Pričaj mi matematičku priču: Inovativan MATHeatre u učionici povezuje matematiku sa svakodnevicom
Dvije male ili jedna velika pizza? Vječna dilema brojnih srednjoškolaca i studenata dobila je odgovor u Školi za cestovni promet u Zagrebu. Malo tko je mogao očekivati takav rasplet na satu matematike, ali upravo takav pristup gradivu odvija se u sklopu projekta STEP.
STEP – korak u bolju školu naziv je projekta na čijoj se provedbi u zagrebačkoj Školi za cestovni promet intenzivno radilo protekle godine. Projekt odobren od Agencije za mobilnost i projekte EU u sklopu programa Erasmus+, nastavnicima i školskom osoblju omogućio je međunarodna stručna usavršavanja s ciljem povećanja kvalitete njihovog rada otvaranjem suvremenijim nastavnim metodama. Uz općenite ciljeve projekta te prezentacije stručnih usavršavanja, na završnoj su se konferenciji projekta predstavljale inovativne metode u nastavi Matematike – Šangajski pristup matematici, MATHFactor i MATHeatre.
Još je 2006. godine Europski parlament u svojoj Preporuci o ključnim kompetencijama za cjeloživotno učenje, uvrstio matematičku kompetenciju među osam ključnih 21. stoljeća. No, značajan broj hrvatskih učenika matematiku i dalje ne smatra prevažnom, zanimljivom i primjenjivom. Takav većinski stav o matematici sasvim je sigurno proizašao iz načina na koji joj se kao školskom predmetu pristupa. Učenicima se nerijetko na satu serviraju gotove metode rješavanja određenih tipova zadataka koje se za ispit izvježbaju, a onda bez mogućnosti svakodnevne primjene, vrlo brzo zaborave.
Projekt STEP: Razvijanjem nastavničkih kompetencija do kvalitetnije nastave
Nastao na inicijativu ravnateljice Renate Heljić, STEP – korak u bolju školu počeo je, između ostalog, mijenjati odnos spram matematike u Školi za cestovni promet. Projekt realiziran u sklopu programa Erasmus+ Agencije za mobilnost i projekte EU, u proteklih je godinu dana nastavnicima općeobrazovnih predmeta i školskom osoblju omogućio međunarodna stručna usavršavanja u obliku strukturiranih tečajeva i seminara.
Na njima su, radeći u dinamičnoj atmosferi s kolegama iz različitih krajeva svijeta, djelatnici Škole razvijali svoje stručne, ali i osobne kompetencije. Ondje stečena iskustva pomogla su im, ističu, u svakodnevnom radu, pospješila njihovu suradnju te ih vodila prema promjenama ključnima za izvođenje suvremenije nastave.
Jedan od prvih predmeta koji su u sklopu projekta počeli prolaziti kroz pozitivnu promjenu upravo je Matematika.
Uz oživljavanje svakodnevnih situacija učenicima matematika više nije mrska
I dok je u Hrvatskoj mnogima teško zamisliti učiti matematiku kroz kazališne aktivnosti ili komunikacijske vještine, Le Math metode MATHeatre i MATHFactor učenicima diljem svijeta zadnjih su godina to omogućile. Primjenjujući ih, učenici uče verbalno i neverbalno komunicirati, razvijaju prezentacijske vještine te zainteresirano i entuzijastično pristupaju matematičkim temama.
A da su ove metode doista korisne u nastavi, dokazali su učenici Škole za cestovni promet koji su okupljenima na konferenciji kroz nekoliko jednostavnih matematičko-scenskih izvedbi pokazali o čemu je zapravo riječ.
– Ovakva metoda učenja matematike je super, nastava je sigurno bolja i zanimljivija jer učimo kroz primjere, a ne napamet. Svima je puno lakše savladati gradivo kad ga oživotvorimo, rekao nam je jedan od učenika netom prije izvedbe dijaloga.
Je li isplativije uzeti dvije klasične pizze ili jednu jumbo pizzu, pitali su se učenici na razrednoj pozornici. Kroz scensku priču, računajući površinu kruga došli su do zaključka – jumbo pizza je isplativija.
– Tema sata bila je krug i površina kruga, pitala sam ih je li isplativije uzeti dvije male ili jednu veliku pizzu pa su onda oni samostalno osmislili ovaj scenski razgovor. A iako je ova metoda učenicima još nova i pomalo strana, malo po malo ih uspijevamo pridobiti pa dolaze s idejama, kaže profesorica matematike Marija Mlinarević.
