Imamo nove svjedoke prepisivačine na testiranju za zapošljavanje učitelja, a Ministarstvo tvrdi da je postupak transparentan
Prepisivanje s mobitela, od kolega iz klupe i fotografiranje ispita zvuče kao nedjela jednog lošeg đaka koji se bori za prolazak razreda. No, upravo su to bili postupci dijela pristupnika pismenom ispitu za izbor učitelja za rad u hrvatskoj nastavi u inozemstvu. Testiranje je provodilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja, a nakon što smo jučer opširno izvijestili o nepravilnostima koja su se na tom pismenom događala, očitovalo se o slučaju i Ministarstvo, kao i načelnik Sektora odgovornog za provedbu spornog ispita. I dok oni tvrde da se postupak provodi transparentno, kao i da prepisivanja nije bilo, javljaju nam se i drugi pristupnici koji svjedoče drugačije.
Kao što smo jučer pisali, Ministarstvo znanosti i obrazovanja prošle je subote provelo testiranje za izbor učitelja za rad u hrvatskoj nastavi u inozemstvu. Testiranju su pristupili kandidati koji su se prijavili na javni natječaj kojeg je MZO raspisao u veljači, a oni koji na pismenom djelu testiranja ostvare najbolji rezultat bit će pozvani na razgovor sa Stručnim povjerenstvom MZO-a. Interes za dobrim rezultatom i više je nego očit – kandidati će biti zaposleni u inozemstvu na rok od četiri godine. No, ono što se događalo u dvorani 7 Filozofskog fakulteta u Zagrebu, u najmanju je ruku skandalozno.
Slično kao i na državnoj maturi, kandidatima je na samome početku trebao biti provjeren identitet uz pomoć identifikacijske isprave. To nije učinjeno. Možda još šokantniji od ovoga propusta onaj je da je dio pristupnika besramno prepisivao s mobitela, od drugih kandidata i fotografirao ispite. Riječ je, napominjemo, o nastavnicima koji bi trebali prenositi znanje i etičke vrijednosti novim generacijama.
‘Lažne su konstatacije da se na ispitu prepisivalo’
Sve to potvrdila nam je pristupnica ispitu, čiji smo identitet zaštitili zbog moguće štete koju bi joj zvižduk mogao nanijeti u daljnjem tijeku natječaja. Ipak, nekoliko sati nakon objave tog teksta, u komentaru na portalu navode iz našeg teksta pokušao je opovrgnuti Darko Tot, načelnik Sektora za zajedničke poslove i programe Ministarstva, ujedno i jedna od osoba koje su nadzirale provedbu testiranja.
– Kao načelnik Sektora odgovornog za provedbu ispita obavještavam sve čitateljice i čitatelje objavljenog teksta da hrvatske učitelje i učiteljice ne percipiram kao osobe koje bi varale na pismenom ispitu i da smatram da među kandidatima koji su pristupili ispitu nije bilo osoba koje bi se lažno predstavljale. Za mene kao državnog službenika bilo bi ponižavajuće da provjeravam identitet svojih kolegica i kolega iz škola i smatram da za navedeno nije bilo potrebe. Uvjeren sam i spreman staviti svoj mandat na raspolaganje ako se utvrdi da je u dvorani bio jedan učitelj koji je pisao ispit umjesto učitelja koji se prijavio na natječaj, piše Tot.
Dodaje, uveo je po prvi puta pisanje ovog ispita i njegovu procjenu pod šiframa te smatra kako je postupak pošteno i transparentno organiziran i vođen.
– Lažne su konstatacije da se na ispitu prepisivalo, žalosno je da se na ovako renomiranom portalu koji prati odgoj i obrazovanje objavljuju tekstovi senzacionalističkog naslova i karaktera i da se koriste kao izvor informacija anonimni izvori i nepotpisani mailovi s diskutabilnih adresa. Navedenim pisanjem i obradom teksta omalovažava se učiteljska struka i nanosi ogromna šteta ugledu hrvatskim učiteljima, ističe Tot.
MZO: postupak se provodi transparentno
Zaključuje, oni koji su ispit napisali dobro razloga za zabrinutost nemaju, a ‘sav proces bit će dostupan na uvid svakome zainteresiranom.’
