Ministarstvo će nagrađivati učitelje, no stigle im prozivke zbog izostanka dijaloga i pitanja o zakonitosti Pravilnika

U Ministarstvu znanosti i obrazovanja danas je predstavljen prijedlog Pravilnika o napredovanju i nagrađivanju nastavnika, koji se mijenja nakon 23 godine. Prijedlog je izrađen novim pristupom; oko sadržaja su konzultirani odgojno-obrazovni radnici koji su odaslali više od 1300 prijedloga. No, iz Sindikata hrvatskih učitelja stižu snažne kritike. Tvrde da je Ministarstvo prijedlog Pravilnika donijelo ne poštujući socijalni dijalog niti dogovore postignute prilikom sklapanja Kolektivnog ugovora. Osim toga, nastavnici postavljaju pitanje i o (ne)zakonitosti pojedinih odredbi predloženog Pravilnika.

Foto: Pixabay

Nakon 23 godine, Ministarstvo znanosti i obrazovanja izradilo je prijedlog novoga Pravilnika o napredovanju i nagrađivanju učitelja, nastavnika, stručnih suradnika, odgojitelja, stručnih učitelja i ravnatelja u osnovnim i srednjim školama i učeničkim domovima. Ovim se pravilnikom prvi puta uvodi nagrađivanje učitelja, a prijedlog pravilnika izrađen je novim pristupom – o njegovu sadržaju kroz otvorenu su anketu konzultirani odgojno-obrazovni radnici koji su uputili više od 1300 svojih prijedloga.

Novi sustav napredovanja: Tri zvanja, 66 kriterija izvrsnosti i novi način odlučivanja o napredovanjima

U smislu napredovanja nastavnika, Pravilnik koji je danas pušten u savjetovanje sa zainteresiranom javnošću, osim dosadašnja dva zvanja (mentor, savjetnik) uvodi i treće zvanje, ono izvrsnog savjetnika. Napredovanjem u ovim zvanjima, odgojno-obrazovni radnici ostvaruju i veće plaće putem povećanja koeficijenata, a kako je istaknuto danas u MZO-u, za novo zvanje izvrsnog savjetnika bit će predložena 30% veća plaća. Osim toga, prvi puta uvodi se i mogućnost napredovanja ravnatelja.

O napredovanjima će odlučivati Povjerenstvo za napredovanje sastavljeno od predsjednika i osam članova, koje će imenovati resorna ministrica na rok od tri godine. Za svakog odgojno-obrazovnog radnika koji će aplicirati za napredovanje, Povjerenstvo će imenovati tročlano stručno povjerenstvo (sva tri člana imenovat će predsjednik Povjerenstva za napredovanje, a od toga će jednoga imenovati na prijedlog Agencije za odgoj i obrazovanje).

Nakon što tročlano stručno, a potom i Povjerenstvo za napredovanje utvrde zadovoljava li kandidat sve kriterije i uvjete, u konačnici je resorna ministrica ta koja donosi odluku o napredovanju ili o odbijanju zahtjeva za napredovanje. Spomenimo i kako odgojno-obrazovni radnici koji su napredovali u zvanja mentora, savjetnika ili izvrsnog savjetnika imaju prava i obveze na rad dijelom radnog vremena za potrebe Ministarstva obrazovanja.

Godišnje novčano nagrađivanje 500 najboljih učitelja, nastavnika, stručnih suradnika, ravnatelja; Svakome po 10.000 kuna

Predloženi Pravilnik, na temelju feedbacka odgojno-obrazovnih radnika, prvi puta uvodi financijsko nagrađivanje najboljih.

Mijenja se sustav napredovanja i nagrađivanja učitelja: Iduća 2 tjedna mogu dati svoje prijedloge

– Za iduću godinu planiramo nagraditi 500 najboljih učitelja koji su u toj godini imali neke istaknute, važne rezultate, to je također u Pravilniku opisano. Za sve to, pored postojećih sredstava koja su bila u državnom proračunu za napredovanje, osigurali smo dodatnih 26 milijuna kuna u državnom proračunu, rekla je ministrica Blaženka Divjak. Predviđena je pojedinačna nagrada za nastavnika u iznosu od 10.000 kuna, dodatno je pojasnila Divjak.

Jednom godišnje bit će raspisan javni poziv, a o 500 najboljih odlučivat će Povjerenstvo za nagrađivanje, sastavljeno od predsjednika i 14 članova. Svečana dodjela nagrada održavat će se na svjetski Dan učitelja.

Pravilnikom je definirano i nagrađivanje onih nastavnika koji sudjeluju u eksperimentalnim programima koje provodi resorno ministarstvo.

Divjak: Veliki naglasak na transparentnosti procesa napredovanja, bilo je pritužbi na samovolju savjetnika u Agenciji

Na današnjem predstavljanju Pravilnika u MZO-u, ministrica Divjak rekla je i kako je veliki naglasak u novom rješenju stavljen na transparentnost samoga procesa.

– Sada je veći naglasak na tome da učitelja, ravnatelja vrednuju oni koji dobro poznaju taj posao i koji su njegovi kolege u sustavu, a manje da se stavlja naglasak na to da o svemu odlučuje jedna osoba i to nam je jako važno kako bi proces bio transparentan. Jako puno je bilo pritužbi na netransparentnost procesa, pa čak i samovolju savjetnika u Agenciji koji su odlučivali o tome, ili pojedinih ravnatelja hoće li ili neće staviti pojedini zahtjev na učiteljsko vijeće, kazala je Divjak.

