Opet se mijenja Pravilnik o napredovanju nastavnika: Evo što je novo
U javnoj raspravi opet su se našle izmjene Pravilnika o napredovanju nastavnika. Nastavnici bi trebali brže napredovati, a ukida se i odredba o obveznom sudjelovanju u e-Savjetovanjima zbog koje su mnogi nastavnici doslovno samo pisali kako se slažu s navedenim prijedlozima izmjena. Učiteljima će se i znanstveni radovi sada bodovati više nego stručni. Proučili smo što se još mijenja.
– Postojeći Pravilnik o napredovanju učitelja, nastavnika, stručnih suradnika i ravnatelja u osnovnim i srednjim školama i učeničkim domovima stupio je na snagu u srpnju 2019. godine, a provedbom je uočeno kako Pravilnik nije unaprijedio postupak napredovanja, nego je dodatno usporio proces i opteretio administraciju istovremeno povećavajući financijsko opterećenje proračuna. U provedbi postojećeg Pravilnika uočeni su nedostaci i ograničenja koja se očituju kroz vrlo složen administrativni proces i veliki broj dionika uključenih u postupak napredovanja, pojašnjavaju iz Ministarstva znanosti i obrazovanja zašto idu u izmjene Pravilnika o napredovanju.
Nekoliko je ključnih izmjena u eSavjetovanju izmjena Pravilnika o napredovanju učitelja, nastavnika, stručnih suradnika i ravnatelja u osnovnim i srednjim školama i učeničkim domovima, koje je idućih 15 dana otvoreno u sustavu e-Savjetovanja.
Napredovanje moguće već nakon tri godine rada
Prvo, brišu se svi članci u kojima se spominje Okvir nacionalnoga standarda kvalifikacija za učitelje te on prestaje biti relevantan dokument za napredovanja. Kako bi napredovali, nastavnici više ne trebaju zadovoljiti uvjete iz kategorije ‘Unaprjeđivanje rada škole’.
Dodaje se i opcija da odgojno-obrazovni radnik ‘iznimno može napredovati u zvanje mentora ako ima najmanje tri godine rada u obavljanju poslova učitelja, nastavnika, odgajatelja, ravnatelja ili stručnog suradnika u školskim ustanovama i najmanje 40 bodova prikupljenih iz minimalno četiti kategorije. Dosad su mogli napredovati tek s pet godina rada.
Smanjuje se i potrebno trajanje kontinuiranog profesionalnog razvoja. Za izbor u zvanje savjetnika više ne treba 150, nego 120 sati razvoja u posljednjih pet godina, dok za imenovanje u izvrsnog savjetnika nije više potrebno 200, nego 150 sati.
Povisuje se i broj bodova koje nastavnici dobivaju za objavljene znanstvene radova. Za one objavljene u Hrvatskoj dobit će tri boda, a za one u publikacijama izvan Hrvatske pet. Dosad su nastavnici dobivali isti broj bodova neovisno o tome jesu li objavili znanstveni ili stručni rad. Za stručne radove broj bodova ostaje po starom – dva boda za radove objavljene u hrvatskim, a tri za radove objavljene u međunarodnim publikacijama.
Nadležnost se vraća Agenciji: ‘Povjerenstvo je samo opteretilo proračun’
Važna je i činjenica kako se ukida Povjerenstvo za napredovanje, te se napredovanje vraća u nadležnost Agencije za odgoj i obrazovanje. Iz Ministarstva kažu kako su uvođenjem uloge povjerenstava i promjenom djelokruga rada u postupku napredovanja, koje je uvedeno za mandata ministrice Blaženke Divjak, agencije izgubile stručnu ulogu, iako su nadležne za postupak napredovanja. Tvrde kako se postupak napredovanja od mandata bivše ministrice bodovao samo kroz kvantitativne podatke, a ne i stručno-pedagoški rad. Ističu da se time, zbog troškova naknada vanjskih suradnika i troškova njihovih zamjena na radnom mjestu, opteretio i proračun, što se sada ispravlja.
Novim izmjenama smanjuje se birokracija. Molbe za napredovanje više se neće odbijati ako ‘sva potrebna dokumentacija za utvrđivanje ispunjenosti općih uvjeta za napredovanje pohranjena u Zajedničkom upisniku školskih ustanova u elektroničkom obliku (e-Matici), Registru zaposlenih u javnom sektoru i Sustavu za praćenje profesionalnog razvoja’, kao što je dosad bio slučaj.
Ukida se i, po mnogima suluda, odredba da nastavnici kako bi napredovali moraju ‘sudjelovati na e-Savjetovanjima o dokumentima iz područja obrazovanja’. Dosad su zbog toga mnogi nastavnici doslovno samo pisali kako se ‘slažu s navedenim prijedlozima izmjena’. Sada će konačno moći sudjelovati u raspravama u kojima zaista i žele.