Interes sve veći, učenici se nadaju budućoj prijavi na EUROMATH natjecanje: Hrvatska ondje imala pobjednika
Računanje površina i volumena tijela na primjeru izradbe lopte i potrebnog materijala, učenje o skupovima brojeva kroz vođenje dijaloga u kojem svaki prijatelj-broj ima neku osobinu te usvajanje postotaka kroz oprimjerene rođendanske popuste, primjeri su njihovih ideja, navodi profesorica Mlinarević. Ovo je tek prva godina primjene ove metode pa učenicima treba vremena da odabranu situaciju iz svakodnevice uvježbaju. Iako to zasad čine samo na dodatnoj nastavi, nada se da će metodu uspjeti uklopiti i u redovnu nastavu, ističe.
– Interes je malo po malo sve veći, a učenici se već nadaju da će jednog dana dogurati do prijave za međunarodno MATHeatre natjecanje, optimistično zaključuje profesorica Mlinarević.
Završno natjecanje EUROMATH koje se 2016. održavalo u Grčkoj, okuplja učenike od 9 do 18 godina raspoređenih u nekoliko kategorija. Osim MATHeatrea u kojem se bira najbolji matematički kazališni igrokaz, natječe se i u MATHFactoru gdje se bira najbolji matematički komunikator. Zahvaljujući svom komunikacijskom daru, učenik u tri minute mora publici kroz priču što jasnije i zanimljivije prenijeti izabranu matematičku temu. No, iako je na konferenciji bilo riječi i o tom segmentu projekta, manje je poznato da je 2014. upravo naš tadašnji srednjoškolac osvojio prvu nagradu u MATHFactoru.
Kako se ove dvije metode predstavljaju na EUROMATHu, pogledajte u nastavku.
Šangajski pristup matematici: Izbaci uljeza ne treba imati jedno rješenje, a poslužit će i legići
Bogata sadržajem, na konferenciji je profesor matematike Goran Banjanin govorio i o Šangajskom pristupu matematici na čijem je stručnom usavršavanju bio. Specifičnost tog pristupa krije se u bar modelu – služenju konkretnim modelima i primjerima koji olakšavaju razumijevanje. To znači da će se korištenjem, primjerice LEGO kocaka, razlomci i postotci, a u mlađoj dobi osnovne računske operacije, približiti učenicima. Uz to, takav matematički pristup obuhvaća logički način razmišljanja pa tako zadatak poput: Izbaci uljeza među navedenim brojevima nema i ne bi trebao imati jedno propisano rješenje.
Projekt bogatog sadržaja već dobio svoj nastavak
Osim o suvremenijim pristupima nastave Matematike, na konferenciji je bilo riječi i o Impro vježbama kao učenju za život. Na strukturiranom inozemnom tečaju profesorica Hrvatskoga jezika Manuela Goleš Bašić poboljšavala je svoje kompetencije u scenskom pokretu, izražavanju, timskom radu i improvizaciji. Prvenstveno namijenjen vježbanju scenskog izražaja, Impro je primjenjiv u nastavi jer učenike potiče u slobodnom izražavanju te ih pokušava riješiti straha od javnog nastupa.
Mnogima teško savladiv njemački jezik mogao bi se približiti uz pomoć rima i slušanja njemačke popularne glazbe. Metode uz koje se njemački jezik može učiniti omiljenim predmetom predstavila je profesorica Marina Katalenić.
Uz spomenuto, profesorica Ivana Zelenika govorila je o ulozi nastavnika – od predavača do moderatora učenika, a istaknula se i ključnost poticajnog i ugodnog školskog okruženja za funkcioniranje suvremene škole. Važnost sudjelovanja učenika u životu škole, pristup usmjeren njima, profesionalno usmjeravanje i podrška, neke su od točaka o kojima je govorila profesorica psihologije Snježana Kovač.
Zavšna konferencija projekta STEP – korak u bolju školu bila je zatvorena prezentacijom Pozitivno školsko okruženje kao prevencija nasilja socijalne pedagoginje Nediljke Vlajčić.
Tek što je završio, projekt koji je Školi za cestovni promet donio pozitivne promjene dobio je svoj nastavak. STEP 2 provodit će se do 2020., a za cilj ima obuhvatiti još više nastavnika i sadržaja.