjetili su i Zakladu Solidarna te sudjelovali na tribini o Unutarobiteljskom nasilju u Novinarskom domu, objasnila nam je Šimetin.
Učenici trećih razreda, dodala je, u istraživačkom su dijelu posjetili polikliniku gdje su razgovarali s nutricionisticom, a u školi im je psihologinja održala sat mentalnog treninga. Imali su i predavanje o pravilnoj prehrani u adolescenciji.
– Za svjetski dan debljine učenici su sudjelovali na VII. Konferenciji o debljini koja se održala u Nastavnom zavodu za javno zdravstvo dr. Andrija Štampar gdje su čuli puno korisnih informacija koje im mogu pomoći u fazi stjecanja iskustva s ovom temom. Grupa učenika posjetila je Savjetovalište za prehranu u Domu zdravlja Centar gdje su imali priliku sudjelovati u razgovoru s nutricionisticom i pacijentima koji su posjetili Savjetovalište. U planu nam je otići u dječji vrtić Medo Brundo na konzultacije sa zdravstvenom voditeljicom gdje će učenici saznati kako se radi plan i program prehrane, pojasnila je Šimetin.
‘Učenici se namjeravaju javiti lokalnim vlastima’
Napomenula je da su učenici jako aktivni i zainteresirani za predmet. Svjesni su da se teme koje su odabrali ne mogu riješiti, ali da se o njima treba govoriti. Školu i zajednicu slušaju i u srednjima školama u Krapinsko-zagorskoj županiji, između ostalog i u Srednjoj školi Bedekovčina. Njihovi su učenici prepoznali nedostatak mjesta za vježbanje na otvorenom te su pokrenuli inicijativu da Bedekovčina dobije street workout park. Nastavnica Danijela Švigir istaknula je kako su učenici svjesni činjenice kako redovito vježbanje utječe na zdravstvenu dobrobit ljudskog tijela te da žele mjesto gdje mogu vježbati i koristiti sprave bez novčane naknade.
– Različitim aktivnostima učenici su proučavali funkcionalnost sprava, razgovarali s nastavnicima Tjelesne i zdravstvene kulture, ali i strukovnim nastavnicima fizioterapeuta. U svim aktivnostima pokazivali su veliku zainteresiranost i motivaciju, a posebno su entuzijastično reagirali u fazi stjecanja iskustva gdje su imali priliku poslušati izlaganje jednog vlasnika teretane. S učenicima Srednje škole Konjščina razmijenili su iskustva te saznali koliko njima znači street workout park u blizini škole, rekla nam je Švigir.
Učenici su posjetili i zagrebački street workout park Ciglenica gdje im je Stjepan Žabčić, koji je osvojio deseto mjesto na europskom natjecanju u street workoutu, ispričao o povijesti sporta, a potom im i demonstrirao vježbe. Povezali su se i razmijenili iskustva s učenicima Elektrotehničke škole u Zagrebu kojim je predmet poučavanja sličan njihovom.
– Slijedi nam faza djelovanja u kojoj se učenici namjeravaju javiti lokalnim vlastima, pisati dopise za donaciju, ali i vlastitim primjerom potaknuti ostale učenike i mještane na vježbanje. Naravno, nadamo se da će netko čuti naš glas i pomoći nam u realizaciji ideje koja promiče zdravlje i tjelesnu aktivnost, zaključila je Švigir.
‘Mladi se upuštaju u mnoga rizična spolna ponašanja’
Učenici u Gimnaziji Antuna Gustava Matoša u Zaboku odlučili su se baviti temom spolnog odgoja. Kako nam je rekla nastavnica Ana Veseljak, proučavali su razne letke iz zdravstvenih ustanova, internetske stranice i portale. Primijetili su kako nedostaje adekvatna edukacija.
– Puno smo se educirali i razgovarali o vlastitim iskustvima i doživljajima. Problemu smo pristupili s više strana. Zanimljivo nam je bilo razgovarati s nastavnikom vjeronauka kojeg smo pitali o stajalištima Crkve, ali i o osobnim stavovima o spolnoj edukaciji. Istražili smo i što o ovoj temi misle i znaju građani, a što učenici škole. Ovo je mnogima bio i prvi put da provode ankete i intervjue u javnosti. Iznenadili su nas rezultati do kojih smo došli. Uvidjeli smo kako se mladi upuštaju u mnoga rizična spolna ponašanja, rijetko s roditeljima pričaju o ovoj tematici, za informacije o spolnom zdravlju najviše se obraćaju vršnjacima ili ‘doktoru Googlu’, spomenula je Veseljak.
Shvatili su da ovaj problem ne mogu jednostavno riješiti, no da mogu promicati razne edukacije. Želja im je i suradnja s donositeljima odluka kako bi zagovarali dostupnost edukacije i stručne podrške za sve mlade u županiji.
– Možemo reći da nam je predmet Škola i zajednica pružio neka nova iskustva koja će nam biti korisna i u daljnjoj edukaciji. Od spolne odgovornosti, aktivnosti, same edukacije o bolestima i njihovom širenju te riskantnom ponašanju među mladima. Na samom kraju nastavne godine svoj rad, rezultate i djelovanje prezentirat ćemo pred grupama Škole i zajednice iz ostalih škola, zaključila je Veseljak.