– Za razliku od anonimnih izvora s diskutabilnih adresa elektroničke pošte ja se iza svojih postupaka i stavova potpisujem. Iza svakog dijela poslovnog procesa koji sam vodio oko testiranja stojim i spreman sam preuzeti odgovornost, učitelji koji su pisali ispit najbolji su i jedini svjedoci događaja o kojem pišete. Svojim ponašanjem na početku ispita i intervencijama za koje sam zamolio prisutne demonstrirao sam svoj odnos prema učiteljskoj profesiji i ugledu učitelja, stoji u komentaru kojeg je Tot ostavio ispod članka na portalu srednja.hr.
Službeni upit još smo jučer poslali Ministarstvu znanosti i obrazovanja, odakle nam je potvrđeno da su zaprimili prijave, ali i oni tvrde da je proces bio transparentan.
– Ministarstvo znanosti i obrazovanja zaprimilo je prigovore te zatražilo očitovanje osoba koje su nadzirale postupak. U očitovanju se navodi kako nije bilo nepravilnosti te da se postupak odabira učitelja za rad u hrvatskoj nastavi provodi transparentno, pisanje ispita i obrada ispita provodi se putem šifri. Po završetku ispita i po okončanju procedure svatko će imati priliku pristupiti kompletnoj dokumentaciji, kazali su nam iz Ministarstva znanosti i obrazovanja.
Za razliku od prijašnjih godina, pristupnicima nije provjeren identitet
I dok Ministarstvo i načelnik Sektora za zajedničke poslove i programe Ministarstva tvrde da je proces bio transparentan i nitko nije prepisivao, javljaju nam se i drugi svjedoci koji su, baš kao i sugovornica iz našeg prvog teksta, šokirani onime što se događalo na subotnjem testiranju. Kako natječaj još nije završen i našoj sljedećoj sugovornici i svjedokinji subotnjih događaja u dvorani 7 Filozofskog obećali smo zaštitu identiteta. Naša sugovornica učiteljica je (podaci poznati redakciji, op.a.) koja je istom testiranju pristupila i prošle godine. Kako tvrdi – postupak je tada izgledao potpuno drugačije.
– Na prošlom testiranju trebali smo cijelo vrijeme na klupi imati identifikacijski dokument, ispitivačice su cijelo vrijeme šetale po prostoriji, bili smo podijeljeni u dvije dvorane, a i sam pismeni ispit se bitno razlikovao od ovogodišnjeg. Naime, uz svako pitanje je bio naznačen broj bodova koje to pitanje nosi. Neki pristupnici ispitu su već tijekom prvih pola sata napustili dvoranu, vjerojatno iz razloga što su možda došli vidjeti kakvo je testiranje ili se nisu dovoljno pripremili. Ove godine nitko nije napustio dvoranu ranije. Već prilikom dolaska ove godine, testiranje se počelo odvijati bitno drukčije, tvrdi naša sugovornica.
Tročlano povjerenstvo uputilo ih je na početku na odabir mjesta u dvorani, uz napomenu da samo troje osoba smije sjediti u jednom redu. Kako su se neki na to oglušili, ispitivači su te pristupnike razmjestili.
– Nakon toga objasnili su nam da ćemo ispit pisati pod šifrom i da će nas prozivati da dođemo po papir na kojem nam je prethodno dodijeljena šifra. U tom trenutku sam pripremila osobnu iskaznicu, ali me zbunila činjenica da to nitko drugi nije učinio, a povjerenstvo je počelo prozivati pristupnike. Silazili smo tako po svoje papire, a da nam nitko niti u jednom trenutku nije provjerio identitet, kaže nam učiteljica koja je ispitu pristupila po drugi puta.
Pristupnica tvrdi: ‘U nekom trenutku pisanja ispita, iz prostorije je izašao muški ispitivač’
Dodaje, dosta prijavljenih nije ni pristupilo ispitu. Novi šok za nju je uslijedio kada je dobila prvi dio ispita koji se sastojao od pitanja iz hrvatskog jezika, povijesti i kulture. Ukupno ih je bilo 44, a ispit je nosio 50 bodova, pa se zapitala kako će se ispit bodovati, budući da broj bodova nije bio naznačen uz pitanje.