Sindikat hrvatskih učitelja prozvao Ministarstvo za derogiranje socijalnog dijaloga i nepoštivanje dogovora iz Kolektivnog ugovora

Prema njenim riječima, u Povjerenstvu koje je radilo na Pravilniku sudjelovali su predstavnici Ministarstva, sva tri sindikata, ravnatelja, agencija te učitelji i nastavnici. No, socijalni partneri iz Sindikata hrvatskih učitelja danas nisu prisustvovali predstavljanju Pravilnika. Štoviše, podužim pismom prozvali su Ministarstvo za nepoštivanje socijalnog dijaloga i nepoštivanje dogovora postignutih prilikom sklapanja Kolektivnog ugovora za zaposlenike u osnovnoškolskim ustanovama.

Poznata imena 516 najboljih nastavnika u Hrvatskoj: Provjerite je li među njima i neki vaš

Tvrde kako Ministarstvo sa Sindikatom hrvatskih učitelja nije raspravilo niti jednu dvojbu oko Pravilnika te kako su prema Kolektivnom ugovoru ‘pravilnici, kako o napredovanju tako i o nagrađivanju, trebala biti dva zasebna dokumenta’, čime su, kako tvrde, vrlo vjerojatno zakinuta prava zaposlenika u osnovnoškolskim ustanovama.

– Kvalitetan Pravilnik bi trebao biti rezultat stručne diskusije u kojoj se uvažavaju doprinosi iskustava s terena dionika diskusije kako bi novi pravilnici o napredovanju, kao i o nagrađivanju, mogli biti usmjereni na razvoj odgojno- obrazovnog sustava, što bi im i trebala biti svrha, poručuje profesorica Ana Hinić, predsjednica Velikog vijeća Sindikata hrvatskih učitelja.

Nastavnik informatike Šolić: ‘Ministarstvo predlaže pravilnik koji je, podložno interpretaciji, protuzakonit’

Predloženi Pravilnik proučio je i nastavnik Informatike iz Zagreba Marko Šolić. Tvrdi kako je odličan potez što konačno dobivaju novi pravilnik, s obzirom da stari datira još iz 1995. godine pa mu je obnova bila kritično potrebna. Ipak, ističe i neke zamjerke.

Donosimo pregled obrazovne 2018. u kojoj je politički teatar apsurda dotukao ideju sustavnih i kvalitetnih promjena

– Ono što najviše upada u oči je to što Ministarstvo predlaže pravilnik koji je, podložno interpretaciji, protuzakonit. Naime, članak 4 Zakona o Agenciji za odgoj i obrazonje izričito kaže da AZOO: – provodi postupak stručnog napredovanja za odgojno-obrazovne radnike i ravnatelje, prema posebnim propisima. U novom pravilniku definira se niz povjerenstava koja provode isti postupak, a AZOO dobiva samo jednog od tri člana u samo jednom od tih povjerenstava. O svemu ostalom odlučuje Ministarstvo. Ovo nije prvi pokušaj trenutne Ministrice da de facto ukine AZOO, a nije ni čudno da političarima ne odgovara postojanje neovisnog stručnog tijela, smatra Šolić i dodaje kako je poznato koliko je političke trgovine uključeno u sve odluke oko obrazovanja u posljednje vrijeme, a i kako Hrvatska stoji na svjetskim ljestvicama država s najviše korupcije.

O tome proturječi li predloženi Pravilnik odredbama Zakona o Agenciji za odgoj i obrazovanje, upitali smo Ministarstvo znanosti i obrazovanja, kao i samu Agenciju za odgoj i obrazovanje. Do zaključenja teksta njihove odgovore nismo dobili, no svakako ćemo ih objaviti kada i ako stignu.

Nastavnik tvrdi da MZO i dalje degradira struke poput geografije ili povijesti

Sudionici 'Škole za život' dali joj četvorku u 1. polugodištu, učitelji traže bolje edukacije oko ocjenjivanja i vrednovanja

Šolić smatra i da se nužno potrebni potezi donose ofrlje, uz očito guranje osobnih interesa, a na štetu učitelja. Dodaje i kako u pravilniku nisu spomenuti terenski izlasci.

– Tako se nastavlja i tradicija Ministarstva kojom se degradiraju struke poput geografije ili povijesti. Kao učitelju pogotovo mi je žao što se unatoč definiranju obveza i uvjeta za napredovanje, nigdje ne definiraju nikakve dobiti od napredovanja. Možda pravilnik nije mjesto za takve definicije (iako, zašto ne?), ali onda je nejasno zašto je točno ista stvar definirana za škole koje sudjeluju u eksperimentalnom programu. Je li moguće da uzrok ima veze s tim što je „eksperimentalni program“ još jedna stvar po kojoj je poznat baš trenutni sastav Ministarstva?, pita se Šolić.

Kako nam je rekao, sudjelovao je u predlaganju rješenja za Pravilnik, a sudjelovat će i u javnom savjetovanju; kako kaže, njegov će komentar biti identičan ovome koji je dao za naš portal.

Predloženi Pravilnik o napredovanju i nagrađivanju nastavnika u cijelosti možete pročitati i komentirati ga u javnom savjetovanju putem ove poveznice.

 

Odgovori