Pretraga

Pogledajte što će se učiti na predmetu Građanski odgoj i obrazovanje

A- A+

Duže se vremena raspravlja o tome kako mladi nedovoljno poznaju političke i civilne procese u državi i na globalnoj razini, te kako s navršenih 18 godina, iako punoljetni, zapravo nisu osposobljeni za donošenje političkih odluka. Problem je prepoznalo i Ministarstvo znanosti obrazovanja i sporta, koje reformom kurikuluma planira uvesti međupredmetnu temu Građanski odgoj i obrazovanje.

Kurikulum.hr

Kao svrha Građanskog odgoja i obrazovanja navodi se osposobljavanje i osnaživanje učenika za aktivno i učinkovito obavljanje građanske uloge. GOO će omogućiti učenicima lakše snalaženje u pluralističkom društvu, pouzdanje u vlastite snage i pronalaženje vlastitih odgovora i rješenja za aktualne društvene probleme i izazove. Učenici bi tako trebali naučiti nešto više o pravima, dužnostima i odgovornostima pojedinaca, obilježjima demokratske zajednice i političkim sustavima, temama koje se obično spominju kao problematične kod mladih.

Učenici će se lakše snalaziti u političkom sustavu i demokratskim procesima

Izdvojeni članak

Riječki će učenici prvi u Hrvatskoj imati građanski odgoj

Posebnost ove međupredmetne teme leži u korištenju metoda suradničkog i iskustvenog učenja, te učenja izvan škole. Neće se raditi o čisto teoretskom predmetu, već se u središtu nalazi učenje traženjem, analizom i vrednovanjem informacija, čime bi se trebalo stvoriti okruženje u kojemu vrijednosti nisu nametnute.

Domene međupredmetne teme Građanski odgoj i obrazovanje su ljudska prava, demokracija i civilno društvo. Ljudska su prava, piše u prijedlogu kurikuluma, nužan su preduvjet razvoja demokratskog društva u kojemu će učenici sudjelovati u aktivnostima važnima za njihov osobni razvoj i razvoj društva. Učenje o demokraciji obuhvatit će znanja, vještine i stavove o demokratskoj vlasti, te što je ključno, kritičko razmišljanje o nepoštivanju demokracije. Civilno društvo je domena koja će svojim sadržajem učenika usmjeravati na aktivno djelovanje u zajednici.

Vrednovanje postignuća pomoću učeničkih mapa

Izdvojeni članak

Građanski odgoj prekasno uveden u škole: Polovina školaraca ne zna što znači biti građaninom!

Što se tiče načina vrednovanja ono će se provesti provjerom usvojenosti činjenica i pojmova. Specifično za ovaj predmet je provjera znanja u obliku strukturiranih i polustrukturiranih razgovora, pojmovne mreže, eseja, priprema realizacije projekata i istraživanja.

U obzir će se uzimati i uključenost u aktivnostima kao što su različita istraživanja, simulacije, provođenje humanitarnih akcija i volontiranje. Rad i razvoj svakog učenika bit će praćen uz pomoć tzv. učeničkih mapa. Na kraju svakog obrazovnog ciklusa bit će provedeno vanjsko vrednovanje.

U pet riječkih škola GOO se uvodi eksperimentalno u narednoj godini

Od školske godine 2016./2017. Građanski odgoj i obrazovanje eksperimentalno će se uvesti u čak pet riječkih osnovnih škola, piše portal Riječanin.hr. Za ovu međupredmetnu temu grad će izdvojiti 194.700 kuna za rad radne skupine, lekturu i korekturu priručnika koji će biti izrađen, te edukaciju nastavnika koji će izvoditi program. Udžbenik bi kroz 30 tema trebao obuhvatiti društvenu, ljudsko-pravnu, političku, kulturalnu, gospodarsku i ekološku dimenziju te će biti preveden i na talijanski jezik.

-Nastava će se organizirati po modelu iznimno uspješnog programa ”Moja Rijeka”, a uvest će se postupno, i to prvo u pete razrede planiranim nastavkom provođenja do kraja osnovnoškolskog obrazovanja, rekla je za Riječanin.hr pročelnica Odjela gradske uprave za odgoj i školstvo, Sanda Sušanj.

Teme GOO-a trebale bi postati dio svih školskih predmeta i školske kulture

Izdvojeni članak

Učenici iznimno zainteresirani za građanski odgoj i obrazovanje

Savez udruga mladih i za mlade pozdravlja kurikularnu reformu te je smatraju važnim korakom naprijed za obrazovanje u Hrvatskoj. Oni su trenutno u procesu proučavanja kurikuluma, a zaključili su kako hrvatski odgojno-obrazovni sustav nije spreman da se GOO uvede samo kao međupredmetna tema.

-Dugoročni cilj jest da s vremenom teme građanskog odgoja i obrazovanja postanu dio svih školskih predmeta i školske kulture, no trenutno je potrebno pripremiti sve aktere tog sustava uvođenjem građanskog odgoja i obrazovanja kao obaveznog predmeta u sve sfere školstva, kažu nam iz Mreže mladih Hrvatske.

Tvrde kako je predloženi kurikulum GOO-a kao međupredmetne teme značajan je iskorak u postavljanju dostižnih i jasnih ishoda učenja, ali ono što smatraju vrijednim rasprave jest smanjivanje širine sadržaja koji spadaju u građanski odgoj i obrazovanje.

-Od prethodnih 6 dimenzija (ljudsko-pravna, politička, interkulturalna, društvena, gospodarska, ekološka), predloženi kurikulum se svodi samo na 3 (ljudsko-pravna, politička i društvena), dok su ostale raspršene po drugim međupredmetnim temama. Osim što smatramo kako je važno da se u okviru GOO-a uče i razvijaju vještine iz preostale 3 dimenzije pod krovom sustava ljudskih prava (neodvojivo je učiti o ekologiji van priče o ljudskim pravima), ovakav nas pristup baca unazad u području edukacije nastavnika, koji su prethodnih godina educirani da povezuju svih 6 dimenzija prilikom poučavanja GOO-a, zaključili su iz Mreže mladih Hrvatske.