– Sljedeći šok i nevjerica uslijedili su nedugo nakon početka pisanja. S obzirom na to da ispitivači nisu hodali po dvorani, mnogi pristupnici zaključili su da je prilika za prepisati i tako je krenulo – s mobitela, šalabahtera, bilježnica, jedni od drugih. Kad sam to vidjela, nisam mogla vjerovati. Pripremala sam se za to već neko vrijeme, već sam prošla cijeli postupak i nisam mogla vjerovati čemu svjedočim. Nakon tog dijela ispita, uslijedio je prvi esej, koji je bio na hrvatskom jeziku, a onda smo trebali pisati još onoliko koliko smo govornih područja prijavili. Tko je prijavio sve, trebao je pisati 3 eseja, a za svaki smo imali 40 minuta. Odmah smo dobili dovoljan broja papira za sve eseje. I tu je opet krenulo. Fotografiranje mobitelom, prepisivanje. U nekom trenutku pisanja ispita, iz prostorije je izašao muški ispitivač, a ostale su dvije ispitivačice, no nisu provjeravale što pristupnici čine, kaže nam naša sugovornica.
Muški ispitivač bio je načelnik Sektora za zajedničke poslove i programe Ministarstva, Darko Tot, koji podsjetimo, tvrdi kako su ‘lažne konstatacije da se na ispitu prepisivalo’.
Pristupnici zaprimili anonimni mail na adrese koje su naveli u prijavi
– S obzirom na to da sam trebala pisati dva dodatna eseja, završila sam ranije i izašla iz ispitne prostorije. Ono što me vani dočekalo još me više razljutilo – nekoliko pristupnika ispitu hvalilo se međusobno kako su sve uspjeli prepisati. Nakon cijele mučne epizode samog postupka testiranja, dodatno iznenađenje je uslijedilo kad sam zaprimila mail u kojem me anonimna osoba upućivala da tražim poništenje pisanog dijela ispita. Prvo što mi je prošlo kroz glavu bilo je: odakle joj moja mail adresa, koju sam trebala navesti u prijavi? U tom mailu bila su i uputstva po kojim točkama se trebamo žaliti i na koje mail adrese, kaže nam pristupnica testiranju.
Dodaje, očito je netko od pristupnika ispitu i napravio što se u mailu tražilo, jer su pristupnici nakon toga zaprimili još jedan mail, kojega je ponovno poslao načelnik Sektora Tot.
– Poštovane kolegice i kolege, svatko tko je dobro napisao test nema razloga za zabrinutost, razlog zbog kojeg nisam provjeravao identitet je u činjenici da bi za našu struku bilo ponižavajuće da ja kao državni službenik provjeravam svoje kolegice i kolege učitelje sumnjajući da bi netko od njih varao na ispitu. Za mene su moje kolegice i kolege učitelji časne i poštene osobe koje ne dolaze iz okruženja osoba koje varaju na ispitu i to je bio razlog zbog kojeg nisam provjeravao identitet. Možete biti uvjereni da će ispiti biti pošteno ocijenjeni i da će svatko imati pravo uvida u procedure. Nadam se da ćete prihvatiti moj iskreni odgovor, stoji u e-mailu iz Ministarstva kojega potpisuje Darko Tot.
Na testiranju je naša sugovornica bila već dva puta i kaže, nije sigurna želi li ponoviti to iskustvo.
– Postavlja se pitanje, je li stvarno u redu u inozemstvo kao učitelje hrvatske nastave slati osobe koje su prepisivale na ispitu, u vrijeme kad se trudimo oko kurikularne reforme? Ujedno sam zgrožena i zgađena jer nisam sigurna kako takve osobe mogu ikome biti primjer. I ne pišem ovo jer im zavidim, jer smo realno mogli prepisati svi, nego zato što to nije način, zaključuje razočarana učiteljica.
Ministarstvu znanosti i obrazovanja smo, nakon odgovora kako je sve prošlo transparentno, uputili novi upit. Zatražili smo od njih potvrdu je li ispitivač koji tvrdi da prepisivanja nije bilo uistinu napustio ispitnu prostoriju za vrijeme pismenog ispita. Pitali smo Ministarstvo i kako objašnjavaju činjenicu da je anonimni mail s uputom da bi se pristupnici trebali žaliti stigao svim pristupnicima, a samo je Ministarstvo imalo e-mail adrese svih njih. Odgovor do zaključenja teksta nismo dobili, a čim nam ga MZO dostavi, o njemu ćemo pravovremeno obavijestiti čitatelje.